Nytt smalspårslok??

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Lasse M »

HNJ Verkstad skrev: Arne, i nyhetsbladet som jag skickade till dig fanns en bild på loket som attachment!

När kom detta Nyhetsblad Göran? Jag brukar få dina Nyhetsblad men detta har jag av någon anledning inte fått.
HNJ Verkstad

Inlägg av HNJ Verkstad »

Lars, utskicket gjordes i fredags. Jag har sänt på nytt till dig!

Rent generellt vore jag tacksam om denna typ av frågor, liksom frågor av kommersiell art, som egentligen endast rör två parter, tas direkt med mig (post, mail eller telefon). Jag tror att forumet mår bäst av det, samt att risken blir mindre att jag missar ett meddelande här!
Patrik E

Inlägg av Patrik E »

Är det inte Kp 3048 som är med i den första Åsa Nisse-filmen från -49? Det här har nog avhandlats förrut t.o.m var scenen var tagen (Vid Älghult eller kring Alseda?) Men nog var det ett Kp-lok?
Jan Frelin

Inlägg av Jan Frelin »

Det slog mig just att Erik Walde redan gjort den här typen i 0:an, LSSJ 7 Lidan nämligen. Med tanke på hur Erik jobbar torde han redan ha ett omfattande underlag...
Ante S

Inlägg av Ante S »

Jag har tittat på en del bilder av bla LSSJ-loken och BLJ 8 och 4. LSSJ-loken saknar kolbox i alla fall i leveransskick. BLJ 8 har jag för mig är ett större lok än BLJ 4, HvSJ 4 är rätt likt BLJ 8 men gentemot BLJ 4 så avviker vissa detaljer. Tittar man på HvSJ 4, MÖJ Femman och möjligen BLJ 8 så verkar dessa stämma överens. LSSJ-loken och BLJ 4, njaee...
Kan man anta att loken från och med HvSJ 4 är en förstorad modell?
Ante
Användarens profilbild
Klas Blomberg

Inlägg av Klas Blomberg »

Lite spridda uppgifter:
HvSJ 2 - drivhjulsdiameter 850, hjulbas 2600, längd över buffertar 5900

WÖJ 3 och 4 - drivhjulsdiameter 850, hjulbas 2610, längd över buffertbalk 5220

VB 2, 3, 4 och LSSJ 7 - drivhjulsdiameter 900, hjulbas 2640

UJ 4 - drivhjulsdaimeter 900, hjulbas 2630, längd (över vadå?) 6240. Eller enligt annan källa: drivhjulsdiameter 950, hjulbas 2640, längd (över vadå?) 6390

LSSJ 8 och FVÖJ 5 - drivhjulsdiameter 950, hjulbas 3150

>Större hjul och längre hjulbas ju senare de är byggda verkar vara en kort sammanfattning? 2600-2640 m.m. borde inte spela någon större roll i H0, men det blir ju svårt att hävda att en modell av Wilhelm Petri skulle kunna avbilda även de fyra sista loken

----
Även ångpannorna verkar vara i lite olika utförande. Åtminstone de fyra första loken, jag har inte hittat någon bild på det femte loket, saknar sandbehållaren som sitter framför ångdomen på de senare loken. Det förefaller dessutom som att de pannorna är mindre - kan man säga smalare? BLJ 4, som ju är det elfte tillvekade loket, verkar dessutom ha samma sorts panna som de tidigare loken.
HNJ Verkstad

Re: Nytt smalspårslok blir det!

Inlägg av HNJ Verkstad »

Jag har nu fått tillräckligt med beställningar för att göra VJ 4. Loket har beställts idag!
Det går fortfarande att beställa loket, som kommer att göras i en serie på totalt 75 byggsatser.
För den som vill kan man få underredet monterat till enkostnad av 200:-

Modellen får ett etsat underrede med integrerad växellåda. Hytten etsas i nysilver, övriga delar av loket gjuts i vitmetall. Detaljer som skorsten mm gjuts i mässing. Till loket medfäljer etsade lokskyltar för VJ 4-5 samt för SJ 3049-49 och dekaler.

Loket levereras med ursprunglig bakgavel, samt med ombyggd gavel med kolboxar och bakdörr!

Hjulen blir mina egna, kvartrade, RP25

Loket levereras för HOe och HOn3.
Skriv svar