Re: NKlJ G-finka
Postat: sön 07 jun 2009, 15:10
Tack Bo. Det är som du säger att det är misstagen man lär sig på, så det är kanske de som är mest intressanta att läsa om egentligen. I stort sett måste jag ju säga att jag är oerhört glad och förvånad över hur mycket som flutit på med bygget/konstruktionen, men ibland får man liksom vädra sin frustration
För listan över (små)saker som skall ändras växer...
Nåväl, här kommer bilder på början till hjulupphängning. Jag ville testa två strategier. Den ena är fjäder och dito hängen i en del som viks ihop.

Den andra har individuella fjäderblad som löds ihop till en fjäder. En 0,5 mm tråd ser till att delarna kommer rätt.

Så här blev de två varianterna:

Jag kan väl tycka att merjobbet med individuella blad inte riktigt rättfärdigar den utseendeskillnaden. Det var dessutom ganska rejält mer merjobb, och frustrerande därtill. Dessutom kom hängena lite för långt ner på den med individuella blad. Sett underifrån vet jag dock vilken jag skulle rösta på:

men (och det här trodde jag aldrig jag skulle säga) "det syns inte på lite håll!"

Avståndet mellan fjäderlänkarna stämde dock fint! Jag återkommer med lagergafflar/boxar.
/Tomas J

Nåväl, här kommer bilder på början till hjulupphängning. Jag ville testa två strategier. Den ena är fjäder och dito hängen i en del som viks ihop.

Den andra har individuella fjäderblad som löds ihop till en fjäder. En 0,5 mm tråd ser till att delarna kommer rätt.

Så här blev de två varianterna:

Jag kan väl tycka att merjobbet med individuella blad inte riktigt rättfärdigar den utseendeskillnaden. Det var dessutom ganska rejält mer merjobb, och frustrerande därtill. Dessutom kom hängena lite för långt ner på den med individuella blad. Sett underifrån vet jag dock vilken jag skulle rösta på:

men (och det här trodde jag aldrig jag skulle säga) "det syns inte på lite håll!"

Avståndet mellan fjäderlänkarna stämde dock fint! Jag återkommer med lagergafflar/boxar.
/Tomas J