F-lok

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Micke Brane

Re: T43

Inlägg av Micke Brane »

Hej

Jag skulle nog använda vanlig
ugns grillfolie från kökslådan.
Matta sidan utåt och grundmåla först.
Det gör ju många pansarbyggare.
Den andra varianten är att använda pappersduk för smink och ansikte.
Denna läggs på plats och fixeras med vatten/vitlim.

Se Bilder på följande sajt.
http://modelerssocialclub.proboards.com ... hread=2517

Lycka till.

Och Janne, om du gör en schablon för SJ-logon, kan jag låna den då ;-))

Micke Brane
En förvirrad återfalls rallare
janclaesson

Inlägg av janclaesson »

Haha, visst Micke. Trevlig länk du visar. Johan bygger väl i nollan? Pyssligt värre i H0, gjorde nyss ett försök efter de fina bilderna från Hans...

Bild

Jag smetade på Micro kristal klear i ett par omgångar (på tidigare visade bilder av mina domkrafter). Målar i en lämplig brun kulör och duttar på lite brunt
färgpigment och efter torkning en wasch med lite svart i. Och då lite gula kråkor med en krona och SJ. Man kan varje fall ana...

I nollan går det säkert att få till ett bättre resultat med andra metoder.

Janne C, numera domkraftnörd...
HLS

Inlägg av HLS »

Fint jobb Jan

Man inser hur pilligt det är, när man ser tändstickan bredvid-

Andra tekniker som beskrivits för att efterlikna canvas/presenning, tex av mäster Mattisson, är vitlim och hushållspapper. Säkert minst lika pilligt.
Har inte provat själv ännu, men det här är ju en utmaning :-)

/Hans
mikath

Inlägg av mikath »

@janclaesson
Älskar dina uppdateringar och kan inte sluta imponeras av dina fantastiska detaljer.

/Mika
janclaesson

Inlägg av janclaesson »

Det glädjer mej mycket Mika att få läsa dina ord från en så duktig byggare som du är. :o)

Ibland blir jag förbannat på mej själv, sitter alldeles för mycket framför datorn, Fb och andra forum.
Och fixar skickade bilder åt kompisar på photoshop mm. Inte många timmars ro med bygget en ledig dag,
timmarna bara rinner iväg... Men lite till blev det gjort idag

Bild

Det saknas stegar på bakre delen av tenderns långbalk. Fixat och monterat.

Bild

Följde utseendet efter de främre på tendern, ser nu när man kommer så nära loket att det lyser grönt på ett
kretskort under lampan, det blir till att öppna färgburken igen. Samma på frontlyktorna, de är fixat tidigare.

Jag har dessutom tidigare förtvivlat försökt lossa buffertarna, men de har suttit fast stenhårt. Tills nu då en bara
lossnade av sej själv.... Kanske jag ändå kan byta ut dem till snyggare modell. Har ett gäng liggande någonstans.

Janne C
janclaesson

Inlägg av janclaesson »

Tog modet att ändå måla hytten, snäppte loss den igen. Engine black från Polly scale. Gillar ej att penselstryka större ytor
men har ingen möjlighet att sprutmåla i hemmet.
Loket ska ju ändå föreställa hur det såg ut under 30-talet.
Givetvis skiljer sej Polly`s svarta färg mot resten av lokets plast. Har börjat och måla över all svart plast, vilket gör det bättre då
det faktiskt är lite väl mycket plastkänsla över modellen. Dock har jag inte hunnit med taket och tendern, som för övrigt ska få lite mer
stenkol på plats i förkant.

Tanken nu är att få in en eldare och lokförare innan jag sätter dit hytten igen. Så det blir en följdfråga, är det någon som har tips
hur klädseln och dess färg såg ut på lokpersonal under 30-talet? Har kollat runt på nätet, men har ändå svårt att avgöra vad som är okay.

Bild

Janne C
janclaesson

Inlägg av janclaesson »

Att penselmåla stora ytor med Polly S brukar inte bli så bra, hyttaket målades igår kväll. Ej lyckat resultat med ränder från penseln, men slipade jämt med ett tusenpapper och därefter en dusch med Testors Dullcote "flat clear" blev det riktigt bra. Tur ska man ha ibland...

Filade tidigare till en liten ratt som ska placeras på takets bakkant. Nog det småttigaste jag någonsin filat fram... :o)

Janne C
janclaesson

Inlägg av janclaesson »

Tänkte om igen, istället för att penselmåla hela tendern sprejades det med Testors Dullcote "Flat clear" efter en noga maskering.

Bild

Och se, fick den svarta färgen att bli i en lite mildare ton som ligger nära Polly S Engine black.
Dock ser hyttaket mer grå ut men det beror på lampljuset.

Janne C
Bengt Nylén

Inlägg av Bengt Nylén »

Man kan också köpa blyband på närmaste Elgrossist. Tex Elektroskandia. Nummer E06 803 50. Det är 1 m långt, 35 mm brett och 1 mm tjock. Ta kontakt med en elfirma/elektriker om du inte kan handla där själv så fixar de detta till dig. Alla elgrossisterna har blyband. Förutom Electroskandia tex Selga, Ahlsell, Solar, Storel. Beroende på vilken rabatt du kan få bör det kosta max 150:-.
janclaesson

Inlägg av janclaesson »

Tack för tipset Bengt. Och passar på att hälsa en God Jul och Gott nytt år till er.

Janne C
Skriv svar