I tabell 2 hävdas att e:et i "H0e" står för "Eggerbahn". Högst tveksamt. Ingen tycks veta med säkerhet, men somliga menar att det betyder "Engbahn", ett mer ovanligt tyskt ord för smalspår, andra att det står för "étroit", franska för smal, trång etc., smalspår = voie étroite.
I tabell 3 demonstreras det amerikanska sättet (NMRA) att beteckna smalspår i modell: först skalabeteckning, därefter "n" för smalspår och slutligen förebildens spårvidd i tum eller fot. Blir lite knepigt att där blanda in H0f, som är en europeisk beteckning. Används knappast heller för att avbilda tvåfota förebilder - till detta finns ju H0n2 med exakt skalenliga 7 mm spårvidd, som istället borde varit med i tabellen. H0n2 används ibland även för 600 mm, bl a för att 7 mm är ungefär lika mycket för brett som 6,5 mm är för smalt och att i handeln förekommande räls med sistnämnda spårvidd är avsedd för Z-skalan och alltså har för små och för tätt placerade syllar för smalspår i H0.
I texten till tabell 2 och 3 är det f ö nog inte fel att nämna att H0e, H0i etc är europeiska benämningar (dock ovanliga i Storbritannien), de flesta används av MOROP i NEM-normerna, och att H0n30, H0n2 etc är amerikanska och används av NMRA. Samt att det i USA är vanligare att man skriver O, On30, HO, HOn2 etc än 0, 0n30, H0, H0n2 etc - bra att veta när man söker information på nätet.
Finns ett tredje sätt, skala + modellspårvidd i mm, som är med i tabell 4 (009, H06,5), men inte alls beskrivs eller förklaras. Mycket vanligt i Storbritannien, förekommer av och till i övriga Europa. T ex 009, 016,5. Trefotamodeller i skala 1:76 med 12 mm spårvidd benämner dock britterna oftast "00n3" (vilket du också gör), dvs använder det amerikanska skrivsättet, förmodligen för att spårvidden här i motsats till övriga är exakt skalenlig. 009 används sålunda både för att avbilda 2 och 2½ fot, skalenlig spårvidd är precis mitt emellan.
Ett par fel i tabell 4:
1. Om samma skala avses har 0s3 rimligen smalare spårvidd än 0n3 och inte tvärtom, eftersom tre svenska fot är 891 mm och tre engelska fot 914 mm. Enligt tabellen är skalan 1:45, vilket stämmer för 0s3. Men 0n3 är NMRA:s beteckning för tre engelska fot i skala 1:48, och modellspårvidden är 19,05 mm. Alltså p g av den mindre skalan faktiskt något smalare än 0s3, men inte så smal som anges i tabellen - och absolut inte så bred som anges i texten efter tabell 2! Är väl egentligen också mindre lämpligt att likställa 0n30 med 0e då egentligen olika skalor avses. (Vet att de olika 0-skalorna tagits upp i tabell 1, men kan nog vara vettigt att påminna om skillnaderna i tabell 4.)
2. Fram t o m 009 står förebildsspårvidden i spalten näst längst till höger. Fr o m H0 står istället modellspårvidden i den spalten!
Tabellerna tar upp några brittiska skalor, men struntar totalt i andra: i tabell 1 finns sålunda uppgifter om brittisk (och amerikansk) 0-skala, men inte ett ord om brittisk TT-skala (1:101,3 eller 1:100 - finns minst tre spårvidder för normalspår...) eller brittisk N-skala (oftast 1:148, ibland 1:152, den senare finns även som "finskala" med mer skalenlig spårvidd än 9 mm och byter då namn till "2 mm scale"). Inte heller nämns japansk N-skala - ofta 1:150. F ö är fransk 0-skala, vilket inte heller nämns, 1:43 alltså samma som brittisk- åtminstone ibland. Men sådana detaljer är kanske av mindre vikt för svenska mj-rallare. Utbudet av brittisk TT är ju inte så stort här i landet, i synnerhet inte som smalspår. (Och hör väl knappast till bassortimentet i brittiska butiker heller för den delen.)
Kolla förresten gärna artiklarna under huvudrubrikerna Skalor för normalspår och Skalor för smalspår på indexsidan till Svensk modelljärnvägswiki:
[link]
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/Index[/link]