Sida 4 av 6
Re: Stationshus
Postat: lör 13 aug 2011, 12:54
av cunhalasse
HJP skrev:
janclaesson skrev:
Där skrev du något, PRIPPS! Ytterligare en ide smyger sej fram, naturligtvis ett bryggeri i modell med några spår till. Jodå på nätet finns en hemsida med kartor över verksamheten och dess förgreningar av järnvägsspår. En rätt så omfattande faktiskt. En station och en radiofabrik finns redan så varför inte. Ej förebildsriktiga men ändock, en kul plan rör sej i skallen nu...
Janne C
****
Ha ha! Där ser man. Det ena ger det andra, och nya idéer kläcks. Det är bl.a. så ett forum ska fungera.
Undrar om PRIPPS-byggnaden finns kvar. Inte för att avbildas exakt, men den kan ge impulser för modellbygget.
HJP
Jodå Hans,
Bryggeribyggnaden finns kvar och är i dag "Handelsområde" eller vad det nu brukar kallas med bl.a. City gross, Bauhaus och någon/några till.
Pripps har flyttat från stan. Har Pripps överhuvudtaget kvar något bryggeri i Sverige?
Apropå Ulvsundabanan - Är det inte delar av den som nu byggs om till spårväg, dvs. förlängningen av Tvärbanan från Alvik till Solna?
Lars-Erik L
Re: Stationshus
Postat: lör 13 aug 2011, 16:55
av Måns
cunhalasse skrev:
Jodå Hans,
Bryggeribyggnaden finns kvar och är i dag "Handelsområde" eller vad det nu brukar kallas med bl.a. City gross, Bauhaus och någon/några till.
Pripps har flyttat från stan. Har Pripps överhuvudtaget kvar något bryggeri i Sverige?
Apropå Ulvsundabanan - Är det inte delar av den som nu byggs om till spårväg, dvs. förlängningen av Tvärbanan från Alvik till Solna?
Lars-Erik L
Tja, Pripps finns ju inte längre men Carlsberg (som ju köpte Pripps) har kvar bryggeriet i Falkenberg. Ingen järnvägsanslutning dock, containrarna får åka lastbil till stationen.
/Måns
Re: Stationshus
Postat: lör 13 aug 2011, 19:17
av janclaesson
Hittade 2 kartor på nätet från 1943. Sundbyberg norra - Ulvsunda som visar att det fanns en omfattande verksamhet i detta område.

Till höger på nedersta kartan ses Svennes Standard Radio. Stn (?) kan ses jämte denna. Kan det vara HJP:s godsmagasin (där det spelades kort) alldeles till höger om stn?
Förmodligen finns ej bryggeriet ännu.
En "bibana" som kommer att ta ett oerhört utrymme. Men sugen blir jag allt, i en mycket förenklad version. Men först ska det byggas klart kåkar som väntar i skåpen.
Janne C
Re: Stationshus
Postat: sön 14 aug 2011, 11:01
av cunhalasse
Re: Stationshus
Postat: sön 14 aug 2011, 11:33
av janclaesson
Tack för länkarna Lars-Erik, trevligt att en del av banan kommer att användas igen. Fantastiskt det här med spårvägen i Stockholmstrakten, vem kunde drömma för ett antal år sedan om spårvagnarnas återkomst? Och vilken utvecklingen på tråden det blev med mitt lilla stationshus. Får lov att säga att det är verkligen roligt, har fått en del nya ideer. Och framför allt känna att inspirationen med modellbyggandet har återkommit efter ett längre uppehåll. Inte så långt kvar till höstkvällarna igen.
Janne C
Re: Stationshus
Postat: tor 18 aug 2011, 09:36
av larsess
Hej Janne!
Jag har hittat en bild av det konverterade Heljan-huset nu i sin nya skepnad som "Centralcaféet" i Sörhamn på MMjS. Gör nu mitt första försök att ladda upp bilder i detta forum, -håll tummarna!

Huset har fått ett plåttäckt sadeltak (samma Evergreen-flak som du visat), slammad fasad med väggspackel uppblandat i litet vatten, som sedan målats, bokstäverna kommer ur "bra att ha-lådan" medan skorstenarna är de fina som Rimbo Grande tillhandahåller.
Mvh;
Larsess
janclaesson skrev:
Hej larsess! Trevligt att du hör av dej här, det var ett tag sedan vi ordväxlade. Kul att du nämnde Heljans hörnhus, kom på att jag hade kåken på min gamla bana "EC", bara glömt av detta. Får försöka rota fram den vid tillfälle för en försvenskning. Jo det där med fönstren tänkte jag på också men tyckte att det fick bero, är lite lat numera.
Plockade fram "Krakow" igår kväll, en oöppnad kartong med många delar, här får jag tänka till ordentligt om jag ska lyckas få fason på ett ev bygge i Svensk tappning. Undrar var jag såg stationen på nätet? Ett mycket trevligt exempel, någon som vet?
