Sida 5 av 7
Re: J 1338
Postat: ons 13 nov 2013, 09:15
av Johan Winell
Kjell E skrev:
XVIII
Tack, tack Johan och Rikard.
Loket har smutsats ner lite med MIG-pigment som torrborstats på och får väl nu anses som färdigt. Det är också provkört och klarar med gjorda modifieringar utan problem de kortaste Tilligväxlarna på banan, R484 mm.
That´s all Folks!

BILD 27: SJ J 1338
Var har du köpt kranen som sitter framför ångdomen? Om det är Perls sats med två storlekar i samma (1-431), är detta i så fall den större?
VH /johan
Re: J 1338
Postat: sön 17 nov 2013, 00:26
av Kjell E
Jag är inte riktigt säker på vilken ventil du menar men så här är det:
Ventil 1: Ångventil på ledning till luftpump, tillverkad av en gammal handräckeshållare ”modell grövre”, troligen engelsk skala 00.
Ventil 2: Sotarventil, ingår i Perlsats 6-003

BILD 30: Ventiler vid ångdom.
Re: J 1338
Postat: tis 19 nov 2013, 22:41
av Jan Frelin
Fortfarande lite tagen av den här J-maskinen. Sådär vill jag bygga när jag blir stor!
Re: J 1338
Postat: ons 20 nov 2013, 17:58
av Johan Winell
Kjell E skrev:
Jag är inte riktigt säker på vilken ventil du menar men så här är det:
Ventil 1: Ångventil på ledning till luftpump, tillverkad av en gammal handräckeshållare ”modell grövre”, troligen engelsk skala 00.
Ventil 2: Sotarventil, ingår i Perlsats 6-003

BILD 30: Ventiler vid ångdom.
Hej, tack för svar. Det är ventil nr 2 jag menar. På jakt efter en sådan fast mindre. Lutar åt att jag siktar på att den mindre av de som ingår i 1-431 passar för mina behov (litet smalspårslok i H0). VH /Johan
Re: J 1338
Postat: tor 21 nov 2013, 11:24
av mikath
@Kjell E
Din J är ju bara sååååååå underbart fin!!!
/Mika
Re: J 1338
Postat: fre 22 nov 2013, 17:02
av Kjell E
Tack Jan och Mika.
Tyvärr ser inte J-loket så bra ut längre. En olycka händer så lätt sägs det, och det hände… Mina artrosknän tog ett snedsteg, jag snubblar, loket i golvet och som lök på laxen välter också en stol och krossar bakre delen av loket. Loket verkar vara förföljt av krångel och otur. Anskaffning av material för reparation pågår emellertid, - loket ska till Skövde någon gång i framtiden, har jag tänkt.

BILD 31: J 1338 efter olyckan.
Re: J 1338
Postat: fre 22 nov 2013, 19:09
av Johan Winell
Kjell E skrev:
Tack Jan och Mika.
Tyvärr ser inte J-loket så bra ut längre. En olycka händer så lätt sägs det, och det hände… Mina artrosknän tog ett snedsteg, jag snubblar, loket i golvet och som lök på laxen välter också en stol och krossar bakre delen av loket. Loket verkar vara förföljt av krångel och otur. Anskaffning av material för reparation pågår emellertid, - loket ska till Skövde någon gång i framtiden, har jag tänkt.

BILD 31: J 1338 efter olyckan.
Beklagar, gör ont i hjärtat på samma sätt som vissa bilder från Vislanda. Här finns dock hopp. Lycka till. Vh Johan
Re: J 1338
Postat: lör 23 nov 2013, 12:27
av mikath
NEEEEJ!
Hade jag haft en J-plåt liggandes så hade du fått den av mig, men tyvärr så har jag inte det.
Mycket trist!!!
/Mika
Re: J 1338
Postat: lör 23 nov 2013, 16:15
av bermod
Borde vara en bön till Mats B om att ta fram ett antal byggsatser till,borde inte vara svårsålda.
bermod
Re: J 1338
Postat: lör 23 nov 2013, 20:08
av Kjell E
Tack för allt deltagande i min olycka. Trots allt är det ju bara en världslig sak och materiella skador, men ack så förarglig. Jag kan också meddela att jag har fått tag i de mest kritiska delarna för reparationsarbetet. Det är nu i stort sett "bara" arbetet kvar, (som skulle kunna använts till andra obyggda modeller).