Jag upptäckte att jag inte heller dokumenterat när jag byggde räcke och bromsvev i gaveln på ramverket.
Bromsveven var enkel att bygga. Jag köpte en av Erik Waldes gjutningar via Rimbo Grande.
Behövde bara förlänga axeln till bromsveven lite för att nå över räcket i 1:35, då ju Waldes vev är till 1:45.
Räcket gjordes av L-profil med måtten 1,5 x 1,5 mm. Gissa leverantör.
För att få snygga rundade hörn så klipptes det 3-4 små ”slitsar” i ena sidan
av L-profilen med små mellanrum.
Därefter böjdes den sakta och försiktigt över en 5-6 mm rundstavs ände med mothåll
som rullades emot från utsidan av L-profilen.
Då erhölls en snygg mjuk 90 gradig sväng på räcket i båda övre hörnen.
Därefter löddes dessa ”slitsar” ihop och slipades innan montering.
Det jag märkt när jag byggt enligt ritningen är att mina fotstegsstag på bilden som
sitter på insidan av ramverket gör att jag bara kan köra på rak räls.
Boggien tar i fotstegen i svängarna. Det är en konsekvens av att centrum i boggien är
förskjutet från mitten, och rörelsen ute i änden blir större än på den andra boggien som är liksidig.
På ritningen sticker boggien längre ut än ramverket, och bromsen är monterad i boggien.
Första försöket monterade jag bromsen i boggien men då tog den i ramverket
vid sväng med följd att det spårade ur.
Även koppelkedja i ramverkets buffertbalk tog i den lägre boggien och begränsade rörligheten och fick vagnen att spåra ur.
Bromsveven flyttades upp till ramverket, och boggien kortades för att inte sticka ut längre än ramverket.
Detta gjorde att vagnen nu klarar sig utan problem.
Resin gjutningarna från Duton/RPI sitter nu på plats.
Visserligen inte ett dugg lika originalets lagerboxar och fjädrar, men rätt passade ändå.
Att modellen inte blir identisk med förebilden i Mariefred är inget självändamål för mig.
Jag vill bara fånga vagnens speciella karaktär.
//
Micke
![Pettson.2017.11.jpg](./download/file.php?id=871&sid=888a2cd0220c6e79f21aeab8bb5f7a10)
- Pettson.2017.11.jpg (218.33 KiB) Visad 4462 gånger