Lars, utskicket gjordes i fredags. Jag har sänt på nytt till dig!
Rent generellt vore jag tacksam om denna typ av frågor, liksom frågor av kommersiell art, som egentligen endast rör två parter, tas direkt med mig (post, mail eller telefon). Jag tror att forumet mår bäst av det, samt att risken blir mindre att jag missar ett meddelande här!
Är det inte Kp 3048 som är med i den första Åsa Nisse-filmen från -49? Det här har nog avhandlats förrut t.o.m var scenen var tagen (Vid Älghult eller kring Alseda?) Men nog var det ett Kp-lok?
Det slog mig just att Erik Walde redan gjort den här typen i 0:an, LSSJ 7 Lidan nämligen. Med tanke på hur Erik jobbar torde han redan ha ett omfattande underlag...
Jag har tittat på en del bilder av bla LSSJ-loken och BLJ 8 och 4. LSSJ-loken saknar kolbox i alla fall i leveransskick. BLJ 8 har jag för mig är ett större lok än BLJ 4, HvSJ 4 är rätt likt BLJ 8 men gentemot BLJ 4 så avviker vissa detaljer. Tittar man på HvSJ 4, MÖJ Femman och möjligen BLJ 8 så verkar dessa stämma överens. LSSJ-loken och BLJ 4, njaee...
Kan man anta att loken från och med HvSJ 4 är en förstorad modell?
Ante
UJ 4 - drivhjulsdaimeter 900, hjulbas 2630, längd (över vadå?) 6240. Eller enligt annan källa: drivhjulsdiameter 950, hjulbas 2640, längd (över vadå?) 6390
LSSJ 8 och FVÖJ 5 - drivhjulsdiameter 950, hjulbas 3150
>Större hjul och längre hjulbas ju senare de är byggda verkar vara en kort sammanfattning? 2600-2640 m.m. borde inte spela någon större roll i H0, men det blir ju svårt att hävda att en modell av Wilhelm Petri skulle kunna avbilda även de fyra sista loken
----
Även ångpannorna verkar vara i lite olika utförande. Åtminstone de fyra första loken, jag har inte hittat någon bild på det femte loket, saknar sandbehållaren som sitter framför ångdomen på de senare loken. Det förefaller dessutom som att de pannorna är mindre - kan man säga smalare? BLJ 4, som ju är det elfte tillvekade loket, verkar dessutom ha samma sorts panna som de tidigare loken.
Jag har nu fått tillräckligt med beställningar för att göra VJ 4. Loket har beställts idag!
Det går fortfarande att beställa loket, som kommer att göras i en serie på totalt 75 byggsatser.
För den som vill kan man få underredet monterat till enkostnad av 200:-
Modellen får ett etsat underrede med integrerad växellåda. Hytten etsas i nysilver, övriga delar av loket gjuts i vitmetall. Detaljer som skorsten mm gjuts i mässing. Till loket medfäljer etsade lokskyltar för VJ 4-5 samt för SJ 3049-49 och dekaler.
Loket levereras med ursprunglig bakgavel, samt med ombyggd gavel med kolboxar och bakdörr!