Uff... man var inte riktigt lika flitig när man inte hade ett klart mål framför sig... Nå, här är den senaste uppdateringen.
Kopplen till NKlJ-vagnar är ju tacksamma modellmässigt då de väldigt mycket liknar Kadee-koppel. Så frågan är då, hur lika är de, och vilken variant skall man välja? Normalspårs, H0n3, eller rentav som många kör, Micro-Trains (som väl också är ett Kadee-företag, eller har varit, eller?)? Efter noggranna uppmätningar kan jag avslöja att de två kandidaterna är Kadee H0n3 eller Microtrains. Det visar sig att H0n3 är en smula för stor, medan Microtrains är en smula för små. Dock kan inte Microtrainskopplen komma lika långt ut som de bör komma skalenligt. De är faktiskt också förhållandevis mindre än vad Kadee är för stora, så Kadee H0n3 fick det bli. Man behöver dock fila till delarna i den ände som sitter utåt gaveln till, för att de sklal komma tillräckligt långt ut. Jag tyckte också att de hade en lite störigt tjock platta undertill. Genom att etsa en ny variant av den vann jag ungefär så mycket att skruvskallen till skruven som kopplet monteras med, inte sticker ner under rambalkarna om man ser vagnen från sidan. Så här ser min etsade platta ut, tillsammans med Kadee original (fast tillfilad i på det som på bilden är övre kanten.
Det här kan jag villigt erkänna var det pilligaste momentet i hela bygget. Själva kroken består av två delar, som vrider sig i förhållande till varandra, samtidigt som den lilla fjädern skall sättas på plats, och så skall det hela monteras, med ett lock ovanpå.... Det gick till slut utan att fjädern flög iväg (fast jag har ett koppel kvar, så jag sklal väl inte säga för mycket...). Så här blev det på plats. OBS den lilla biten som viks till för att passa in i "buffertbalken". Passningen blev inte 100, men nästan.
Sett snett uppifrån ser det väl ut som ett Berglund-Lindencrona-koppel? Nåt blev inte riktigt bra i monteringen, så det går trögt och hamnar lite snett. Jag tänker inte skruva av det just nu för att kolla varför, men återkommer i frågan.
Från sidan. OBS hur kopplet kommer lite längre (=skalenligt) långt ut genom att koppeldelarna filas av innanför buffertbalken. Här syns också de monterade gavelståndarna.
Jag visar också skyltarna innan jag sätter på dem. Jag etsade några med text, men den försvinner till största delen. Jag kommer köra de understa utan text. Ramen skall filas ner lite för att dekalen inte skall hitta på dumheter och bubbla sig.
Är vagnen färdigbyggd i nästa postning?
/Tomas