VVA NN3, N3 och Os i nollan
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Jag har inte kommit riktigt lika långt och inga hjul har jag heller. Men för att kunna löda sidobalkarna på plats (och senare långbalkarna) så lade jag 6-7 "kaffepinnar" i bredd under golvet, det gav tillräckligt med "luft". Sedan låstes det med magneter. Ytterligare magneter höll sidobalken på plats, med lite extra hjälp av en pinne till...
Flödigt med fosforsyra och sedan stryka med lödkolven på baksidan. Men man får inte glömma att göra rent stålplattan ordentligt efteråt.... ...
Sedan funderade först hur jag skulle spackla "tab/slot" på sidobalken men insåg snabbt att där ska stolphållarna sitta...
Mina €0.000002 (så långt)
Mvh
zikkan
Flödigt med fosforsyra och sedan stryka med lödkolven på baksidan. Men man får inte glömma att göra rent stålplattan ordentligt efteråt.... ...
Sedan funderade först hur jag skulle spackla "tab/slot" på sidobalken men insåg snabbt att där ska stolphållarna sitta...
Mina €0.000002 (så långt)
Mvh
zikkan
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Hej Zikkan!
Jätteroligt att få se fler byggen i denna tråd! Fortsätta gärna berätta hur det går.
Angående hjul finns det många alternativ.
Tobias delade tidigare en länk till DCC4you (dcc4.u.de).
I december 2018 meddelade Schenllenkamp att han skulle sluta med lösdelar och att den verksamheten skulle tas över av Null Problemo. Det är Null Problemo som ligger bakom DCC4you. Därför finns Schnellenkamps hjul hos DCC4you.
- DCC4you har enligt deras web-sida Schnellenkamps hjul med både 1,2 och 2.0 mm axeltapp i lager.
- Schnellenkamp (spur-0-kaufhaus.de) har däremot bara dessa hjul med 1,2 mm axeltapp i lager.
- O Scale Hobbyshop har andra stjärnekerhjul i passande storlek. Dessa är brunerade så man slipper måla dem
- Sedan finns det också ett brittiskt alternativ i form av Slaters 7120. Dessa kommer med passande glidlager i mässing. De har dock tjockare hjulbana än de tyska alternativen.
Nedan foto på O Scale Hobbyshops hjul (tidigare O Scale Models) till vänster. Till höger Slaters 7120LOC eftersom jag inte hade några vanliga 7120 hemma. Observera att 7120 är vanliga stjärnekerhjul; 7120LOC har däremot ekrar enligt Loch. Dessa användes i Storbritannien före 1860, inget för svenska modeller men jag tog med dem för att ni skulle kunna jämföra utförandet med de andra alternativen.
-
- Inlägg: 266
- Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
De ser ganska lika ut. diameter 21,6 mm. Skivhjulet är ett O-scale, säkerligen samma som Schnellenkamp med 2mm axeltapp, till höger smalspårshjul
Axeltapparna är c:a 1,75 mm, fungerar i O-scales underreden, jag märkte inte skillnaden, förrän jag tog fram skjutmåttet.
Som synes är Schnellenkamps smäckrare.
Axeltapparna är c:a 1,75 mm, fungerar i O-scales underreden, jag märkte inte skillnaden, förrän jag tog fram skjutmåttet.
Som synes är Schnellenkamps smäckrare.
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
I byggsatsen ingår etsade koppelimitationer. De fungerar säkert bra men eftersom jag är lat och har en tendens att köpa på mig bra-att-ha saker; i det här fallet ett tio-pack skruvkoppel, så valde jag att använda dem istället.
Dessa koppel sitter på en dragstång som är 2 millimeter i fyrkant så hålet i buffertbalken måste förstoras. Jag började med att brotcha upp hålet tills mina brotchar tog slut vid cirka 1,2 millimeter.
Sedan var det bara att plocka fram nålfilarna, runda och fyrkantiga tills jag hade någorlunda kvadratiska hål som kopplen gick igenom.
Dessa koppel sitter på en dragstång som är 2 millimeter i fyrkant så hålet i buffertbalken måste förstoras. Jag började med att brotcha upp hålet tills mina brotchar tog slut vid cirka 1,2 millimeter.
