Byggtråd HC bussar på Gotland

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Johan Winell

Re: Byggtråd HC bussar på Gotland

Inlägg av Johan Winell »

Ola Ahlström skrev: Byggde ett antal av dessa rälsbussläp när plåten kom ut och håller med om att modellen svaga punkt är just boggierna. Det gäller dock att hålla i minnet att konstruktionen har 20-talet år på nacken men även om mina modeller inte rullat så många meter har jag dessvärre brutit av några av "flärparna" i samband med att jag demonterat hjulen med sina axlar. Dock är jag tveksam till en annan lösning om man skall behålla det delikata utseendet men det finns kanske någon annan som har en lösning. Nedan en bild av mitt mer än 20-år gamla bygge;

Bild

/Ola

Hej, varför inte bocka två pianotrådsbitar och löda fast istället för flärparna. Pianotråden lär ju knappast kunna gå att bryta av. Lär inte påverka utseendet heller.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Arne Syverstad

Inlägg av Arne Syverstad »

Hei
HNJ Verkstad har jo gjutna boggier til HC släp med hjul for alle sporvidder.

Arne
Jan-Inge Gunarsson

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Har pratat med HNJ om gjutna boggier och går nu och väntar in att sådana skall anlända.
Göran var ej säker på att det fanns fler kvar. Håller tummarna så de kan bli blå.
Jigun
Jan-Inge Gunarsson

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

På träffen i N Sandby lyckades jag få med mig hem ett exklusivt driv till min Yo1p
och vad kom det från om inte Tumba Lokverkstad.

Bild

Nu kan jag börja bygga på även Yo1p:an och anpassa bygget till drivet.

Jigun
Skriv svar