Re: MLJ 3 Berg
Postat: lör 08 maj 2010, 20:19
Efter en liten paus så var det dags att gå ut i verkstan igen. Jag hade kommit så långt med överdelen att det var dags att sätta på detaljerna. Närmare bestämt var jag mitt på sidan 7 i byggbeskrivningen. Jag började med lucka 037 och 038. Det kändes rätt att sätta dem på plats före ångvisslan.
Eftersom jag ville ha främre luckan öppen, det är varmt i hyttan när loket är påeldat, satte jag en bit värmetålig tejp mellan lucka och ramen när jag lödde fast luckan. Sedan kunde jag pilla bort tejpen och bända upp luckan. Det hade antagligen fungerat lika bra med aluminiumfolie.

Eftersom bilderna i bygganvisningen visade att loket hade domen monterad gjorde jag det här. Det var inte lätt. Till slut lyckades jag genom att tejpa fast domen och värma med gasbrännaren. Tejpen brann upp men satt kvar tillräckligt länge. När jag kommit till sidan 8 så rekomenderas att domen limmas fast när allt annat är klart. Det är nog ett gott råd. Ett tips är att borra upp domen inifrån så kontaktytan mot tanken blir mindre.
Locket på kolförrådet (012) bestämde jag mig för att vänta med tills jag vägt av modellen. Man kan lasta hur mycket bly som helst där bak men jag måste först kolla var tyngdpunkten hamnar.
Pannsadeln lossade återigen. Denna gång från fotplattan. Det blev att pilla in mer tenn. Spänna fast allt med en tvättklämma och elda på med gasen. Tvättklämma av trä. Plast smälter, trä brinner (sakta) när man löder med gas.

Del 003 var enkell att få på plats speciellt eftersom jag förtennade baksidan innan jag tog loss den från plåten.
Till främre fotstegen hör ett steg 044. Det är lite lurigt eftersom 044 finns med på två plåtar. Det skall vara den del som sitter på den stora plåten. Tyvärr är den inte så stor. Ett av de två stegen (höger och vänster) sprätte iväg för mig för att aldrig mer återses.
Hålen i buffertbalkarna är mycket mindre än buffertarna. Tyvärr är fästet på buffertarna i någon tum-storlek, strax under två mm. Det blev att borra upp med 1,5 mm borr och sedan fila. Man kanske skulle skaffa sig en uppsättning borr i engelska mått. Tillsammans med buffertarna skall man enligt byggbeskrivningen montera koppellkroken. Någon sådan kunde jag tyvärr inte hitta i kartongen.
Kommen så långt så tyckte författaren av byggbeskrivningen att man skall limma resten. Jag är lite tveksam till limning. Jag vill hellre löda. Inspektionsluckorna på tankens framgavel gick bra att löda. Värre var det med fotstegen under tankens långsidor. Nederdelen på tanken är en mässingsgjutning som sväljer hur mycket värme som helst. Det krångligaste var dock att hålla allt i rätt läge. En hjälpande hand från min fru gjorde de det möjligt att hålla allt stilla tillräckligt länge för att tennet skulle flyta ut. Hyttdörr och väderluckor väntar jag med tills hytten är målad invändigt. Det är svårt nog att komma åt som det är.
Kommen så här långt gick jag igenom plåten och det verkar bara vara en del som jag glömt. Nu är det dags att ge sig i kast med underredet.

Eftersom jag ville ha främre luckan öppen, det är varmt i hyttan när loket är påeldat, satte jag en bit värmetålig tejp mellan lucka och ramen när jag lödde fast luckan. Sedan kunde jag pilla bort tejpen och bända upp luckan. Det hade antagligen fungerat lika bra med aluminiumfolie.

Eftersom bilderna i bygganvisningen visade att loket hade domen monterad gjorde jag det här. Det var inte lätt. Till slut lyckades jag genom att tejpa fast domen och värma med gasbrännaren. Tejpen brann upp men satt kvar tillräckligt länge. När jag kommit till sidan 8 så rekomenderas att domen limmas fast när allt annat är klart. Det är nog ett gott råd. Ett tips är att borra upp domen inifrån så kontaktytan mot tanken blir mindre.
Locket på kolförrådet (012) bestämde jag mig för att vänta med tills jag vägt av modellen. Man kan lasta hur mycket bly som helst där bak men jag måste först kolla var tyngdpunkten hamnar.
Pannsadeln lossade återigen. Denna gång från fotplattan. Det blev att pilla in mer tenn. Spänna fast allt med en tvättklämma och elda på med gasen. Tvättklämma av trä. Plast smälter, trä brinner (sakta) när man löder med gas.

Del 003 var enkell att få på plats speciellt eftersom jag förtennade baksidan innan jag tog loss den från plåten.
Till främre fotstegen hör ett steg 044. Det är lite lurigt eftersom 044 finns med på två plåtar. Det skall vara den del som sitter på den stora plåten. Tyvärr är den inte så stor. Ett av de två stegen (höger och vänster) sprätte iväg för mig för att aldrig mer återses.
Hålen i buffertbalkarna är mycket mindre än buffertarna. Tyvärr är fästet på buffertarna i någon tum-storlek, strax under två mm. Det blev att borra upp med 1,5 mm borr och sedan fila. Man kanske skulle skaffa sig en uppsättning borr i engelska mått. Tillsammans med buffertarna skall man enligt byggbeskrivningen montera koppellkroken. Någon sådan kunde jag tyvärr inte hitta i kartongen.
Kommen så långt så tyckte författaren av byggbeskrivningen att man skall limma resten. Jag är lite tveksam till limning. Jag vill hellre löda. Inspektionsluckorna på tankens framgavel gick bra att löda. Värre var det med fotstegen under tankens långsidor. Nederdelen på tanken är en mässingsgjutning som sväljer hur mycket värme som helst. Det krångligaste var dock att hålla allt i rätt läge. En hjälpande hand från min fru gjorde de det möjligt att hålla allt stilla tillräckligt länge för att tennet skulle flyta ut. Hyttdörr och väderluckor väntar jag med tills hytten är målad invändigt. Det är svårt nog att komma åt som det är.
Kommen så här långt gick jag igenom plåten och det verkar bara vara en del som jag glömt. Nu är det dags att ge sig i kast med underredet.
