Sida 7 av 44
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Postat: tor 15 okt 2009, 19:46
av bermod
Tack Rikard den bilden gillar jag.
bermod
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Postat: tis 20 okt 2009, 18:35
av 1956
Stickspåret till lådfabriken nyballasterat. När det har torkat så använder jag en nagelborste och borstar bort överskottet med.
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Postat: ons 21 okt 2009, 20:19
av 1956
Mollsjö Lådfabrik, Knallhattens senaste bygge.
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Postat: tor 22 okt 2009, 01:19
av Lasse M
Vackra miljöer som vanligt Rikard och jäkla snygg faluröd Knallhatten fått till appropå min tråd om falurött, ser helt rätt ut i mina ögon. Du kan möjligen inte locka herr Knallhatten till detta forum och kanske skriva några målningstips i min tråd? Han är ju verkligen en skicklig husbyggare.
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Postat: tor 22 okt 2009, 07:18
av 1956
Här är förebilden! Stefan har medvetet spegelvänt gavlarna efter hur spårläggningen var tänkt att vara från början. Av praktiska och estetiska skäl blev sedan spåren inte placerade som det var tänkt, därför hamnade gaveln som ses ovan åt andra hållet.
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Postat: sön 25 okt 2009, 13:00
av 1956
Har dristat mig till att försvenska Viessmanns semafor 4500. På köpet får jag att funktionen är utmärkt. Även bommarna är Viessmanns som tyvärr går lite för fort men det känns som att de är av hög kvalité.
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Postat: sön 25 okt 2009, 20:36
av Jan Frelin
1956 skrev:
Har dristat mig till att försvenska Viessmanns semafor 4500. På köpet får jag att funktionen är utmärkt.
Fiffig lösning, ser helt ok ut på bilden.
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Postat: mån 26 okt 2009, 10:46
av 1956
En lite mer närgången titt på Viessmanns semafor och bommar. Fundamenten till bommarna är inte permanent på plats ännu.
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Postat: mån 26 okt 2009, 23:13
av Bengt Andréasson
1956 skrev:
Har dristat mig till att försvenska Viessmanns semafor 4500. På köpet får jag att funktionen är utmärkt. Även bommarna är Viessmanns som tyvärr går lite för fort men det känns som att de är av hög kvalité.
Jag är mycket imponerad och inspirerad av din verkligen ursvenska anläggning - så som man tror sig minnas att verkligheten såg ut.
Dock, när du kommer till försvenskningen av semaforen, så har jag fått för mig att på svenska järnvägar skall signalvingen för färdriktningen sitta till vänster om masten. Vinge på höger sida gäller motsatt rikning, och har annan färg... I Tyskland är det tvärtom.
/Bengt
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Postat: tis 27 okt 2009, 08:09
av 1956
Bengt Andréasson skrev:
Dock, när du kommer till försvenskningen av semaforen, så har jag fått för mig att på svenska järnvägar skall signalvingen för färdriktningen sitta till vänster om masten. Vinge på höger sida gäller motsatt rikning, och har annan färg... I Tyskland är det tvärtom.
/Bengt
Tack för komplimangen, jag är glad att du skriver så eftersom min ambition är att just försöka hitta det där typiskt svenska även om jag (och Stefan) inte bygger efter någon speciell förebild.
När det gäller semaforen så är jag helt medveten om att den är "felhängd" och det var efter moget övervägande jag trots det bestämde mig för att försvenska den. Eftersom Mälarviken-Mollsjä Järnvägar är en privatbana så tar jag mig friheten att falla utanför normala svenska normer men det är möjligt att detta övertramp är "to much".
/Rikard