Sida 5 av 7

Re: MLJ 3 Berg

Postat: sön 28 mar 2010, 19:26
av Olof
Graffen skrev: Jag brukar blanda lamineringsepoxy och hälla ner i blyhaglen. Den är tillräckligt tunn för ändamålet och med lite extravärme blir den ju som vatten samt att härdningen kickar igång lite fortare.

Tack för förslaget men vad är lamineringsepoxy.?

Re: MLJ 3 Berg

Postat: sön 28 mar 2010, 20:21
av bermod
Olof skrev:
Graffen skrev: Jag brukar blanda lamineringsepoxy och hälla ner i blyhaglen. Den är tillräckligt tunn för ändamålet och med lite extravärme blir den ju som vatten samt att härdningen kickar igång lite fortare.

Tack för förslaget men vad är lamineringsepoxy.?

Jag brukar använda vanligt epoxilim och det har funkat bra.
bermod

Re: MLJ 3 Berg

Postat: sön 11 apr 2010, 11:28
av Olof
Efter tidigare misslyckande med att få in bly i tanken fick jag fundera lite. Jag kom på att jag hade lite "flaskbly" liggande. Förr förseglades korken på bättre vinflaskor genom att flaskan doppades i någon blylegering. När man skalade av av den fick man en tunn blyfolie. Jag som är gammal och samlare av bra-att-ha saker hade lagt undan lite jag kunde pilla in i tanken. Vikten ökade från 40 gram till 45 gram. 5 gram låter inte så mycket men procentuellt så blir de en del.

Jag undrar hur tungt man skall göra ett sådant här lok? Jag är mest van vid nollan där fem hekto känns normalt. Vad är normalt för ett treaxligt ånglok i H0?

Bild

Bruket att försegla med bly förbjöds i början av nittiotalet av miljöskäl. De flesta vindrickare slängde blyet i soporna. Så den som inte är lika gammal som jag får fråga på systemet efter flaskor tappade före 1990. Det skall dock inte vara några problem att få tag på och man kan ju alltid bjuda några vänner på vinet.

Re: MLJ 3 Berg

Postat: sön 11 apr 2010, 19:11
av rich_eason
Olaf

As I understand you are trying to get weight into your locomotive? May I provide some cautious advice through experience?

If you are thinking about using "Liquid Lead" I would advise using it in very small quantities and in easily accessable areas.

As a member of the Scalefour Society here in the UK, a recent artical graphically demonstrated the problems with this medium. The particular application, the liquid lead had been used to weigh a tank locomotive and the builder had located it in the side tanks and boiler tube. Once glued and sealed in the liquid lead oxidises and expands causing significant distortion to your many hours work...and your pride and joy.

Re: MLJ 3 Berg

Postat: sön 11 apr 2010, 19:44
av Kjell E
Det vanligaste av alla treaxliga HO-lok Märklin 3000, (BR 89), eller som det hette på min tid, CM 800, väger cirka 200 g. Det har ju gummiringar på en axel och för att få dragkraften på Berg i nivå med Märklinlokets så fordras betydligt större vikt än så. Gör loket så tungt som det bara går under förutsättning att motorn orkar få loket att slira.

Re: MLJ 3 Berg

Postat: tis 13 apr 2010, 18:56
av Olof
rich_eason skrev: Olaf

As I understand you are trying to get weight into your locomotive? May I provide some cautious advice through experience?

If you are thinking about using "Liquid Lead" I would advise using it in very small quantities and in easily accessable areas.

As a member of the Scalefour Society here in the UK, a recent artical graphically demonstrated the problems with this medium. The particular application, the liquid lead had been used to weigh a tank locomotive and the builder had located it in the side tanks and boiler tube. Once glued and sealed in the liquid lead oxidises and expands causing significant distortion to your many hours work...and your pride and joy.


Thanks for the warning Rich. Thankfully I subscribe to Model Railway Journal which has also highlighted the subject during the winter. That led to my failed attempt to solder the lead shot in place. I ended up using lead saved from wine bottles. The lead shot is handy though. Has there been any conclusion on how to use it within Scalefour Society?

Thanks again

/Olof

Re: MLJ 3 Berg

Postat: ons 14 apr 2010, 18:49
av Olof
Kjell E skrev: Det vanligaste av alla treaxliga HO-lok Märklin 3000, (BR 89), eller som det hette på min tid, CM 800, väger cirka 200 g. Det har ju gummiringar på en axel och för att få dragkraften på Berg i nivå med Märklinlokets så fordras betydligt större vikt än så. Gör loket så tungt som det bara går under förutsättning att motorn orkar få loket att slira.

