Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Johanmmolin

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Johanmmolin »

Shocking!!! Men vänta bara vad som kan tänkas finnas i MHJ:s gömmor... :-)

Och så bytte jag sida också! F'låt!
Jan

Inlägg av Jan »

Vilket trevligt lok Rikard. Det är ganska hanterligt för att vara amerikanskt.

Den svart-vita bilden innan visar med stor tydlighet att om något tåg blir inställt så beror det inte på brist på dragkraft. Många fina lok på den bilden.
1956

Inlägg av 1956 »

Bild

Västra infarten till Mollsjö. Ett signum för MMJ är de "felhängda" semaforerna.
SWJ

Inlägg av SWJ »

Jag såg inte semaforen för alla träd. Studerar ivrigt de vackra miljöbilder som du delger oss från Mälarviken Mollsjö Järnvägar. Eftersom jag är på "G" - efter ett mycket långt uppehåll i modellrallandet - att påbörja byggandet av en modelljärnväg så söker jag information och uppslag både härstädes och därstädes. Din bana och presentationen av densamma (bildkonst) är en stor källa till inspiration för mig. Men, stundtals blir denna vackra och detaljrika bana också en hämsko eftersom jag inser att jag ligger ljusår efter i både kunskap och händighet för att kunna uppnå samma realism som MMJ uppvisar. Men jag misströstar inte särskilt länge, MJ skall vara kul och fylla det egna behovet av en "verklighet" i H0. Tack för alla vackra bilder från MMJ som både skapar ideer och ger uppslag för en kommande bana./SWJ/Tommy
Johanmmolin

Inlägg av Johanmmolin »

Kan för det första bara instämma i Tommys ord – men jag tror att konceptet "good enough" är viktigt (var det Tony Koester eller Allem McClelland som myntade det?). Det är viktigare att börja bygga, få fram en bana med miljö. Därefter kan man ju gradvis byta ut de hus eller landskapsdelar som faller för ens alltmer självkritiska blickar mot bättre. Så har jag tänkt och det finns mycket som redan är dags att förnya. Väderstads stationshus är ju på gång med färdig inredning, sedan blir väl mejeriet nästa projekt, men det ska vi inte belasta Rikards tråd med mera här och nu.
1956

Inlägg av 1956 »

Tack Tommy!

"Good enough" är precis vad jag har haft som motto. Det är massor kvar att göra på anläggningen om man tittar efter lite mer noga men det är nog viktigt att inte fastna i detaljer för mycket utan att istället försöka skapa helheten till att börja med. Nu har jag ju haft den stora turen att ha Stefan Jönsson med som husbyggare vilket har varit till ovärderlig hjälp.

En god idé när man skall bygga är att titta på foton av verkligheten och sen försöka göra någon form av variant av det i modell, såvida man inte slaviskt vill försöka återskapa den. När jag t.ex. byggde sträckan vid Lillsjön hade jag ett gammalt foto av en smalspårig järnväg som förebild.

Lycka till med ditt bygge!
1956

Inlägg av 1956 »

Bild

Ankomst Sjövik. De flesta tåg passerar Sjövik utan att stanna men tidtabellen visar att det faktiskt går 6 tåg på vardagar och 4 på sön- och helgdagar till och från det lilla samhället.
Användarens profilbild
Graffen

Inlägg av Graffen »

1956 skrev: En amerikan i Mollsjö. Om det sen blir "Amerikanaren" av den återstår att se.

Det är väl en underbar ide' ! Bara att köra på :-)
Deo adjuvante labor proficit
Bild
1956

Inlägg av 1956 »

Graffen skrev:
1956 skrev: En amerikan i Mollsjö. Om det sen blir "Amerikanaren" av den återstår att se.

Det är väl en underbar ide' ! Bara att köra på :-)

Tills dess får jag nöja mig med gamla 9:an!

Bild
1956

Inlägg av 1956 »

Bild

Rubriken borde kanske den här gången heta "Din anläggning", men jag kan inte avhålla mig från att visa ett av de foton jag tog i N.Sandby i oktober förra året på denna fantastiska modul i smalspårsnollan. Alla vet vem som är "de skyldiga"!
Skriv svar