Sida 36 av 36

Re: DONJ på spåret.

Postat: ons 24 jun 2026, 17:02
av Mallet
Lite svarvat
Efter den kanske inte mer än lågintensiva debatten om hjul så konstaterar jag att den standard som finns är bortåt 50 år gammal.
Intressant är att 7 mm skalan i stort håller samma mått som mina hjul. Har påpekat det förut men jag har inte så stor eller nästan ingen erfarenhet av mina hjuls uppförande i skarpt läge.
Har i alla fall arbetat vidare med E 10ans hjul närmare bestämt drivaxel 1 och 2.
Axel 2 är ju koppelaxel där 3.e cylindern har sin verkan. Där ska vevslängen till 3:e cylindern anbringas och även slidstyrningens.
Det blev så här.
E 10 första och andra axel.jpg
E 10 första och andra axel.jpg (128.8 KiB) Visad 124 gånger
1:a axeln är också excentersvarvad och orsaken till det kan man ju fundera över men ritningarna är mycket klara på den punkten.
Processen blev att först så borrades 2 dubbhål, ett i centrum och 1 förskjutet till halva slaglängden och där har jag kanske fuskat en del och gjort den aningen kortare.
E 10 dubbhål.jpg
E 10 dubbhål.jpg (80.27 KiB) Visad 124 gånger
Sen sattes allt upp i svarven mellan dubbar och gnoddes till.
E 10 axelsvarvning.jpg
E 10 axelsvarvning.jpg (297.61 KiB) Visad 124 gånger
Det är lite känsligt att svarva speciellt excentern men med små tag så gick det. Till slut!
E 10 Gick som det gick.jpg
E 10 Gick som det gick.jpg (302.98 KiB) Visad 124 gånger
Ett antal misslyckanden blev det.
Koppelaxeln är inte helt symmetrisk och man får helst slipa stål separat för varje vinkel.
Att svarva mellan dubbar ger också möjligheten att ta ur arbetstycket, vända o hålla på med i stort bibehållen precision,
Det var väl allt för denna gång

Mvh LH

Ps 1:a axelns excenter tror jag är för att vevslängen ska få plats för ett helt varv och inte krocka med en rak axel. Eller...

Re: DONJ på spåret.

Postat: tor 25 jun 2026, 08:07
av Hauk
Du tar byggeriet til stadig nye høyder!
Fantastisk inspirerende (det jobbes i mitt verksted også, men forumverdig...).

Re: DONJ på spåret.

Postat: tor 25 jun 2026, 15:39
av Per N
Hej!
Sannerligen modellbyggeri på mycket hög nivå! :o
Jag är djupt imponerad!
MVH / Per N

Re: DONJ på spåret.

Postat: tor 25 jun 2026, 17:10
av Olof
Mallet skrev: ons 24 jun 2026, 17:02 Efter den kanske inte mer än lågintensiva debatten om hjul så konstaterar jag att den standard som finns är bortåt 50 år gammal.
Intressant är att 7 mm skalan i stort håller samma mått som mina hjul.
Knappast en slump, Scale 7 försöker ligga så nära skalariktighet som möjligt och du bygger efter originalritningar. Måtten borde bli ungefär lika men ni jobbar i lite olika skalor.
Mallet skrev: ons 24 jun 2026, 17:02 Ps 1:a axelns excenter tror jag är för att vevslängen ska få plats för ett helt varv och inte krocka med en rak axel. Eller...
Det var en vanlig lösning när man av olika skäl inte kunde lägga drivningen på första axeln så troligen även för E9 och E10.

Sedan kan jag bara instämma i hyllningskören; snyggt bygge

/Olof