Jeg har ikke gitt opp modellbyggingen, men siden jeg nå bygger 3 vogner parallelt er mye av arbeidet som er gjort i det siste beskrevet i tidligere postinger.
Men de siste kveldene har jeg jobbet med bremseriggen på vognene.
Den første utfordringen var å holde den 1mm tykke nysølvstangen (all nysølvtråd kjøpt fra Rimbo Grande) skikkelig fast uten at en deformeres under gjengingen. Jeg endte opp med å bore et 1mm hull gjennom en messingplate, og loddet fast stangen midlertidig under gjengingen.
Neste utfordring var å bore et 0,8mm hull på tvers gjennom en rundstang på 1,5mm diameter ( det lille tverrstykket nederst på staget. Løsningen ble å file et V-formet spor i en messingplate og bore et 0,8mm hull i bunnen på V-en. Så loddet jeg rundstangen fast i bunnen av sporet, snudde platen og brukte hullet i platen som styrehull.
Håper disse bildene er klargjørende for prosedyren:
Sveiven på toppen er lagd av 0,6mm nysølvtråd som er trædd gjennom en "Handrail Knob" fra Alan Gibson i England. Denne er beregnet på 0,7mm rekkverk, så hullet ble utvidet til 1mm. Så ble foten sagd av og stumpen filt bort. Det hadde selvsagt vært enklere å starte med en plain messingkule, men hvor finner man butikken som selger slike?
Utfordringen var å borre et hull på tvers gjennom en kule, å starte et hull på en dobbelkrum flate er noe av det verste jeg har prøvd innen boring.
Løsningen ble å nok en gang file et V-spor i en messingplate, bore et 0,6mm hull i bunnen av sporet. Så utvidet jeg 0,6 hullet med et bor med samme diameter som kula, 1,8mm. Poenget er å ikke bore tvers gjennom plata, det skal være igjen nok av 0,6mm til hullet slik at det kan brukes som styrehull.
Fortalt i bilder:
Mulig jeg overforklarer litt her, men tenkte at siden jeg brukte en del tid på å pønske ut dette så er det kanskje andre som har slitt med det samme!