Sida 1 av 3

SJ litt C7

Postat: fre 18 feb 2011, 15:41
av Arne Falk
Jag håller på med ett normalspårsprojekt. Ett HNJ verkstad ånglok. SJ litt C7 1814 är det tänkt att det skall bli. Tyvärr krävde bygget och byggbeskrivningen så mycket av mig i början att jag glömde kolla förebilden inledningsvis. Jag följde beskrivningen slaviskt. Det är väl främst tendern som jag skulle gjort lite annorlunda om kapaciteten räckt till. Men man får vara glad att det blev som det blev, när det inte blev som det skulle.

Men nu står jag inför ett par frågor som jag inte kan finna någon lösning på.
Skall man montera en axel på tvärs under pannan mellan fästena till reglaget? Har markerat med rött var jag menar.
Och skall det monteras ytterligare en "flärp" i 90 graders vinkel som pekar framåt, i reglagefästet ?

Bild

Bild

/Arne F

Re: SJ litt C7

Postat: fre 18 feb 2011, 18:54
av f.gaard
Ja, det ska sitta en axel tvärs över där du har markerat. Det ska sitta två till tre armar på den här axeln, som överför omkastarrörelsen till höger och vänster slidstyrning, plus en eventuell motvikt eller balanseringsfjäder. På vårt ånglok i Lakvik saknas denna motvikt, så man får passa sig när man trycker in spärren,så att man inte får spaken i nyllet. Det här loket är större, så den har garanterat någon form av viktbalansering. Hålet ovanför saknar en rund ledbult.

Mvh Fredrik

Re: SJ litt C7

Postat: lör 19 feb 2011, 10:27
av Arne Falk
Tack Fredrik!
Det kändes som om det var det självklara med två parallella hål, men jag kunde inte hitta något som bekräftade teorin.

/Arne F

Re: SJ litt C7

Postat: ons 09 jan 2013, 20:19
av Arne Falk
Jag har tagit tag i detta projekt igen efter snart två års byggstopp. Jag har fixat strömupptagningen och monterat koppelstängerna. Men loket vill inte gå mer än en meter. Sen är det stopp. Skruvarna roterar under gång och nyper tag i koppelstängerna.
Hur gör ni? Jag har funderat på att försöka limma skruvarna från baksidan av hjulen. Kan det vara en fungerande metod eller finns det bättre alternativ?

/Arne F


Bild

Re: SJ litt C7

Postat: fre 11 jan 2013, 14:12
av janclaesson
Detta hade jag missat, så läckert!

Janne C

Re: SJ litt C7

Postat: fre 11 jan 2013, 18:22
av mikath
Otroligt snyggt!

Jag brukar pilla i lite gänglåsvätska och sedan skruva i koppeltappen så långt in jag skall ha den och sedan låte det torka innan jag kör med modellen.

/Mika

Re: SJ litt C7

Postat: fre 11 jan 2013, 19:01
av Jan Frelin
Mycket snyggt, är impad av formen på skorsten och dom.

Re: SJ litt C7

Postat: fre 11 jan 2013, 19:54
av Olof
Menar du att muttern gängas in och kniper mot koppelstängerna? Det skall finnas en hylsa runt skruven som hindrar att muttern går längre in än avsett. Koppelstången sitter så runt hylsan. Lite svårt att förklara utan bild.
Olof

Re: SJ litt C7

Postat: fre 11 jan 2013, 20:40
av Lasse M
Arne Falk skrev: Jag har tagit tag i detta projekt igen efter snart två års byggstopp. Jag har fixat strömupptagningen och monterat koppelstängerna. Men loket vill inte gå mer än en meter. Sen är det stopp. Skruvarna roterar under gång och nyper tag i koppelstängerna.
Hur gör ni? Jag har funderat på att försöka limma skruvarna från baksidan av hjulen. Kan det vara en fungerande metod eller finns det bättre alternativ?

/Arne F


Bild


Snyggt bygge av en snygg förebild, skulle själv varit med och renoverat C7 1774 men planerna ändrades och det blev ett annat lok istället som vi "fick" att ta tag i.

När det gäller hjulen och skruvarna/koppeltapparna ser det ut att vara samma lösning på dessa hjul som det är på HNJ-V's nya Np hjul. Skruvas koppeltapparna direkt i plasten i hjulen? Alltså ingen metallagring som skruvarna/koppeltapparna skruvas i?

