M1 Malmvagn

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Kontakt:

Re: M1 Malmvagn

Inlägg av Hauk »

Kjell Olovsson skrev: Har jobbat vidare lite med malmvagnarna:
Bild
Bild

Blir två TGOJ varianter också, men fick inte riktigt till färgen. Lite för chokladbrunt… :-)
Bild

Börjar närma sig en första provetsning.

Kjell

Kjenner meg litt dum her, men disse to bildene er Digitale Modeller?
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

Kjell Olovsson skrev: Här provmonterade på ena sidan. Tycker att resultatet är fullt acceptabelt. Det vita är plastdamm från slipningen av fjäderhängena, det är alltså inte jag som målat taskigt (för en gångs skull:)).
Tror att det här blir fullt användbart i bygget och det öppnar definitivt helt nya möjligheter när man vill göra delar som inte finns på marknaden.

Kjell

Snakker vi Shapeways "Frosted Ultra Detail" her også?
Hva slags 3D-modellering program anvender du?
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Kjell Olovsson

Inlägg av Kjell Olovsson »

Hauk skrev: Kjenner meg litt dum her, men disse to bildene er Digitale Modeller?

De är "renderade" modeller, så alltså datorproducerade bilder (med tanke på frågan så blev de ganska bra då :)).

Kjell
Kjell Olovsson

Hauk skrev:
Kjell Olovsson skrev: Här provmonterade på ena sidan. Tycker att resultatet är fullt acceptabelt. Det vita är plastdamm från slipningen av fjäderhängena, det är alltså inte jag som målat taskigt (för en gångs skull:)).
Tror att det här blir fullt användbart i bygget och det öppnar definitivt helt nya möjligheter när man vill göra delar som inte finns på marknaden.

Kjell

Snakker vi Shapeways "Frosted Ultra Detail" her også?
Hva slags 3D-modellering program anvender du?

Jepp, printade i FUD. Jag använder SolidWorks som CAD program. Men jag antar att det inte är några problem att göra samma saker i vilket 3D program som helst. Det enda kravet är att det ska exportera till STL format för att man ska kunna "skriva" ut från det.

Kjell
Kjell Olovsson

För att ge er någon slags storleksuppskattning:

Bild

Kanske kan man få en uppfattning i jämförelse med enkronan.

Kjell
Kjell Olovsson

Lite mer har jag hunnit på vagnarna, fortarande långt kvar till 20 (men skam den som ger sig :-))

Bild

Det går långsamt framåt.

Kjell
Kjell Olovsson

Det har gått ett tag sedan jag uppdaterade tråden, men det beror mest på att jag har suttit och häckat framför datorn (och har jobbat på annan ort ett tag). Hursomhelst, resor för mig innebär att man har lite mer behov av syssla med hobbyn när man har en sekund eller två över (gör att man känner sig som hemma).
Bild

Filmen till plåten av M1 1888 har mer eller mindre blivit klar!

Kjell
Kjell Olovsson

En liten uppdatering (datoranimerade bilder):
Bild
Bild

Tanken med plåten är att det ska gå att bygga en TGOJ variant och så klart originalet (SNJ/SJ). Just nu känner jag mig ganska nöjd med plåten. Ska ta och ta en koll till sen är det dags att skicka det hela på etsning.

Kjell
Kjell Olovsson

I väntan på att provetsningen av 1888 års M1'an ska komma hem har jag roat mig med att ta fram lite bilder som jag tänkte man kunde använda sig av i byggbeskrivningen. SNJ och SJ varianten:

Bild

De 5 vagnarna av 1886 års modell stirrar fortfarande på mig från byggbordet, man får konstatera att alla såna här projekt tar tid. I alla fall för mig.

Kjell
Kjell Olovsson

Här är TGOJ varianterna, Mss1 och M1:

Bild

Kjell
Skriv svar