Sedan var det bara att plocka fram nålfilarna, runda och fyrkantiga tills jag hade någorlunda kvadratiska hål som kopplen gick igenom.
-
- Inlägg: 266
- Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Kopplen fungerar utmärkt, men är lite pilliga att koppla. Fohrmann och Schnellenkamp har en speciell pincett för detta, om man inte har någon som passar.
Häng upp lediga koppel på kroken, hänger de lösa kan de lätt skruva upp sig och tappa den lösa öglan. (och fråga inte hur jag vet det)
Häng upp lediga koppel på kroken, hänger de lösa kan de lätt skruva upp sig och tappa den lösa öglan. (och fråga inte hur jag vet det)
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
På Grimslövsträffen nämndes att det kan vara lämpligt att limma kopplen just för att de inte ska kunna skruva upp sig...
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Ytterligare en anledning att inte slarva med detaljeringen av buffertbalken utan se till att den krok som finns på förebilden finnas där för att hänga upp det oanvända kopplet finns medPeO Helgesson skrev: ↑lör 11 jul 2020, 22:41 Kopplen fungerar utmärkt, men är lite pilliga att koppla. Fohrmann och Schnellenkamp har en speciell pincett för detta, om man inte har någon som passar.
Häng upp lediga koppel på kroken, hänger de lösa kan de lätt skruva upp sig och tappa den lösa öglan. (och fråga inte hur jag vet det)
Fast jag får erkänna att jag inte har någon vagn med en sådan krok.
Just dessa koppel går inte att spänna. Det var en variant med mittdel av plast just för att de inte skulle gänga upp sig. De dök upp hos Schnellenkamp för ett antal år sedan men verkar sedan ha försvunnit igen.
Ja det fungerar bra, alternativt kan man lägga på ett tjockt lager färg.Daniel Bergqvist skrev: ↑sön 12 jul 2020, 08:07 På Grimslövsträffen nämndes att det kan vara lämpligt att limma kopplen just för att de inte ska kunna skruva upp sig...
/Olof
-
- Inlägg: 266
- Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Efter att ha tappat bort ett par, funderar jag på att stuka ändan av gängan med passande tång.
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Det är nog den bästa lösningen. Då kan man fortfarande spänna kopplen om man önskar. Visa gärna hur man gör. Jag är orolig att jag skall klämma till för hårt eller för mycket.PeO Helgesson skrev: ↑sön 12 jul 2020, 19:10 Efter att ha tappat bort ett par, funderar jag på att stuka ändan av gängan med passande tång.
/Olof
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Buffertbalkarna är lite kluriga att bocka då det finns hål nära vikningarna som kan göra att vecken
hamnar fel om man har otur.
Först så skrapade jag i de etsade vikanvisningarna. Dessa går ner till ungefär halva plåttjockleken men
det hjälper om man skrapar bort ytterligare någon tiondel i botten på skåran.
Steg två var att glödja plåten. Mässing, och koppar, blir mjukare om den hettas upp så att den nästan
är rödglödande och sedan får svala. Den som bankar ut en skål i koppar under mellanstadiets träslöjd
känner till effekten. Detta gjorde jag utomhus med buffertbalkarna placerade på en betongplatta. Jag värmde
dem med en vanlig hushållbrännare, en sådan som man har i köket för att göra crème brûlée. Den
räcker för att glödja så här små bitar, åtminstone på sommaren.
Efter dessa förberedelser gick det bra att bocka buffertbalkarna till U-form.
hamnar fel om man har otur.
Först så skrapade jag i de etsade vikanvisningarna. Dessa går ner till ungefär halva plåttjockleken men
det hjälper om man skrapar bort ytterligare någon tiondel i botten på skåran.
Steg två var att glödja plåten. Mässing, och koppar, blir mjukare om den hettas upp så att den nästan
är rödglödande och sedan får svala. Den som bankar ut en skål i koppar under mellanstadiets träslöjd
känner till effekten. Detta gjorde jag utomhus med buffertbalkarna placerade på en betongplatta. Jag värmde
dem med en vanlig hushållbrännare, en sådan som man har i köket för att göra crème brûlée. Den
räcker för att glödja så här små bitar, åtminstone på sommaren.
Efter dessa förberedelser gick det bra att bocka buffertbalkarna till U-form.