Då detta är en provplåt har jag kompletterat den med detaljer som jag funnit efter att studerat ritningar, skisser och foton och vagnen, trots att det återstår en del detaljer, ser för närvarande ut som av bilden nedan, jag har försökt efterbilda vagn nr 62 just innan slopningen;

Ett problem jag haft är takutrustningen då skisser/foton visar att fyra "burkar", förutom en skorsten, fanns på taket. Särtrycken berättar att vagnen var utrustad med sterinbelysning. Jag ställde därför en fråga på Järnvägshistoriskt forum om de två "trefotingar" som fanns på taket och, vipps, kom en ritning. Diskussionen fick mig att dra slutsaten att dessa "trefotingar", egentligen benämnda "lyktring", troligen var en sort av förvaring för stearinlampan när denne togs upp ur sina ordinarie armaturhållare för att tändas. Detta tycks logiskt då de kunde förberedas utan att komma i kontakt med takduken.
För tråden, diskussionen och ritning, se
http://jvmv2.se/forum/index.php?id=84402
Nu gällde det att tillverka dessa "lyktringar". Mitt första försök bestod i att linda en mässingstråd runt en stång, därefter försöka löda dit de tre benen, även dessa av mässinstråd - dömt att misslyckas! Därefter försökte jag med en fyrkantsstång av klen diameter upprepa det hela, men misslyckades även här. Så kom jag på en lösning!
Om jag utgick från ett mässingsrör kunde jag säga av en "skiva" som var tunnare än en milimeter och på denna löda dit tunna remsor som skulle föreställa benen. Nu hade jag givetvis inget lämpligt mässingsrör så här på lördagskvällen men istället massor av mässingsstänger i olika diametrar. Alltså, nu fick det bli en "skiva" därifrån, försök att centrera ett borra hål som så brotchades upp. Resultatet kan skådas nedan och får betraktas som ett försök att efterlikna lyktring;

Jag kan hålla med om att det hela ser väl grovt ut men i skala 1/87 är det avslöjande med närbilder. Eftersom dessa lyktringa fanns på tvåaxliga personvagnar byggda före 1890 och ännu kvar på vagnar under 20- och 30-talen skulle det vara intressant med lyktringar som en etsning. Jag ser denna framför mig som en "remsa" med tre ben som rundas och löds ihop - tipset överlämnas härmed till "etsarna".
/Ola