Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Postat: tis 15 sep 2009, 12:52
Kent R skrev: Hur fungerar då den kombinationen i praktiken?
Kör du på rundbanan (code 100 ?) med vissa lok och tågsätt och in i Mälarviken och med andra i Mollsjö eller går det bra att kombinera de två olika rälstyperna under förutsättning att man har rätt hjul på loken?
Utan att vilja vara "bobbig" så skulle det vara trevligt att kanske få se en lite mera bearbetad spårplan (än den förra - fast det behöver kanske inte vara banverkskvalitet på den) över hela layouten med lite förklaringar till hur du tänker i banorna kring det här med Code 100 på det ena stället och code 75 på det andra.
Skälet till att jag frågar är att jag själv har köpt både code 100 och code 80-räls men ännu inte satt ihop något större segment som det går att köra på (och nu vet jag knappt heller vilka bitar som är vilka). De lok jag hittills har köpt på mig halvbilligt på marknad är troligen sådana som andra har "fasat ut" ifrån sina samlingar därför att de har för stora hjulflänsar för att köra med på code 80 och mindre. Jag har testat ett av dessa lok på code 80 och då tog flänsarna i slipersen vilket ju inte var någon särskilt förnöjsam upplevelse.
Nej, det är samma lok och vagnar jag kör med på allt som är byggt hittills. Att det är code 100 på den gamla delen beror på att jag hade det när jag började bygga för en 10-12 år sedan. Att fortsätta med det vid nybyggnationen kändes inte rätt nu när möjligheten fanns att "byta upp sig". Men visst är det rätt att code 75 kräver mindre flänsar så det gäller att titta över hur det ser ut bland den rullande materielen innan man bestämmer sig. Att byta hjul på vagnar är ju enkelt men på loken är det ju definitivt inte.
Jag lovar att försöka åstadkomma en lite mer ambitiös spårplan när inspirationen infinner sig.
/Rikard