Skulle det vara som så att dom skruvas direkt i plasten på hjulen så undras jag hur du gick tillväga för att få dit dom. På mina koppeltappar till Np-hjulen så kan jag inte se något uttag för verktyg (insexnyckel / skruvmejsel) och huvudet är runt så någon microskopisk fast nyckes ska ju inte heller användas. Jag har provat att skruva fast koppeltapparna med enbart fingrarna men jag lyckas inte. Först och främst är det väldigt svårt att få koppeltapparna att få fäste, när dom väl fått det så är det näst intill omöjligt att skruva in dom känns det som, fingrarna bara glider över koppeltappen och man får alltså inget grepp.

Så som sagt, hur gjorde du?

Re: SJ litt C7

Postat: lör 12 jan 2013, 10:59
av Arne Falk
janclaesson skrev: Detta hade jag missat, så läckert!

Janne C


Tack Janne! Mitt första försök att bygga ett ånglok. Resultatet av en nybörjares vedermödor.
mikath skrev: Otroligt snyggt!

Jag brukar pilla i lite gänglåsvätska och sedan skruva i koppeltappen så långt in jag skall ha den och sedan låte det torka innan jag kör med modellen.

/Mika


Tack Mika! Gänglåsvätska låter som ett mycket bättre alternativ än min tanke att använda lim. Skall inhandlas.
Jan Frelin skrev: Mycket snyggt, är impad av formen på skorsten och dom.


Tack Jan! Formen har jag inte någon delaktighet i. Det är HNJ-v:s förtjänst eller möjligen hans konstruktörer. Poleringen av ytan har jag tydligen prioriterat. Det är snart två år sedan så minnet sviker.
Olof skrev: Menar du att muttern gängas in och kniper mot koppelstängerna? Det skall finnas en hylsa runt skruven som hindrar att muttern går längre in än avsett. Koppelstången sitter så runt hylsan. Lite svårt att förklara utan bild.
Olof


Tack Olof! Ja precis. Det är det som händer. Skruven roterar och nyper fast koppelstången mot hjulet. Skruven är konstruerad med en fast distans. Men jag tror att du har lett in mig på en lösning. Kan det vara så att jag har gjort koppelstången för tjock. Jag har laminerat tre detaljer, tänkte att alla tre som fanns på plåten skulle användas. Om man endast använder två av detaljerna blir ju koppelstången tunnare och skruven går troligen i botten innan den klämmer koppelstången.
Lasse M skrev: Snyggt bygge av en snygg förebild, skulle själv varit med och renoverat C7 1774 men planerna ändrades och det blev ett annat lok istället som vi "fick" att ta tag i.

När det gäller hjulen och skruvarna/koppeltapparna ser det ut att vara samma lösning på dessa hjul som det är på HNJ-V's nya Np hjul. Skruvas koppeltapparna direkt i plasten i hjulen? Alltså ingen metallagring som skruvarna/koppeltapparna skruvas i?

Skulle det vara som så att dom skruvas direkt i plasten på hjulen så undras jag hur du gick tillväga för att få dit dom. På mina koppeltappar till Np-hjulen så kan jag inte se något uttag för verktyg (insexnyckel / skruvmejsel) och huvudet är runt så någon microskopisk fast nyckes ska ju inte heller användas. Jag har provat att skruva fast koppeltapparna med enbart fingrarna men jag lyckas inte. Först och främst är det väldigt svårt att få koppeltapparna att få fäste, när dom väl fått det så är det näst intill omöjligt att skruva in dom känns det som, fingrarna bara glider över koppeltappen och man får alltså inget grepp.

Så som sagt, hur gjorde du?


Tack Lasse! Jag borde naturligtvis nämnt det inledningsvis. Det handlar om HNJ-v:s nyare modell på hjul. Det finns en ingjuten mutter i hjulet att skruva fast koppelstången i. Det finns en minimal fördjupning i skruven men jag har inget verktyg som passar. Jag använder klöver fem, där tummen är på tok för stor. En spetsig tång har också varit till hjälp. Har man väl fått skruvarna att ta första gången går det lättare sen.

Bif. en blid.

Bild

/Arne F