Etsmodeller Tp lok

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
loktok

Etsmodeller Tp lok

Inlägg av loktok »

Byggt sen ett tag tbx på etsmodeller`s Tp lok.Driv är på G.Saknas i nuläget lite smådelar för motvikter mm.

Bild
Bild
Bild
loktok

Re: Etsmodeller Tp lok

Inlägg av loktok »

Jag har målat loket med SMJ`s mörkgrön färg.Stegar ingick inte utan jag har använt Perlmodells.Jag har inte målat silver/svart i huvkanterna.Tror det blir för pilligt att göra det snyggt.kanske skulle göra silver som Arne gjort ändå senare.Vidare är loket inte utrustat med hål för signalhorn,A-Skärmar o fönster.

Bild
loktok

Inlägg av loktok »

Plogar på plats.De kan behövas irl om inte annat.
Bild
loktok

Inlägg av loktok »

Visar med några enkla bilder på hur jag tänkt drivningen/underredet ska bli.
Jag börja med skruva samman ramplåtarna o borra hål för 2 st metalldistanser.Dessa är praktiska att ha då man enkelt kan behöva skruva isär underredet senare.Hjulen ska sitta mellan ramplåtarna o inte utanför vilket är det vanliga.
Hjulen tar upp ca 15 mm mellan ramplåtarna.Metalldistanserna jag har är 8 mm långa.Två stycken kortas 1 mm o sätts samman så de bli 15 mm var.
En plåtbit lödas fast i varje ända med ett hål,samma hål som underredet skruvas fast med lokkorgen.
OBS !! denna plåt fästs bara i ena ramplåten,annars går dessa inte sära igen.
Lite dubbelpostning av detta bygge,bara o hoppa över att kika om man finner det ointressant.
Tips är varmt välkommna då detta inte är än så länge en permanent lösning.Väntar på övriga drivdetaljer.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

Hej!

Du är nog på rätt väg, men du har inte funderat på att åtminstone ha mittaxeln lite fjädrande, det skulle nog räcka med att den kunde fjädra +-0,2mm för att chassiet skulle gå mycket bättre. Ett tips bara, då du får rätt lång hjulbas i chassiet. Lite glapp i koppelstängerna måste du väl ändå ha.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
loktok

Inlägg av loktok »

Hej Johan !
Tack för tipset.Det kan bli ev. nödvändigt framöver,svårt säga just nu.Det är först med alla delar på plats jag kan testa drivet.Första steget har varit att ha ramplåtarna helt parallella samtidigt som de enkelt kan delas.Nu är detta inte den snyggaste lösningen med att ha 2 st skruvar på ramplåtarna.Dessa kan i framtiden tas bort.Nu har jag en plåt i var ända som är fäst i ena ramsidan.Meningen är man ska ha en till plåt över den andra med samma centrerat hål fäst i den andra ramplåten.Då kan man skruva samman det hela så det sitter mer fast ihop.Metalldistanserna kan man ersätta med 2 st mässingbitar som skruvas samman i mitten o är fästlödda i respektiva ramsida.
Vidare behövs det funderas på fästen till löphjulen.
Sen när delarna till koppelstängerna är klara så är det dax på allvar testa drivet.Jag kommer till börja med se till att det rullar bra med koppelstänger på plats.Kärvar det inte o spårar bra behövs inget fjädrande chassie då detta blir ett bygge med plats för bra vikt.Jag har ingen erfarenhet med längre drivchassie till HOn3 men en hel del HO byggen bakom mig där jag byggt långa chassien både fjädrande ,flexande o stela.Flexande/fjädrande har såklart bättre funktion,men är det bra vikt o bra spårläge känns det inte värt all extra tid.Alla byggen har varit med koppelstängerna i funktion,de har behövt vara byggda med lite glapp.Jag har dock inte själv byggt chassien med kugg mellan axlarna,men använt färdiga sådana chassien till koppelstångslok.
Mvh Lasse
phl

Inlägg av phl »

hej

mysigt bygge!!
en fråga bara om hjulen..kan man köpa dom eller kommer dom från ett annt lok osv?
tacksam för svar
henrik
loktok

Inlägg av loktok »

Hjulen är Engelska Alan Gibson : http://www.alangibsonworkshop.com/ -
G4838W 3' 2" 12.6mm. Disc
Mvh Lasse
Arne Syverstad

Inlägg av Arne Syverstad »

Hei
Hjulene kan også kjøpes fra Modellrallare i West
http://www.mrw1.se/
Se i katalogen under hjul

Hilsen
Arne
bermod

Inlägg av bermod »

Arne Syverstad skrev: Hei
Hjulene kan også kjøpes fra Modellrallare i West
http://www.mrw1.se/
Se i katalogen under hjul

Hilsen
Arne

Finns även ett antal här hos mig sänd ett PM om du är intresserad.
bermod
Skriv svar