Kul att se A 1 återuppstå i 1:87. kanske vagnen kan återuppstå i 1:1 en vacker dag? Den skulle kunna vara ett lämpligt objekt att bygga en replik av. I alla fall så vet vi att GJ A 1 hade märkning i gult och svart. Troligen gul märkning med svart skuggning. Inga kända bilder av vagnen finns så vi har inga sådana källor att utgå ifrån. Vad vi har är en sidobild av systervagnen GJ C 40 där linjeringen syns tydligt och som varit förebild vid GHJ:s renovering av GJ C 42. Enligt denna är linjeringen i form av en tunn och en bredare linje som omfattar vagnens hela långsidor, alltså inte plåt för plåt som det var på andra, senare vagnar. Eftersom inga bättre källor finns så kan det vara lämpligt att anta att A 1 hade samma målning fast då i blått. Bilden ovan visar C 42 vid GHJ. Här ser man ett fel som bygger på ett missförstånd vid renoveringen 1978. Man fick för sig att linjeringen ska vara gul och texten vit, detta stämmer inte då allt var gult. Vagnen är f n avställd och då den återinsätts i trafik de närmaste åren ska detta misstag rättas till. På denna bild har ännu inte det gjutna landskapsvapnet monterats. Även lanterninvagnen GJ C 44 som i nuläget genomgår renovering ska få denna typ av målning/märkning.
Någon känd ommålning av Kungavagnen till rödbrunt finns inte. A 1 användes inte i den reguljära trafiken utan mest för speciella ändamål och förmodligen för inspektioner etc. Vill man läsa på om vagnen och de övriga 1878-årsvagnarna kan man införskaffa GHJ:s tidning Spårstumpen nr 107 via denna länk: http://www.gotlandstaget.se/forsaljning.htm
Själv är jag spänd över GJ C 7 som kommer från HNJV inom kort.
Tack, men det blir avdelningen kompromisser så ingen linjering denna gång. Att få verifierat (?) bibehållen korgfärg som 2:a klassvagn kändes skönt.
Två återstående frågor;
- enligt Spårstumpen nr 107 hade vagnen "gardiner i råsiden med fransar av gulr silke" och korgen var invändigt klädd, liksom klädseln av soffor och fåtöljer, i rött schaggtyg - min logiska (?) tolkning är därför att det borde varit röda gardiner, synpunkter?
- gul märkning - OK. Men vad med rambalksmärrkningen? Denna borde väl varit vit?
Gardiner är ännu en av dessa "vi vet inte-frågor". Röda kan funka, liksom vita. Där får nog byggaren göra lite som han/hon behagar.
Det här med märkning på underreden 1878 är inte heller helt lätt. Jag hade en diskussion med Erik Walde om detta i samband med att vi i GHJ började titta på C 42 och dess återkomst i trafiken. Erik menade att uppgifterna om 1870-talets rambalksmärkning är mycket knapphändiga. Alltså kan man inte veta hur det såg ut. Texterna nämner inget. Att märkningen var vit kan vi nog konstatera. Men typsnitt och placering av text är något vi inte vet något om. GJ C 42 kommer troligen att förses med text enligt följande ordning:
C AXELAVSTÅND YY M GJ 42 VR XX TON REV AA/BB -10
All text i versaler.
Det blev vita gardiner ändå till sist. Att välja röda hade troligen givit vagnen lite av cirkusvagnsutseende, men jag vet inte riktigt....
Nåväl, några bilder där vagnen nu fått taket målat, glasning och så gardiner. Återstår att få dekaler på underredet, måla fotstegen och så lite nedtoning...
Visst är det något med Gotlandsvagnar. Fick möjlighet att leka (?) med två skrotplåtar och försökte "klippa och klistra" för att få ihop GJ BC 23. Varför BC 23 då? Jo, det var den enda av de fyra systervagnarna som var i tjänst fram till 1929 i sitt ursprungsskick som littera BC.