Det Kjell skriver är naturligtvis rätt. Mitt problem är att jag inte vet vart jag skall sikta. Vad är lämplig vikt för ett treaxligt lok som drivs av en Maxon 1017? Var brukar ni erfarna lokbyggare landa?

Jag kan inte prova förrän loket är ganska komplett och då är alla utrymme där det gåt att peta in vikt igensatta. (Jag hade visserligen tänkt göra sotskåpsluckan lös men jag planerar för en eventuell framtida dekoder i pannan)

/Olof

Re: MLJ 3 Berg

Postat: fre 16 apr 2010, 19:39
av rich_eason
Olof skrev:
rich_eason skrev: Has there been any conclusion on how to use it within Scalefour Society?
/Olof
Not really as alot of people are now avoiding using it and only use it in open applications such as filling the undersides of wagons for weight. The key point here is that it is open and can vent.

In most cases people have used PVA type Wood Glue as a medium for fixing and it is unclear if this has been part of the cause.

As an aside, here in the UK both Hornby and Heljan ready to run products are having issues with lead contamination in their Mazac castings and loco models are now failing with spectacular results...mine included :(

Re: MLJ 3 Berg

Postat: sön 18 apr 2010, 13:59
av Olof
Som jag har berättat tidigare så har jag haft problem med att få pannan att sitta fast i pannsadeln. Det är svårt att få tillräckligt med värme för att få tennet att smälta ut. Framför allt eftersom jag glömde förtenna först. Nu har jag borrat hål i botten av sotskåpet för att få ner värmen. Därefter petade jag in flytande tenn och satte ner kolven i hålet. Hjälpte det. Nej. Lösningen blev min vän gasbrännaren. ett praktiskt köksredskap jag köpt på Claes Ohlson. Tänkt för att karamelisera bryllépudding men bra att ta till när det behövs mycket värme.
Bild

Efter lite missförstånd har jag nu fått alla delar till växellådan. Maxon motorn sitter fast i fästet jag lödde på växellådan med svart silvertejp. Det verkar räcka. Nedan ses växellådan under inkörning. I början gick det trögt men när jag väl kom på att krokodilklämmorna jag använde för att få ström till motorn låg an mot motoraxeln och bromsade så pinnar det på rätt bra. Någon snabblöpare blir hon dock aldrig. Jag valde en Maxon motor som toppade runt 11.000 varv. Det fanns ett alternativ som klarade 15.000 varv per minut. Tror dock att det här är bättre. Maxfart på MLJ var väll någonstans mellan 50 och 30 kilometer i timmen.
Bild

Gnistsläckaren är också en mässingsgjutning som skall fästas på det relativt tjocka pannröret av mässing. Vis av skadan förtennade jag först pannan. Satte sedan fast gnistsläckaren med en mini-tvättklämma. (Dessa finns att få på Panduro Hobby). Sedan blev det gasbrännaren. Tvättklämman blev lite svart men gnistsläckaren sitter ordentligt.

Skorstens-gjutdelen hade jag passat in i gnistsläckaren innan jag monterade denna. Enligt bruksanvsiningen skulle jag borra ett hål i pannan genom hålet i gnistsläckaren. Jag hoppade över det och droppade lite flytande tenn i hålet, stoppade ner skorstenen och värmde.

Inte bra, när flussmedlet började koka for skorstenen upp som en kork ut en flaska på grund av trycket. Jag fick vackert borra ur och sedan göra ett nytt försök. När jag höll skorstenen med en tång så gick det bra (efter ett par försök som resulterade i en lutande skorsten). För dessa två gjutdelar, skorsten och gnistsläckare använde jag gas för att få tillräckligt med värme.

Bild

Hyttväggar och tak är en bit som sveps om och löds fast. Tyvärr undrar jag om man inte glömt en sak i instruktionerna. Det finns med en gjutdel som ser ut som pannans bakgavel. Hur i all världen skall jag få fast den och andra detaljer på pannans bakända nu när taket är på? Det blir attans trångt att pilla in den.

Nu börjar det likna ett lok. Som framgår av bilderna så kommer det att gå åt en del spackel. Sadeltanken var en sådan del där man ser skillnad mellan bra byggare och mediokra. Jag kunde omöjligt få svepet ända ner på sidorna. Tyvärr blev det också en del bulor när jag skulle hålla och löda samtidigt. För min del så hade sadeltanken gärna fått vara av resin eller vitmetall.
BildBild

Re: MLJ 3 Berg

Postat: sön 18 apr 2010, 14:31
av mikath
Såhär fick jag till sadeltanken.

Bild

Sadeltanken lödde jag fast i hytten som en enhet. Pannan är en andra enhet och så ramen en tredje enhet. Här är alla enheter endast provmonterade.

/Mika