För övrigt har jag köpt på mej en hel del material av trä, olika sorters träpaneler mm. Men vill gärna avverka plasthusen innan jag sätter händerna i trätillverkning igen. Det underlättas nog av de kommande mörka höstkvällarna. Men först en semester ut till klorofyllen på Blidö med ungarna. Jo S/S Saltsjön ligger still, det blev bara en resa där hon var med på skärgårdsbåtens dag. Har ändock lite extrajobb där.
Vore kul om du visade Heljans kåk här, klura på nu...
Mvh Janne C
Hej Janne
Re: Stationshus
Postat: tor 18 aug 2011, 10:19
av janclaesson
Hejsan larsess, vilken fin bild. Kåken blev ju fantastiskt fin liksom den övriga miljön, helt klart att jag ska leta fram huset i någon av alla lådor. Du fick till det mycket svenskt, byggnaden påminner lite om staden Mariefred där jag för övrigt var igår. Tog en tur med S/S Mariefred och plåtade runt, både fartyget, gamla kåkar och naturligtvis järnvägsmiljöerna där. Men vad dött det plötsligt blivit, turistsäsongen tog helt klart slut förra veckan. Kolla in lite bilder på
http://www.skargardsbatar.se/forum/inde ... c=2076.285 så ska du få se fina bilder från ångbåten, en del tågrelaterat finns också på den långa tråden. T o m från den tiden då normalspåret fanns kvar. På din bild ser man mycket intressanta objekt som tex bussen, en Büssing va?
Har semester sista veckan nu, satt sågen i mitt senaste projekt "Krakow" och funderar vidare hur i all världen jag ska få till denna station på ett vettigt sätt. Tipps har jag fått på PM, det tackar jag för. För att återanknyta till tråden om Ulvsunda station och dess utvecklingar i ämnet fick jag ett trevligt samtal i luren från en forumbekant sedan tidigare. Vi beslöt oss att vid tillfälle ta en tur runt sträckningen och se vad som egentligen finns kvar efter järnvägstiden. Säkert finns det några byggnader kvar som skulle kunna dokumenteras för ev fortsatta byggen. Och om min station vet jag nu att det i verkligheten endast var en slags godstation så någon persontrafik har aldrig förekommit, men vem säger att man inte kan göra ett litet snedsteg i fantasins labyrinter...
Mvh Janne C
Re: Stationshus
Postat: lör 20 aug 2011, 17:33
av larsess
Janne!
Tack för dina uppskattande kommentarer! Jo huset passar bättre in i ett svenskt staionssamhälle nu (insp. av MMjK).Bussen är en konverterad Wiking-Büssing, som skall likna SS 2:a typ, H27 har jag för mig den hette, men ombyggd för högertrafik. Varför den befinner sig i ett fiktivt Hälsingskt kustsamhälle på 1970-talet förklarar vi med att den fraktar SL:s damkör på turné!!
Tack också för ditt tips om Mariefreds-tråden, -många jättefina bilder, -fastnade där länge!!
Har varit i Marifred i tjänsten en del under senare tid då jag ritat bl a den nya entrén till Gripsholms Värdshus och bevakat de kulturhistoriska värdena i byggnaden.
-Skall nu läsa Krakow-tråden!!
/Larsess
Re: Stationshus
Postat: sön 21 aug 2011, 16:16
av janclaesson
Kul att du kollade in länken larsess, jag färdigställde de sista bilderna där idag. Gripsholms värdshus är en fin byggnad, vet inte riktigt hur det ser ut inne. En hel del är nytt har jag förstått. Nog så viktigt att bevaka det du beskriver. På tal om stationshus så plåtades även Marifreds järnvägsstation, dock utan turister denna gång, vi var tämligen ensamma där.
Janne C
Re: Stationshus
Postat: mån 22 aug 2011, 15:54
av HJP
larsess skrev:
Bussen är en konverterad Wiking-Büssing, som skall likna SS 2:a typ, H27 har jag för mig den hette, men ombyggd för högertrafik. Varför den befinner sig i ett fiktivt Hälsingskt kustsamhälle på 1970-talet förklarar vi med att den fraktar SL:s damkör på turné!!
/Larsess
****
Wikings Büssing Senator är mest lik en SS/SL
H25. Det är ett av mina dåliga samveten (läs ofullbordade projekt).
H25, H26 och H27, samt dubbeldäckaren H31, kom till SS i vänstertrafikutförande på 1960-talet. De byggdes senare om till högertrafik.
Vi modellrallare, skapar oss ofta fler problem än vi löser, så jag bygger om min Büssing till en H25 för vänstertrafik.
Här ses min blivande H25:a. Inte alltför mycket kvar att göra. Kanske dags nu?!
Kul att du låter SL:s damkör husera i din buss. Faktum är att SL:s musikkår hade just en sådan till sitt förfogande.
På vilket sätt är din modell konverterad? Skulle vara kul att se en bild.
HJP