Sida 3 av 4

Re: Överföringsvagnar

Postat: ons 02 sep 2009, 20:50
av Bengt Andréasson
Jan Frelin skrev: Jag har inte kommit underfund med om de rampar på eller rampar av.

Rimligen rampar av... om det nu heter så när man kör av vagnen från "transportören" (som det tydligen hette på NKlJ).

Normalspårsloket förefaller vara på väg mot överföringsvagnen, personalen står beredd att koppla där... innan de skall koppla loss och lossgöra från överföringsvagnen. Smalspårsloket håller överföringsvagnen emot rampen...

Så bildtexten "rampning" är antingen fel, eller så betyder det att man kör upp från överföringsvagnen på rampen. Jag har alltid trott det betydde tvärtom - att man via rampen körde upp på överföringsvagnen, men det är ju egentligen sematiskt tokigt när jag tänker efter. Men mina kunskaper om själva "rampningsprocessen" inskränkrer sig till you tube-filmer från NKlJ.

/Bengt

Re: Överföringsvagnar

Postat: ons 02 sep 2009, 22:09
av Johan Winell
Kolla särskilt på hur stångkopplet hålls av ett skruvkoppel i rätt vinkel. det är ett stångkoppel in över rampen också.

Vet i katten vad de håller på med, men normalspårsvagnen går inte att få av utan man tar bort "hållarna" till stångkopplen...

[link=http://www.historiskt.nu/diverse/kalend ... t_ramp.jpg]http://www.historiskt.nu/diverse/kalend ... t_ramp.jpg[/link]

VH

/Johan

Re: Överföringsvagnar

Postat: tor 03 sep 2009, 09:57
av Kent R
Förvisso inte en bild, men flera i en rörlig sekvens - Sammanlagt en minut filmat i Växjö på filmen Växjö - Karlskrona tur och retur som ju finns i SVT:s öppna arkiv:

http://svtplay.se/v/1371217/vaxjo_-_kar ... _utan_ljud

Hantering av överföringsvagn i Växjö börjar vid 4.44 och slutar vid 5.45.

Re: Överföringsvagnar

Postat: tor 03 sep 2009, 10:15
av Z4p
Kent R skrev: Förvisso inte en bild, men flera i en rörlig sekvens - Sammanlagt en minut filmat i Växjö på filmen Växjö - Karlskrona tur och retur som ju finns i SVT:s öppna arkiv:

http://svtplay.se/v/1371217/vaxjo_-_kar ... _utan_ljud

Hantering av överföringsvagn i Växjö börjar vid 4.44 och slutar vid 5.45.



Kul sekvens - när man inte sett det live på 26-27 år så får det onekligen minnena att komma tillbaka och den underbara resan på ondulerande räls genom ett skogigt och sömnigt småland längs banan till Västervik.

Re: Överföringsvagnar

Postat: tor 03 sep 2009, 14:40
av zikkan
Med hjälp av filmsekvensen så sluter jag mig till att månadsbilden är tagen härifrån och alltså visar avlastning av normalspårsvagnen (rampar av?)...

:-)

Mvh
zikkan

Re: Överföringsvagnar

Postat: tor 03 sep 2009, 16:46
av Bengt Andréasson
Jan Frelin skrev: Jag har inte kommit underfund med om de rampar på eller rampar av.
Bengt Andréasson skrev: Rimligen rampar av... om det nu heter så när man kör av vagnen från "transportören" (som det tydligen hette på NKlJ).
Z4p skrev: Med hjälp av filmsekvensen så sluter jag mig till att månadsbilden är tagen härifrån och alltså visar avlastning av normalspårsvagnen (rampar av?)...

Ja, ibland har man tur. Med start 4 minuter och 43 sekunder in i filmsekvensen finns just denna "rampning", som består av att normalspårsvagnen precis som jag trodde ovan tas av överföringsvagnen ut på normalspåret - vad det nu kan tänkas heta på fackspråket.

