NKLJ-färger?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
johnjohn
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 17 nov 2007, 10:17

NKLJ-färger?

Inlägg av johnjohn »

Hej!

Funderar på att måla en av mina modeller i NKLJs färger. Har inte börjat provmåla med färgerna jag har hemma ännu. Verkar vara relativt standardiserade nyanser.

Är det någon som har tips om bra färger? Gärna vattenbaserade och lättsprutade:)

Hälsningar

J
Arne Syverstad
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:59

Re: NKLJ-färger?

Inlägg av Arne Syverstad »

Her er noen fargeprøver
Bild
Bild
Bild

Hilsen
Arne
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: NKLJ-färger?

Inlägg av Bengt Andréasson »

johnjohn skrev: Hej!

Funderar på att måla en av mina modeller i NKLJs färger. [...]

Hej johnjohn!

Det beror ju lite på vilken modell och tidsperiod du avser. AEG-loken var t.ex. "bruna" fram till åtminstone femtiotalet.

Bengt
Arne Syverstad
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:59

Re: NKLJ-färger?

Inlägg av Arne Syverstad »

Ved leveranse var AEG-loken grønne og Z4p brune.

Arne
Hauk
Inlägg: 938
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: NKLJ-färger?

Inlägg av Hauk »

Finnes det noen som bygger NKLJ i nullskala? Savner noen å diskutere kjøretråd og pantografer med!
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
lars
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 17:51

Re: NKLJ-färger?

Inlägg av lars »

Arnes fina bilder tycks vara tagna, när NKlJ färgerna härjats svårt av tidens tänder. De innehöll i verkligheten mera kulör och briljans, dvs rödare och gulare, Yp:n och Falu maskinen som finns på museet i Hagfors är i någorlunda bra färgskick, om du förstår vad jag menar.
Om du är väldigt noggrann åk dit och kolla.
Själv har jag använt Humbrol 60 och 69 - tror jag!!!

Lars
Arne Syverstad
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:59

Re: NKLJ-färger?

Inlägg av Arne Syverstad »

Hei

Bild
Rett fra siste revisjon
Bild
Bild

Hilsen
Arne
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: NKLJ-färger?

Inlägg av lenelg »

Bild

Roade mig med att testa hur bra det gick att analysera färgerna i Photoshop. Jag laddade ned bilderna från denna diskussion, justerade uppenbara färgstick (med "Auto colors" för att inte bygga in för mycket av mina subjektiva bedömningar..), och använde sedan pipetten för att ta prov på de röda och beiga färgerna. För fler exempel, se http://www.flickr.com/photos/len_elg/se ... 619169737/.

Tyvärr syns inte exakt provpunkt i mina skärmbilder, men jag försökte hitta en så ren yta som möjligt i respektive bild.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
johnjohn
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 17 nov 2007, 10:17

Re: NKLJ-färger?

Inlägg av johnjohn »

Tusen tack! Precis som ni gissat är det röd vitt som jag funderat på att måla med. Dock lite spacklande kvar ännu. Men tids nog så poppar det upp nåt resultat på forumet!

hälsningar

j
Skriv svar