SJ postvagn littera D

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Ola Ahlström

SJ postvagn littera D

Inlägg av Ola Ahlström »

I samband med årets bankalas i Skövde fick jag med mig hem en provplåt framtagen av Gävle Modellproduktion av en SJ postvagn byggd 1864 av Lauenstein i Tyskland. Totalt byggdes 13 vaganr av denna typ mellan 1864 och 1870 och de fyra sista vid Kockums. Vagnarna littrerades senare till D2a och den sista slopades 1907.

Då detta är en provplåt har jag kompletterat den med detaljer som jag funnit efter att studerat ritningar, skisser och foton och vagnen, trots att det återstår en del detaljer, ser för närvarande ut som av bilden nedan, jag har försökt efterbilda vagn nr 62 just innan slopningen;

Bild

Ett problem jag haft är takutrustningen då skisser/foton visar att fyra "burkar", förutom en skorsten, fanns på taket. Särtrycken berättar att vagnen var utrustad med sterinbelysning. Jag ställde därför en fråga på Järnvägshistoriskt forum om de två "trefotingar" som fanns på taket och, vipps, kom en ritning. Diskussionen fick mig att dra slutsaten att dessa "trefotingar", egentligen benämnda "lyktring", troligen var en sort av förvaring för stearinlampan när denne togs upp ur sina ordinarie armaturhållare för att tändas. Detta tycks logiskt då de kunde förberedas utan att komma i kontakt med takduken.

För tråden, diskussionen och ritning, se
http://jvmv2.se/forum/index.php?id=84402

Nu gällde det att tillverka dessa "lyktringar". Mitt första försök bestod i att linda en mässingstråd runt en stång, därefter försöka löda dit de tre benen, även dessa av mässinstråd - dömt att misslyckas! Därefter försökte jag med en fyrkantsstång av klen diameter upprepa det hela, men misslyckades även här. Så kom jag på en lösning!

Om jag utgick från ett mässingsrör kunde jag säga av en "skiva" som var tunnare än en milimeter och på denna löda dit tunna remsor som skulle föreställa benen. Nu hade jag givetvis inget lämpligt mässingsrör så här på lördagskvällen men istället massor av mässingsstänger i olika diametrar. Alltså, nu fick det bli en "skiva" därifrån, försök att centrera ett borra hål som så brotchades upp. Resultatet kan skådas nedan och får betraktas som ett försök att efterlikna lyktring;

Bild

Bild

Jag kan hålla med om att det hela ser väl grovt ut men i skala 1/87 är det avslöjande med närbilder. Eftersom dessa lyktringa fanns på tvåaxliga personvagnar byggda före 1890 och ännu kvar på vagnar under 20- och 30-talen skulle det vara intressant med lyktringar som en etsning. Jag ser denna framför mig som en "remsa" med tre ben som rundas och löds ihop - tipset överlämnas härmed till "etsarna".

/Ola
Ola Ahlström

Re: SJ postvagn littera D

Inlägg av Ola Ahlström »

Nja, byggena blir inte alltid som tänkt. Avsikten var först att vagnen skule avbildas i ett tänkt utseende runt 1905 och då brunmålad med ett gult fällt för brevlådan (då jag tror att de kvarvarnade vagnarna av denna klass ommålades runt 1895) men istället blev det i det äldre målningsutförandet, alltså några år före 1900, då jag fann detta mer inspirerande (dessutom en anledning till att anskaffa några plåtar till när serieplåtarna erbjuds till försäljning);

Bild

Just nu ser det inte mycket ut men jag har stora förväntningar när deklalerna väl kommer på plats!

Bild

/Ola
Peter Estelius

Inlägg av Peter Estelius »

Det där blir himla bra Ola!

Sedan slår det mig, naturligtvis för sent som vanligt, att armaturställningar av den typen du visar borde kunna gå att göra av tråd istället för remsor. Eventuellt kan man platta ut tråden med en hammare en aning om man vill undvika ett alltför "runt" utseende. Då blir det nog lättare att komma ner i dimension.

Mvh

/Peter
Ola Ahlström

Inlägg av Ola Ahlström »

Idag för sju veckor sedan fick jag med mig etsplåten från Skövde. Trots sex veckors semester blev inte bygget helt klart. Vagnen avbildas nedan i klarlackat skick med ett ihopplock av dekaler. Den som kan sina konstruktionsritningar kan ha invändningar mot märkningen på takskylten, avbildas ibland nämligen något "rundad", men haf tröst - jag har en bild med just denna raka text.

Bild

Nu blev det inte vagn nr 62 som planerat utan istället vagn 239. Anledningen till detta är just att jag saknar korrekta dekaler och jag istället fick "klipp & klistar". Som syns saknas rambalksmärkning, något som får vänta. Detta stör mig dock inte så mycket då vagnen är en "provplåt" och jag gjort vissa felaktiga beslut under byggets gång - men nästa modell blir annorlunda! Alltså ingen skugga på producenten - skjut istället pianisten (byggaren).

Bild

Tycker ni vagnen glänser - jo, det stämmer. Men den kommer att lackas igen inför maskning och takmålning. Sedan kommer den att glasas och kanske få gardiner - hade verkligen postvagnar gardiner? En mellanvägg måste i alla fall dit!

Bild

/Ola
Johanmmolin

Inlägg av Johanmmolin »

Jag vet att man bör undvika hejarop utan någon ytterligare substans, men det här gillar jag storligen!!! I synnerhet som det är är så längsedan så du kan i princip lura i oss andra vad du vill! :-)
Skriv svar