VVA SJ litt Z
Re: VVA SJ litt Z
Nästan klar men så slår det mig; satt märkningen alltid till höger eller satt den alltid i A- (motor-) änden?
Jag har foton där märkningen sitter till vänster på fordonets vänstra sida men då är det från senare tider med SJ-märke i futura.
Jag har foton där märkningen sitter till vänster på fordonets vänstra sida men då är det från senare tider med SJ-märke i futura.
Re: VVA SJ litt Z
Gav loket en sista dos matt-lack men slarvade med maskeringen så att jag fick matt-lack på insidan av hyttfönstren. Då är man glad att man använt riktigt glas till fönstren. Det tål thinner! Mattlacken gick att tvätta bort med thinner. Det hade inte fungerat om jag använt någon form av plastglas.
/Olof
/Olof
Re: VVA SJ litt Z
Betyder det också att märkningen på hyttsidan är permanentad i skick som på bilden ovan?
Vad jag kunnat utröna om märkningen på SJ's Bjurströmmare typ 8 hittar jag inget som motsäger att märkningen alltid satt i A-ändan, och det ser ut att gälla oavsett vilken märkningsgeneration det handlar om. Tyvärr är det mycket enklare att hitta bilder från "futuraepoken" och av någon outgrundlig anledning dessutom mest högersidor, där märkningen således hamnar till höger om hyttdörröppningen.
Det finns väl inte särskilt god anledning att misstänka SJ för att idas byta placering när man moderniserade typsnittsvalet. Om det nu får betraktas som en regel att märkningen satt i A-änden finner man ändå att den inte verkar mejslad i särskilt hårda stentavlor. På andra av Bjurströms större modeller hos t.ex. HNJ hittar man bilder där märkningen sitter i hyttens vänstra B-ända.
Re: VVA SJ litt Z
Jag håller med din analys men det fanns bara två "16" på dekalarket så jag bestämde mig för att låta det vara och bara titta på högersidan. Jag får lita på att inte många upptäcker felet.d680ae skrev: ↑sön 18 jul 2021, 18:21Betyder det också att märkningen på hyttsidan är permanentad i skick som på bilden ovan?
Vad jag kunnat utröna om märkningen på SJ's Bjurströmmare typ 8 hittar jag inget som motsäger att märkningen alltid satt i A-ändan, och det ser ut att gälla oavsett vilken märkningsgeneration det handlar om. Tyvärr är det mycket enklare att hitta bilder från "futuraepoken" och av någon outgrundlig anledning dessutom mest högersidor, där märkningen således hamnar till höger om hyttdörröppningen.
Det finns väl inte särskilt god anledning att misstänka SJ för att idas byta placering när man moderniserade typsnittsvalet. Om det nu får betraktas som en regel att märkningen satt i A-änden finner man ändå att den inte verkar mejslad i särskilt hårda stentavlor. På andra av Bjurströms större modeller hos t.ex. HNJ hittar man bilder där märkningen sitter i hyttens vänstra B-ända.
/Olof
Re: VVA SJ litt Z
Nu är det nog bara A-ändesskärma som saknas.
Re: VVA SJ litt Z
Ja du d680ae, bra att ha någon som ställer de svåra frågorna.
På sidorna 54 och 56 i Bjurströmsboken (ISBN 91-85098-62-0) finns bilder på vänstersidan av två SJ typ 8 från senast 1930. Båda har metkroken i A-ändan.
En kompis i England frågade mig en gång om ett annat bygge; kommer du att reta dig på detta om 10 år? Jag låg och funderade på detta i natt och slutsatsen blev, gör om, gör rätt. Någon som vet hur man tar bort mattlack utan att alltför mycket skada färgen under?
Dekaler som märkning var det som följde med byggsatsen men som du antyder så ser det ut att vara emaljerade skyltar på förebilden. Kanske en uppgift för 3D-skrivaren. Är det någon som provat att skriva ut emaljbokstäver? Vad är bäst utskriftsriktning för märkning som är 0,5 mm tjock?
/Olof
På sidorna 54 och 56 i Bjurströmsboken (ISBN 91-85098-62-0) finns bilder på vänstersidan av två SJ typ 8 från senast 1930. Båda har metkroken i A-ändan.
En kompis i England frågade mig en gång om ett annat bygge; kommer du att reta dig på detta om 10 år? Jag låg och funderade på detta i natt och slutsatsen blev, gör om, gör rätt. Någon som vet hur man tar bort mattlack utan att alltför mycket skada färgen under?
Jag fick en del bra bilder på nummer sextons inredning i St Olof. Som vi diskuterat tidigare är det väldigt tomt. Det var deadline för Modelljärnvägsmagasinet i förra veckan så jag rationaliserade bort manöverorgan och innerväggar för att hinna. Däremot lade jag ett brädgolv lite över normal golvhöjd men tillräckligt lågt för att man inte skall se fusket utifrån. Golvet döljer motorn och det mesta av sladdarna. En trälåda fick täcka toppen på dekodern.
Dekaler som märkning var det som följde med byggsatsen men som du antyder så ser det ut att vara emaljerade skyltar på förebilden. Kanske en uppgift för 3D-skrivaren. Är det någon som provat att skriva ut emaljbokstäver? Vad är bäst utskriftsriktning för märkning som är 0,5 mm tjock?
/Olof
Re: VVA SJ litt Z
Kjell Edvardsson skickade mig följande märkningsritning från den Hallengrenska samlingen.
Tar med den här om någon annan undrar hur man 1934 centralt på SJ ansåg att lokomotorerna skulle märkas.
Tack Kjell!
Tar med den här om någon annan undrar hur man 1934 centralt på SJ ansåg att lokomotorerna skulle märkas.
Tack Kjell!
-
- Inlägg: 729
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: VVA SJ litt Z
Jag etsade (emalj-)skyltarna till min Zp och limmade fast dem med epoxy.Är det någon som provat att skriva ut emaljbokstäver? Vad är bäst utskriftsriktning för märkning som är 0,5 mm tjock?

Re: VVA SJ litt Z
För de som har SV&LV drivning kan det vara värt att kolla avståndet mellan hjulens insidor. På mitt exemplar var det lite fel vilket gjorde att loket hoppade ur spår vid passage av Pecos växlar.
Olof
Olof