Skickligt hittat Kent!

Det är inte ofta man kan se hur en stillbild från fyrtiotalet verkligen togs - även om den naturligtvis är tagen ur filmsekevensen.

Det vore intressant om någon kunde berätta vad det hette på den tiden det begav sig. Rampa av, rampa på, rampning...

/Bengt

Re: Överföringsvagnar

Postat: tor 03 sep 2009, 17:48
av Kent R
Bengt Andréasson skrev: Skickligt hittat Kent!


Kommentar:

Skickligt och skickligt...

Snarare slumpens skördar. Igår, strax innan jag tyckte att det var dags att gå till sängs satte jag mig att läsa i ett av mina gamla ex av ÖSJ-bladet (medlemsblad för museijärnvägen Östra Skånes Järnvägar) och hittade där ett referat av filmen om de olika banorna kring Kristianstad där referenten mycket förtjänstfullt redogör för ganska många av detaljerna som exempelvis vilka lok och vagnar etc som syns i bild och liknande. När jag tittat färdigt på den kände jag egentligen återigen att det var dags att gå till sängs, men tänkte att "nämen en film till kan jag väl alltid kolla in" och det råkade bli filmen om Växjö-Karlskrona. Där såg jag då ganska snart den aktuella filmsekvensen och drog mig till minnes den diskussion som förs här i tråden och som jag hade läst någon timme tidigare. Att då posta länken hit föll sig därefter naturligt.

Re: Överföringsvagnar

Postat: lör 05 sep 2009, 09:37
av Jan Frelin
Bengt Andréasson skrev: Det är inte ofta man kan se hur en stillbild från fyrtiotalet verkligen togs - även om den naturligtvis är tagen ur filmsekevensen.


Givetvis är bilden tagen vid samma tillfälle, men jag tror nog att man haft med sig en stillbildsfotograf också. Jag tror inte den tidens smalfilmskameror medgav tillräcklig kvalitet för en stillbild. Ke:n verkar vara CWJ nr 1.

Fantastisk film, för övrigt. Fyra spårvidder!

Re: Överföringsvagnar

Postat: tis 15 sep 2009, 20:56
av Mats Nilsson
lenelg skrev:
TomasP skrev: ...Nu kan man bara lägga stången i kopplet på sin vanliga vagn, eller lok utan att kopplet glider igenom och sedan lägger man i stången i överföringsvagnens koppel (som befinner sig mycket lägre än lokets). Nu är det bara att åka.
Dessa stänger kan man göra olika långa för olika ändamål. Längre till koppling mot vagn/lok och kortare för koppling mellan två överföringsvagnar.


Har sett samma idé tidigare, på en amerikansk timmerbana. Timmerbanorna använde ofta "link-and-pin"-koppel, och långa dragstänger när det behövdes för att nå in under överskjutande laster. Syftet var detsamma som med Tomas idé, att kombinera Kadee-kopplens enkelhet med möjlighet att använda dragstång. I stället för metalltungan använde den här killen Kadee-kopplets järntråd, men böjde tråden till ett "L" och monterade den upp och ned, ovanpå kopplet.




Överföringsvagnar med fungerande stångkoppel i skala HO fanns på MMJK´s gamla anläggning. Kommer ej ihåg vem som byggt dem. Det finns inga bilder på dem på MMJK´s hemsida, men avrampning finns på videon. (se LegVideo) /Mats

Re: Överföringsvagnar

Postat: sön 27 sep 2009, 20:10
av Mats Östman
Har någon sett eller köpt Bemos nya överföringsvagnar? Hur verkar dom? De ser mer svenska ut än tidigare fabriksfärdiga förutom bromsutrustningen.

Skulle den kunna försvenskas till Q37p, främst avseende på längd. Nytt bromsutrustning är ett måste.

Övrig information om förebilden och modellen motages tacksamt.