DONJ på spåret.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Mallet
Inlägg: 263
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Det är sant-jag bygger ett normalspårslok.
Från att varit en DONJ-nerd så har det blivit så att det ligger ett Ke-lok på byggbordet.
Det började med att en kompis visade mig sitt favoritlok på Järnvägsmuseet.
Ett Ke i något nedplockat skick och berättade att detta var ett av livets delmål.
Vi började så smått att rita på maskinen efter ett skapligt stort ritningsmaterial som samlats under en lång tid och i början av året gick en plåt till etsning.
För min del kanske inte så intressant ändå men OK.
Ända tills jag fick reda på att DONJs ägare Kopparfors AB, kallat Bolaget, minsann hade en till järnvägsstump till sin massafabrik i Gästrike Hammarby. Hade jag ingen aning om. Normalspår från Storvikstrakten och belokat med bla 2 K4 maskiner köpta av SJ i slutet av 50-talet. Ursprungligen byggda för Gävle Dala Järnväg, GDJ.
JvmKBDA00699.jpg
JvmKBDA00699.jpg (153.26 KiB) Visad 10574 gånger
Från Digitalt Arkiv
Och eftersom 1900 finns på bild så får det bli det!
Berättelsen om detta bygge kommer här. Vi börjar med pannan.
Ke-maskinerna byggdes i mer än 100 exemplar, av flera olika tillverkare, och ändrades genom åren
i en uppsjö av varianter. Ramen förlängdes, turbinskorsten, överhettare och ett antal olika rökskåp mm.
Att 3D-printa pannan i flera delar för valfritt pannbygge blev därför lösningen.
Ke panna höger.jpg
Ke panna höger.jpg (123.86 KiB) Visad 10574 gånger
Ke panna vänster.jpg
Ke panna vänster.jpg (133.29 KiB) Visad 10574 gånger
Med all rördragning efter bästa förmåga och bild.
Nog är väl 3D-printning ganska käckt ändå?

Mvh LH
Hauk
Inlägg: 961
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Hauk »

Det ser helt suverent ut Lars!
Suget etter en 3D-printer blir bare sterkere og sterkere.

Å kombinere 3D-printede deler med nysølvtråd og litt messing tror jeg er det ideelle konspetet. En helt annen holdbarhet på de håndløperne og rørene med metalltråd enn om du hadde prøvd å printe dem.

Ser frem til oppdateringer!
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tomas Jansson
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Tomas Jansson »

Ser mycket lovande ut Lars!
Anders Östlund
Inlägg: 664
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Anders Östlund »

3D print är fantastiskt! Jag har gjort en hel del 3D printat det sista och planer på ytterligare projekt finns, både resin och FDM.

Men...

Jag har det sista fått inspiration och börjat bygga på mina gamla etsplåtar, nu står 11 par Vabisboggier i 0n2 på byggbänken och väntar på slutmålning och slutmontering. På byggbänken finns även 5 st vagnar påbörjade som väntar på boggier... Att jobba i mässing med lödning är ändå något extra, det blir en viss tyngd i modellen och den är hanterbar på ett sätt som jag ännu inte känt jag får från en Resinprint, alltid någon liten bit eller ett hörn som man måste vara rädd om... Och när en fog är lödd, så sitter den, man slipper oroa sig för om det där CA-limmet verkligen tog eller om något kommer trilla av med tiden...

Kanske jag som är gubbgrinig här... Men en känsla jag har när jag "byggt" en resinprintad modell är lite "OK, det funkar, hur gör jag nu en riktig modell av denna..." :)

Återigen, 3D printning är fantastiskt, jag kommer använda det flitigt framöver, men jag överger nog inte etsningen... Har en plan att göra en "likadan" vagn som jag nu bygger i mässing i 3D print också så man kan jämföra, ännu ett av alla projekt...
Och den där Ke modellen, jag den väntar man på att se mer av! Oavsett material! :)

/Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Mallet
Inlägg: 263
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Allt under...
Chassiet är etsat av PPD i 0,25 nickelsilverplåt. En bra dimension då man kan laminera utan att det ser klumpigt ut (tycker jag). Cylindrarna är gjorda av 20 mm automatstål, det finns en firma som heter Montano i Gbg-trakten som kränger slikt och dom har nog även Delrin/acetalplast för den intresserade.
Ke chassie.jpg
Ke chassie.jpg (128.78 KiB) Visad 10345 gånger
Och äntligen har alla frågetecken kring hjulen och deras fixering
rättats ut. UHU Endfest 300 +. Sitter som berget.
Det ska bli ett kompenserat chassie enligt en herr Juhlins artikel i ämnet.
Ke hjulsats.jpg
Ke hjulsats.jpg (269.16 KiB) Visad 10345 gånger
Växellådan är fräst i delrin och har bara en utväxling, 1/50 M0.4 och delningsdiameter 20 mm, och snäpps på den bakre axelns kullager som skymtar mellan ekrarna. Motorn är en ganska lågvarvig Mashimamotor "Svingarmarna" eller vad man nu ska kalla dem anbringas mellan 1 och 2 axeln och hängs upp på därtill avsedda fastlöda pluttar på insidan av chassiet. Allt fixeras sedan av den fjäderbelastade grejen framtill-mitterst .
Vevsläng och koppelstång är laminerat av 5 delar och ihopanitat till fungerande leder.
Det ska också tillverkas muffar som gängas M2 för koppelstångsskruvarna.
En fundering som jag har är om hjulsidor och axeländar någon gång varit rödmålade?
Sen blir det gissningstävling: Hur många 3D-printade delar kan man se på bilderna?
Ja det var väl allt så här långt.

Mvh LH

Svar på gissningstävling: Hjulcentra, bromscylinder samt bromsblock.
Johan Stenson
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Johan Stenson »

Kanonfint Lars, gillar också kombinationen 3d-print och mässing. Sedan känns det väldigt skönt att se 3d-printade detaljer utan en massa linjer.

/Johan
Mallet
Inlägg: 263
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Mens färgen torka..
Litet projekt som länkar ihop det hela.
DONJs koppelvagn 311. Sågs lite här och där i barndomens Ockelbo. Mycket fascinerande men med ett oklart syfte.
DONJ 311.jpg
DONJ 311.jpg (133.55 KiB) Visad 10028 gånger
Byggd runt 1904 på egen verkstad av tendern till ett av GDJs sk långboilerlok som skrotades i slutet av 1800-talet.
Finns ganska gott om typen på järnvägsmuseet, bara åka in och kolla.
prins August.jpg
prins August.jpg (62.75 KiB) Visad 10028 gånger
Prins August står precis innan för dörren och ytterligare ett antal på Nynäs.
Såldes till NKlJ vid nedläggningen 1970.
Ska nu blästras, svärtas och målas samt detaljeras med en del plastdelar samt ett köpeskruvkoppel.

Mvh LH

Ps Har räknat ut syftet på äldre dar.
Senast redigerad av Mallet den tis 22 okt 2024, 20:19, redigerad totalt 1 gånger.
Hauk
Inlägg: 961
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Hauk »

Interresant sak!
Men hva brukte de koppevagnen til?
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
PeO Helgesson
Inlägg: 269
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av PeO Helgesson »

Man kunde dra normalspårvagnar med smalspårslok eller vice versa på 3-skenespår.
Jag vet inte om man körde tåg med vagnar av båda spårvidder.
Vet någon om detta förfarande förekommer i Chur, eller är det ren normalspårstrafik till industriområdet söder om staden?
Mallet
Inlägg: 263
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

PO är ju rätt på det, man hanterar smalspårigt med normalspårigt och vice versa med en kopplingsvagn. Ett interface redan 1904.
DONJ hade 3 skensspår vad jag vet bara inom Ockelbo pga dels uppfodringsmöjligheter för massakvaliteer som skulle till Gästrike-Hammarby dels en ganska omfattande kolning fram till mitten av 60-talet på Fornwij som ligger på andra sidan sjön. Detta kol gick enligt uppgift till Ljungaverken för acetylentillverkning och lastades därför direkt i normalspåriga vagnar.
Andra transporter är ju också möjliga. Omlastningskranar fanns både på Ockelbo station och Wij station (står kvar, kommande projekt?)

Mvh LH
Skriv svar