Jo, freelancebygge har onekligen sina poänger, och jag ägnar mig själv ibland åt dylikt när jag inte är allt för upptagen med att skruva i helskala. I princip brukar jag inte vara så kritisk heller så länge modellen ser "rätt" ut, men det är lite tråkigt när man vid första anblicken kan konstatera att loket inte skulle kunnat fungera i verkligheten. Som till exempel när man sätter 0-hytter och längre skorsten på ett normalspårigt nybörjarsatslok i H0-skalan och får ett i och för sig sött smalspårslok i nollan, men där vem som helst kan se att loket inte skulle kunnat dra mycket mer än sig själv längre sträckor i verkligheten eftersom det inte finns plats för proportionerligt stor asklåda och fyrbox...
Skall det vara skalenligt däremot så kommer den lilla niträknaren fram, likt en liten dansande djävul på ena axeln, fast med skjutmått istället för treudd, och väser de korrekta måtten i örat. Vilket ofelbart leder till att byggsatserna blir liggande i väntan på tid och ork att göra om alltihop från scratch så det blir rätt. När jag passerar hemmet brukar jag till exempel blänga argt på Westmodells lilla brigadlok i H0 som i halvbyggt skick står strategiskt placerat i barskåpet och sucka över att axlarna sitter med helt fel inbördes avstånd. Ett i och för sig mindre fel, men som när man väl konstaterat det gör det omöjligt att ignorera. Och niträknardjävulen dansar sin segerdans på den allt mer tyngda modellbyggaraxeln!
Detta om detta.
Vid närmare studier av foton på de två mexikanska loken ser jag att dessa faktiskt har något avvikande maskinerier. Det ser ut som vinkeln är annorlunda eller cylindrarna sitter för högt på den som fortfarande är i Mexico, men det kan ju vara så att fjädringen är i topp på loket. Kanske har dom rent av modifierat det med distanser mellan fjädrar och storlager för att komma till rätta med den dåliga markfrigången, eller så har dom pallat upp det där det står på sitt fundament. Och tvärstyckena är i utförande som på modellen. Märkligt! Men dom är ju båda några år nyare än Separator och Målerås också.
Det som sticker i ögonen på modellen är dock pendellänkarna, och då just för att loket inte skulle fungera med fel mått. Om jag hade freelancat från samma grund så skulle jag nog inte ha kunnat låta bli att ändra på dessa, och kanske även gjort omkastarlänkaget rörligt för att få del av förebildernas karaktäristiska klonk och skrammel! Fast å andra sidan är det kanske ett sundhetstecken att klara av att med berått mod ignorera ett sådant fel och istället få några modeller körklara emellanåt!
Du har helt rätt om kranarna på tankarna och rimligen också om säkerhetsventilen. De som satt på när loket kom till ÖSlJ -61 bör ha varit originalet. Placeringen var dock den samma.
Yttermåtten på sidofönstrens gjutna ramar skall, om jag inte minns fel, vara samma som på de yttre ramarna på fönstren bak och fram (det är O&K standardfönster med samma mått och monteringshål, öppningsbara var troligen tillval utom på deluxmodellen...) sidofönstrens ramöverkant skall i princip vara i linje med överkanten på det halvrunda järn som sitter nitat på utsidan runt öppningen i hyttsidan, men det verkar som sagt småaktigt att peta i sådana detaljer som knappast någon ens skulle få för sig att reagera över!
Har du förresten sett den nyrenoverade systern (15cm bredare men i övrigt samma storlek) på
Statfold Barn Railway? Notera särskilt det karaktäristiska "klippetkloppet" från slidstyrningens alla leder när loket rullar förbi fotografen i en av filmerna. Släktskapet är otvetydigt!