Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av bermod »

Tack Rikard den bilden gillar jag.
bermod
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Stickspåret till lådfabriken nyballasterat. När det har torkat så använder jag en nagelborste och borstar bort överskottet med.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Mollsjö Lådfabrik, Knallhattens senaste bygge.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Lasse M »

Vackra miljöer som vanligt Rikard och jäkla snygg faluröd Knallhatten fått till appropå min tråd om falurött, ser helt rätt ut i mina ögon. Du kan möjligen inte locka herr Knallhatten till detta forum och kanske skriva några målningstips i min tråd? Han är ju verkligen en skicklig husbyggare.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Här är förebilden! Stefan har medvetet spegelvänt gavlarna efter hur spårläggningen var tänkt att vara från början. Av praktiska och estetiska skäl blev sedan spåren inte placerade som det var tänkt, därför hamnade gaveln som ses ovan åt andra hållet.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Har dristat mig till att försvenska Viessmanns semafor 4500. På köpet får jag att funktionen är utmärkt. Även bommarna är Viessmanns som tyvärr går lite för fort men det känns som att de är av hög kvalité.
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Jan Frelin »

1956 skrev: Har dristat mig till att försvenska Viessmanns semafor 4500. På köpet får jag att funktionen är utmärkt.


Fiffig lösning, ser helt ok ut på bilden.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

En lite mer närgången titt på Viessmanns semafor och bommar. Fundamenten till bommarna är inte permanent på plats ännu.
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Bengt Andréasson »

1956 skrev: Bild

Har dristat mig till att försvenska Viessmanns semafor 4500. På köpet får jag att funktionen är utmärkt. Även bommarna är Viessmanns som tyvärr går lite för fort men det känns som att de är av hög kvalité.


Jag är mycket imponerad och inspirerad av din verkligen ursvenska anläggning - så som man tror sig minnas att verkligheten såg ut.

Dock, när du kommer till försvenskningen av semaforen, så har jag fått för mig att på svenska järnvägar skall signalvingen för färdriktningen sitta till vänster om masten. Vinge på höger sida gäller motsatt rikning, och har annan färg... I Tyskland är det tvärtom.

/Bengt
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bengt Andréasson skrev: Dock, när du kommer till försvenskningen av semaforen, så har jag fått för mig att på svenska järnvägar skall signalvingen för färdriktningen sitta till vänster om masten. Vinge på höger sida gäller motsatt rikning, och har annan färg... I Tyskland är det tvärtom.

/Bengt


Tack för komplimangen, jag är glad att du skriver så eftersom min ambition är att just försöka hitta det där typiskt svenska även om jag (och Stefan) inte bygger efter någon speciell förebild.

När det gäller semaforen så är jag helt medveten om att den är "felhängd" och det var efter moget övervägande jag trots det bestämde mig för att försvenska den. Eftersom Mälarviken-Mollsjä Järnvägar är en privatbana så tar jag mig friheten att falla utanför normala svenska normer men det är möjligt att detta övertramp är "to much".

/Rikard
Skriv svar