Här går det undan, inga bilder på själva bygget av bogierna.
Det är så att jag byggde dessa bogier redan förra sommaren utan att följa bygget med kameran.
Det är ett bogiepar från Scale Links, 2 foot/60cm UK Wagon Bogies.
http://www.scalelink.co.uk/acatalog/Nar ... ilway.html
Boggien är i 1:32 enligt förpackningen, men stämmer exakt i längdmått med Stafsjö järnvägs timmerboggie i 1:35.
Delarna är i vitmetall med lagringar för axlar i mässing.
Däremot så visar det sig att de fördjupade hålen för lagringarna som ska pressas på plats på insidan av bogiesidorna inte sitter på samma höjd i vänster och höger gjutning mätt från balkens övre sida. Resultatet blir att boggierna lutar. Detta var något jag upptäckte först när allt var ihoplimmat.
Nu gör det inte mig så mycket då mina vagnar ska ingå i en riktigt sunkig 50-tals miljö med kraftigt förfall vad gäller byggnader och rullande.
Den ena boggien förlängde jag och beställde några extra bogiesidor för detta.
Det är första gången jag lött ihop vitmetall, men det gick alldeles utmärkt.
Räcket har jag redan beskrivit hur jag bockade till på förra vagnen.
Bromsveven likaså, som jag beskrev på förra tankvagnen.
Under lagerboxarna har jag limmat dit en 2 x2 mm L-profil för att efterlikna Stafsjö bogien.
För att få Waldekopplen på rätt höjd (550 mm i verkligheten) var jag tvungen att förhöja plattformen på båda,
så kopplen kommer på rätt höjd. Jag fick också fila bort ganska mycket vitmetall i centrum av boggien för att få in Walde kopplet.
Även ”fästöronen” på Waldekopplen fick av den anledningen filas bort. Det blev klämpassning samt LockTite.
Även ny buffertbalk i mässing med utfilat hål för kopplen har tillverkats.
I efterhand kan jag säga att jag inte gör om det. Det går fortare att bygga boggierna i mässing från scratch.
Hjulen är 14 mm skivhjul från Waldes sortiment som flyttats över till Magic Trains 25 mm axlar.
Alla 8 hjul fick 4 hål utborrade för att bättre efterlikna Decauvillehjul.
Tanken var från början att avbilda Stafjös timmerboggier, med svänglar för timmer.
Men de boggierna blev stående då jag kände att jag kommer bygga en
industriinspirerad miljö där timmerboggier inte riktigt skulle passar in.
Nu får de istället rycka in till detta nya projekt.
Imorgon klarnar det vad det blir för vagn som står förebild.
//
Micke

- Stafsjo.62.50.jpg (758.55 KiB) Visad 4498 gånger

- Pettson.2017.17.jan.jpg (210.41 KiB) Visad 4498 gånger