Sida 5 av 7

Re: Rimbo Grande Z4p

Postat: ons 10 mar 2010, 00:54
av Tomas Jansson
Är det ingen som har de gulröda ränderna i dekalform, eller blir det för knepigt att få dit?

/Tomas J

Re: Rimbo Grande Z4p

Postat: ons 10 mar 2010, 03:43
av Lasse M
Tomas Jansson skrev: Är det ingen som har de gulröda ränderna i dekalform, eller blir det för knepigt att få dit?

/Tomas J


Jag har runda dekaler för framändesskärmar men minns inte var jag köpt dom och det står inget på dekalerna.

Tack för tipsen Arne. Trollull har jag aldrig hört talas om, står där på förpackningen om ullen är avsedd för några särskilda ändamål?

Re: Rimbo Grande Z4p

Postat: ons 10 mar 2010, 10:04
av Anders Johansson
Jag har hela tiden kört med Teknobyggs.
Köper man dem som plåt, 5 par, sitter det en sprutmall på plåten.
Först målas skärmen gul. sedan lägger man mallen över och ger en liten dutt
med röd färg, ganska torrt över.
Från början levererades plåtarna styckvis med mall. Vid en senare omcaddning
ändrades detta till en mall per 5.
De flesta ville nog ha dem färdiga så det blev en massa mallar över...

Re: Rimbo Grande Z4p

Postat: ons 10 mar 2010, 10:58
av Håkan Grundstedt
Den som använder tuschpenna till de röda ränderna bör känna till att tuschet kan lösas upp av mattlack (Testors Dullcote).

Re: Rimbo Grande Z4p

Postat: ons 10 mar 2010, 11:01
av Jonas Andersson
Det är det sista jag gör limmar fast A-ändesskärmarna.


Om du limmar fast skärmarna, hur vet du då vad som är fram och back när du växlar med multade zätafyror?

Re: Rimbo Grande Z4p

Postat: ons 10 mar 2010, 12:26
av 14Kjell Å Granander
Vi förmodar att du vet vad som är fram på loket
Hur du fäst skärmarna är av mycket underordnad betydelse.
Fram och backsignal till föraren i 1:1 bör vara tydlig med vänster hand utsträckt och utsträckt / vinkande mot kroppen med höger för F-B
Har du ingen växlingsledare får du väl vänta. Otydlig signal = stopp.
Signal ges till föraren, ingen annan! Tillkopplat lok räknas inte.
Lok ska dra tåg normalt. Uppmärksammas genom att meddela muntligt t.ex' Back i maskin och framåt'. Skorsten =A-ände
Lok som drar tåg går alltså framåt oavsett A-B. Löst lok se ovan.
Hur detta görs i 1:87 fattar inte jag.
I persontåg blir tågbefälhavaren växlingsledare vid ett ev. stopp.
Tåg får inte avgå någonstans utan att ha fått 'avgång' Efter start är det upp till föraren att köra tåget dit det ska enl. sina order och tdt.
Tbfh vid SJ är något som upphört att existera
Mvh Kjell Granander Musei-tbfh

Re: Rimbo Grande Z4p

Postat: ons 10 mar 2010, 12:49
av Anders Johansson
Hej

Frågan var helt rätt ställd.
På multade Z4p Z43 etc placerades Slickepinnarna på den maskin varifrån ekipaget manövrerades.
Detta indikerade även framåtriktningen vid ordergivning. Utan vagnar är frågan helt befogad.
Däremot kan man ju alltid diskutera hur detaljerad man ska vara....

Re: Rimbo Grande Z4p

Postat: ons 10 mar 2010, 13:20
av bermod
Jonas Andersson skrev:
Det är det sista jag gör limmar fast A-ändesskärmarna.


Om du limmar fast skärmarna, hur vet du då vad som är fram och back när du växlar med multade zätafyror?

Har inte det problemet äger ingen Z4a och ingen bana att köra på endast en tre meter lång teststräcka.
bermod

Re: Rimbo Grande Z4p

Postat: ons 10 mar 2010, 14:52
av Jonas Andersson
Aha, ja, det förenklar ju onekligen!

Problemet torde dock uppstå med alla tvåhyttslok och alla multippelkörbara enhyttslok ur "slickepinnegenerationen". Är det någon som hittat något bra sätt att hantera flyttbara "slickepinnar"?

Re: Rimbo Grande Z4p

Postat: ons 10 mar 2010, 16:17
av Arne Falk
Tack Alla!
För tipsen om hur man på bästa och lättaste sätt får färg på A-ändeskärmarna, och om hur man dessutom får färgen att hamna på rätt ställe. Även om jag inte är helt säker på hur jag på enklaste sätt, får till en hyfsad målning denna gång, när jag redan satt dit dem. Så har jag fått bra tips om hur man kan göra, för att få ett bättre resultat vid ett annat tillfälle.
Vi har fått en lektion signalgivning och slickepinneanvändning. Känner dock att det skulle behövas en smula praktik. Det hade antagligen blivit STOPP = otydlig signal!

Än en gång, Stort Tack! Men skulle fler idéer infinna sig i ämnet så delge gärna mig och omvärlden dem.

/Arne F