Snyggt som vanligt när du visar dina byggen Tobias. Hoppas du inte tar detta på fel sätt, absolut inte som jag vill vara petimeter. Avfasningen på spärrarna ska ju vara i den ände som ligger i linje med rälen, du ser ut att ha fått det tvärt om. Kanske är det bara en test du byggt och ska ändra sen, kanske hade din förebild det så som på din bild, själv har jag aldrig sett det så jag ville mest påpeka det så du inte bygger alla dina spårspärrar "fel".
Riktigt, avfasningen ska börja över rälshuvudet. I mitt fall ska hela spärren flyttas någon mm åt höger, detta är en justering på etsplåten. En vagn som kommer rullandes "uppåt" i bild ska alltså spår ur åt höger (för att undvika avgrunden till vänster ; ). Är dock inte helt säker på placeringen, så experter och andra får gärna tycka till!
Jag tror att Lasses påpekanden är korrekta. Sedan har jag ett vagt minne att spårspärrens snedställning i förhållande till rälerna har två syften. Den ena är att spåra ur en vagn som inte stoppas av själva spårspärren. Den andra är att spårspärren ska vikas undan om det kommer ett fordon från den andra riktningen, så att detta inte urspåras. Har sett detta hända en gång i Mariefred och det ledde bara till lite krökta stötstänger om jag minns rätt. Nu är ju ÖSlJ:s byggen lite hopplock och det är möjligt att om allt är byggt enligt konstens alla regler att det kan fungera utan att något skadas. Men växelklotet måste då monteras så att dragstången kan trycka växelklotet till "öppna läge" och inte vrida sönder spårspärren från sin infästning.
Vill man göra det lätt för sig och inte vara så modern, så hade man från början spårbommar (hel och halv och med eller utan urspårningsjärn) som vreds över spåret och vilade på rälen eller rälerna, allt kopplat till en signaltavla.