Re: DONJ på spåret.
Postat: ons 24 jun 2026, 17:02
Lite svarvat
Efter den kanske inte mer än lågintensiva debatten om hjul så konstaterar jag att den standard som finns är bortåt 50 år gammal.
Intressant är att 7 mm skalan i stort håller samma mått som mina hjul. Har påpekat det förut men jag har inte så stor eller nästan ingen erfarenhet av mina hjuls uppförande i skarpt läge.
Har i alla fall arbetat vidare med E 10ans hjul närmare bestämt drivaxel 1 och 2.
Axel 2 är ju koppelaxel där 3.e cylindern har sin verkan. Där ska vevslängen till 3:e cylindern anbringas och även slidstyrningens.
Det blev så här. 1:a axeln är också excentersvarvad och orsaken till det kan man ju fundera över men ritningarna är mycket klara på den punkten.
Processen blev att först så borrades 2 dubbhål, ett i centrum och 1 förskjutet till halva slaglängden och där har jag kanske fuskat en del och gjort den aningen kortare. Sen sattes allt upp i svarven mellan dubbar och gnoddes till. Det är lite känsligt att svarva speciellt excentern men med små tag så gick det. Till slut! Ett antal misslyckanden blev det.
Koppelaxeln är inte helt symmetrisk och man får helst slipa stål separat för varje vinkel.
Att svarva mellan dubbar ger också möjligheten att ta ur arbetstycket, vända o hålla på med i stort bibehållen precision,
Det var väl allt för denna gång
Mvh LH
Ps 1:a axelns excenter tror jag är för att vevslängen ska få plats för ett helt varv och inte krocka med en rak axel. Eller...
Efter den kanske inte mer än lågintensiva debatten om hjul så konstaterar jag att den standard som finns är bortåt 50 år gammal.
Intressant är att 7 mm skalan i stort håller samma mått som mina hjul. Har påpekat det förut men jag har inte så stor eller nästan ingen erfarenhet av mina hjuls uppförande i skarpt läge.
Har i alla fall arbetat vidare med E 10ans hjul närmare bestämt drivaxel 1 och 2.
Axel 2 är ju koppelaxel där 3.e cylindern har sin verkan. Där ska vevslängen till 3:e cylindern anbringas och även slidstyrningens.
Det blev så här. 1:a axeln är också excentersvarvad och orsaken till det kan man ju fundera över men ritningarna är mycket klara på den punkten.
Processen blev att först så borrades 2 dubbhål, ett i centrum och 1 förskjutet till halva slaglängden och där har jag kanske fuskat en del och gjort den aningen kortare. Sen sattes allt upp i svarven mellan dubbar och gnoddes till. Det är lite känsligt att svarva speciellt excentern men med små tag så gick det. Till slut! Ett antal misslyckanden blev det.
Koppelaxeln är inte helt symmetrisk och man får helst slipa stål separat för varje vinkel.
Att svarva mellan dubbar ger också möjligheten att ta ur arbetstycket, vända o hålla på med i stort bibehållen precision,
Det var väl allt för denna gång
Mvh LH
Ps 1:a axelns excenter tror jag är för att vevslängen ska få plats för ett helt varv och inte krocka med en rak axel. Eller...