Sida 3 av 8

Re: JGJ Co

Postat: mån 19 jan 2015, 08:13
av Anders Östlund
Nu hittade jag en sida två med lite av den info jag frågade efter... Men jag pressar på, har någon en bild på hur lamporna ser ut i detalj...? Hur användes signaleringen, rött är klassiskt men vad var tanken med det gröna? Visade det något annat som t.ex. att vagnen var fullsatt?

EDIT: och mitt inlägg hamnade på sidan 3... ;)

/Anders

Re: JGJ Co

Postat: mån 26 jan 2015, 16:56
av Klas Blomberg
Är det nåt i stil med rutan i gaveln på den här vagnen?
I så fall har jag nog en analog bild hemma som jag skulle kunna scanna

Museums Eisenbahn Bruchhausen-Vilsen

Re: JGJ Co

Postat: tis 27 jan 2015, 08:07
av Anders Östlund
Tack, men nej, inte riktigt samma...

/Anders

Re: JGJ Co

Postat: tis 03 feb 2015, 18:22
av Jonas Andersson
Till att börja med är det egentligen fel att kalla det slutsignal, som jag råkade göra här ovan. Anordningen var till för extratågssignalering, som fanns kvar vid EJ fram till 1936 års SÄO. Slutsignalerna å sin sida placerades i sedvanliga hållare på sidan av vagnen. Extratågssignaleringen skedde med olika färg beroende på om ett efterföljande extratåg skulle gå i samma riktning, motsatt riktning eller om det inte skulle gå något extratåg alls.

Utförandet på anordningen är en stor gjuten rektangulär rödgodsarmatur som tar upp större delen av utrymmet över det mindre fönstret. Den syns rätt så tydligt på den ovanstående leveransbilden av MJ Co 1. Den har en lins i mitten, samt under linsen två hål där man med hjälp av tre- eller fyrkantnyckel (minns inte vilket) kan svänga fram ett rött eller grönt glas mellan linsen och fotogenbrännaren, beroende på vad man önskade signalera i extratågsväg.

Re: JGJ Co

Postat: ons 23 dec 2015, 06:34
av Tobias Ljung
Efter en liten tornrosasomn har nu JGJ Co vagnen kommit tillbaka upp pa byggbordet. Den forsta prototypen, dar midjelister och annat skulle lodas, blev for svar att fa snyggt. Detta i forsta hand eftersom aven sma mangder lodrester ar svara att dolja nar dekalerna ska pa plats. Jag har alltsa tankt bygga vagnen i nara leveransutforande med gula linjer pa sidorna, samt fotogenbelysning.

Nya konceptet gar ut pa att sidorna limmas pa plats, med minimal lodning av handracken.
Bild
Bild

Vagnen tar upp ca 1,5 A3. Det finns alltsa lite plats over. Funderar pa en re-run av bla NAEJ NN och I, samt losa boggier. Hor av er om ni ar intresserade, sa att jag kan bedomma laget!

Re: JGJ Co

Postat: tor 24 dec 2015, 00:11
av Hauk
Tobias Ljung skrev:
Nya konceptet gar ut pa att sidorna limmas pa plats, med minimal lodning av handracken.
Interessant. Hva slags lim planleger du å bruke?

Re: JGJ Co

Postat: tor 24 dec 2015, 12:28
av Micke Brane
Tjusigt värre.
Är innerväggarna från Schweiz?
Så mycket hål, vad blir vikten jämfört med MJ Co1?

Re: JGJ Co

Postat: lör 26 dec 2015, 06:47
av Tobias Ljung
Micke, tycker mer det liknar en sound-bar, Schweizerostar har val anda runda hal? Vagnen blir lattare an MJ diton, men pa viss bekostnad av detaljer och mer svarmalad...

Har nu epoxylimmat sidorna och lott dit lite detaljer.
Bild

Re: JGJ Co

Postat: tis 29 dec 2015, 09:28
av Tobias Ljung
En JGJ Co vagn till i vardande, nummer 11 denna gang. Byggsats fran Kai Nilsson. Har forebilden en vacker sommardag i Mariefred:
Bild

Ibland borjar man i "fel" ande. Jag grubblade ett tag pa hur takinfastningen skulle ga till. Forsokte darfor att omvandla torpedventilerna till fastskruvar. Det tog ett par forsok, men till slut gick det att borra hal rakt igenom och ganga in en M1,4 skruv:
Bild

Darefter tillbaka till ordningen. Har har dropplisterna kommit pa plats:
Bild

Sa har ser den ihopvikta och lodda korgen ut. Mellanvaggen har ett urtag for innerbelysning.
Bild

Vagnen ska som synes fa gasbelysning. Har blandare, gasavstangningskran och lampkupor jamte torpedventilerna.
Bild

Re: JGJ Co

Postat: tis 29 dec 2015, 21:50
av Micke Brane
Tjusiga byggen Tobias.
Ser att du är flitig vid byggbordet med rullande
Behöver du bilderna jag har på JGJ 11?