Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Ett väldigt bra foto där Schröder verkligen lyckats fånga den idylliska, men ändå lite småstressiga, tillvaro som kännetecknar en station av Mollsjö's storlek. Det som är lite speciellt med den här typen av stationer är att arbetsuppgifterna klumpas samman de gånger det är tågmöten eller anslutningar mellan olika tåg och däremellan är det mer eller mindre stiltje. Ledningen tyckte naturligtvis att det aldrig fanns något för personalen att göra medan personalen tyckte att det alltid var fullt upp. En problematik som senare ofta löstes genom att stationen lades ner. Växlar och signaler sköttes då från en trafikledningscentral och biljettförsäljningen flyttades över till konduktören. Som tur är har detta dystra öde ännu inte drabbat Mollsjö och förhoppningsvis kan vi se fram emot många trevliga bilder från MMJ även i fortsättningen. 

Så jäk.a vackert och inspirerande. Tack för alla dina fina bilder från MMJ - håller en slumrande fåtöljrallare igång. / Tommy
Tack Tommy, det är ju verkligen trevligt om man kan inspirera andra. För närvarande känner jag mig verkligen själv som fåtöljrallare, detta underbar uttryck för alla oss som har drömmar inom den här hobbyn men som inte alltid förverkligas!

F som i F-lok! Kan det bli mer svenskt under 50-talet? Hur som helst, här är ett av dem med persontåg till Malmö i juni 1956.
-
Det är ju 1956 som inspirerat mej sedan lång tid tillbaka, och min kompis. Jag har hjälpt till lite med byggandet, han har följt ditt första stationsområde i grunden men lagt till lite förändringar. Annars kan det bli alldeles för likt ditt tjusiga upplägg ;o) Vi får se om han kommer igång till hösten igen, arbetet hans lugnar ner sej till dess. Vill att du ska veta att det är nog många som inspireras av din anläggning...
Janne C
Janne C
Janne, jag blir verkligen generad, det du presterar är av en klass som jag bara drömmer om! Men
om det trots det är så att Stefans och mitt modellbygge är till inspiration så glädjer det mig verkligen!
om det trots det är så att Stefans och mitt modellbygge är till inspiration så glädjer det mig verkligen!

Här den omdiskuterade obevakade järnvägsövergången på Mollsjövägen intill Sjövik. Vid ett flertal tillfällen har incidenter inträffat här. Senast var när prosten Arnfeldt med nöd och näppe klarade sig från att i förtid få hälsa på Sankte Per. På fotot ovan, som faktiskt den här gången är taget av Rinaldo Järving, står Arnfeldt i sin Fiat och repar mod att ta sig över.
-
Vem är den snabbcyklande flickan?
Ebba, en av fiskare Rapps flickor! Hon har bråttom hem till dagens middag som består av stekt gösfilé med ugnsbakade rotfrukter och stekta kantareller. Gott och nyttigt!
1956 skrev: Ebba, en av fiskare Rapps flickor! Hon har bråttom hem till dagens middag som består av stekt gösfillé med ugnsbakade rotfrukter och stekta kantareller. Gott och nyttigt!
Grattis Ebba ,vilket sammanträffande har idag köpt Hjälmargös direkt av en fiskare och inmundigat den stekt och med kokt potatis och skirat smör ,kantareller och lite annat konstigt grönt som är nyttigt enligt den andra halvan i familjen.
bermod