Göran T skrev:
FRITJOF under fredagens jungfrutur, seglandes på en upprörd Vättern. Resan till och från Norrköping
via Askersund gick bra med trevliga vistelser iland på båda ställena. Besättningen uttrycker sitt
stora gillande!
Göran T
Det där var ett läckert fotomontage, en snygg skuta på ett lätt upprört Vättern. Hur i hela friden gjorde du???
Peter.
Det är faktiskt inte mer fotomonterat än bakgrunde som är ett foto från Vättern utskrivet och limmat på en bit kapaskiva. Vattnet är även det gjort av en bit kapaskiva som bestrukits med Payne's grey och därefter har lite vågor spacklats upp. Efter torkning, en ny omgång färg och därefter lackas rubbet. Mer än så är det inte. Photoshoppandet är således obefintligt på denna bild.
/Göran T
Tack för översvallande (!) beröm. FRITJOF var ett intressant bygge på det hela taget.
Nu byggs verkstaden om från att under några månader varit förklätt till Rödesunds varv till att återgå till kärnverksamheten i form av, i första hand vagnsbygge och för att sedan koncentreras på fasta strukturer i form av hus och landskapsbygge. Det var länge sedan...
/Göran T
Efter byggandet av FRITJOF så fastnade jag för båtbyggandets charm och har för någon vecka sedan startat upp ett nytt projekt i papper och kartong. Ss Trafik är en välkänd siluett på Vätterns vatten och passar in perfekt i mitt järnvägskoncept. Hemmahamnen kommer dock fortfarande att vara Hjo.
Byggandet av s/s Trafik fortsätter, om än i sakta mak. Däcken är tillskurna men ännu inte fastlimmade. För tillfället byggs styrhytt och salonger.
Bilden platsar delvis även under rubriken min arbetsbänk.
/Göran T
Häftigt Göran! När man bygger i papp kan det bli lite lätt buckligt längs fartygsplåtarna. Precis som i verkligheten, gamla fartygsplåtar som sviktat under en lång tid har en hel del intryckningar bla en del gamla ångare som gick i isgång som ett exempel. Eller i andra fall efter många år i tjänst. Ser fram emot fler bilder på ditt projekt...