Sida 3 av 4
Re: SJ L18p 3147 i 1:45
Postat: tis 12 jan 2016, 22:43
av P Ekstrand
Hej !
Jättefina !
MvH
Pär
Re: SJ L18p 3147 i 1:45
Postat: sön 17 jan 2016, 09:58
av Tobias Ljung
Kul med respons, tycker sjalv det blev ett lyckat projekt (aven om jag inte sett mitt eget exemplar annu...). Fler projekt i pipen, sa hall utkik!
En sak verkar dock ha missats. Museiversionen har nu for tiden elektrisk beysning. Pa SJ tiden var det dock gas. Saledes fattas gasflaskan. Inget storre jobb dock, jag har fixat en for min modell. Gasflaska och gaskopplingen ar losa sa att tuben kan malas separat. Gaskopplingen (dar pincetten haller) ska alltsa limmas efter lackering.
Aven nedersta steget pa pannstegen borde kanske fixas (vinklas). Men pa NVHJ tiden och till och med forsta SJ tiden var den faktiskt rak...
Re: SJ L18p 3147 i 1:45
Postat: sön 17 jan 2016, 11:22
av Daniel Bergqvist
Om jag tänker på rätt vinkel på stegen så är den väl till för att varna för kontaktledningen. VÅHJ förstatligades
1941, NVHJ förstatligades
1949 och Växjö elektrifierades
1954 så det bör inte ha funnits någon anledning för vinkeln på steget de första åren hos SJ.
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: SJ L18p 3147 i 1:45
Postat: sön 17 jan 2016, 13:02
av Tobias Ljung
...bör inte ha funnits någon anledning för vinkeln på steget de första åren hos SJ.
Riktigt. Loket byggdes om med sluten hytt av SJ 1951, och det ar detta utforande som modellen har. Troligtvis kom vinkeln pa stegen till 1951(?).
Fast jag trodde det var standard for att varna for att man ar pa "sista steget"?
Re: SJ L18p 3147 i 1:45
Postat: sön 17 jan 2016, 13:12
av Göran T
Det vinklade steget på pannstegen var en påminnelse till den som klättrade att titta uppåt och att risken för överslag mellan klättrare och kontaktledning var stor. Detta är ju också tanken med de taggiga fotstegen på ånglokstendrar.
/Göran T
Re: SJ L18p 3147 i 1:45
Postat: sön 17 jan 2016, 15:23
av Tobias Ljung
Da har jag lart mig nagot idag ocksa : ) Vad skont, da ar troligen modellen ok for alla som kor fore elekrifieringen 1954!
Re: SJ L18p 3147 i 1:45
Postat: tis 19 jan 2016, 07:32
av Tobias Ljung
For er som kor med ESU ECoS 50200 (rekommenderas!) finns har en L18p ikon att ladda ned:
http://www.esu.eu/en/products/digital-c ... os-can-do/
Re: SJ L18p 3147 i 1:45
Postat: ons 20 jan 2016, 11:28
av Peter Andersson
Tack för ikonen, Tobias

Re: SJ L18p 3147 i 1:45
Postat: tor 21 jan 2016, 13:27
av Daniel Bergqvist
Jag träffade Peter Andersson igår kväll och han påtalade att 891-spåren inte gick under kontaktledning i Växjö men däremot berörde NVHJ kontaktledningsnätet i Norsholm-Kimstad där den passerade stambanan. Jag frågade på Järnvägshistoriskt forum och fick Peters tes bekräftad.
Se Herbert Paalbergs svar på Järnvägshistoriskt forum:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=176093
Frågan kvarstår dock exakt när L18p 3147 fick vinklat steg. Men det bör det nog ha skett 1951 då loket byggdes om.
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: SJ L18p 3147 i 1:45
Postat: tor 21 jan 2016, 13:31
av Anders Johansson
Nu passerade ju 891 under tråd i Växjö på flera ställen, dels passerade spåret till omlastningen, dels på väg till I-11
samt att säkerhetsavståndet då var 12m, dvs formellt var man under tråd oavsett....