ULB Litt G HNJ-verkstad/GOSVV i Nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
zikkan

Re: ULB Litt G HNJ-verkstad/GOSVV i Nollan

Inlägg av zikkan »

Ser ju bra ut! Har du jämfört koppelhöjden med särkupévagnen? (Bara av ren nyfikenhet... :-) )
Jag håller på och filar på lite "plankning" på vagnskorgen, inte helt lätt....

Mvh
zikkan
Olof

Inlägg av Olof »

Bild
Särkupévagn till höger, G-finka till vänster. Koppelhöjden stämmer bra och jag tycker inte Kadee nummer fem är för korta. Det är kopplen i min MagicTrain diesel som sitter för lågt.

Är det någon som vet om det är samma koppelhöjd som hos Walde?

/Olof
Peter Estelius

Inlägg av Peter Estelius »

Det där har du fått till väldigt snyggt! Bra passning på kopplen också.

Du har möjligen inte en bild på nivåerna mellan lok och en av vagnarna, bara så man får en idé om hur mycket det felar?

Mvh

/Peter
Olof

Inlägg av Olof »

Tack Peter!
Visst kan jag lägga upp en bild över lokproblemet. Bra idée. För att undvika dubbelpostning så har jag lagt det på min tråd om Kadee-koppel i Magictrain http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... 7999#p7999
zikkan

Inlägg av zikkan »

Vad gäller min G-vagn så händer inte så mycket. Jag hade tänkt följa tipset från Torbjörn Holmbergs artikel och fila ut plankmönstret ut U-balkarna men får inte till det.... så det får vara. Jag inväntar lite nya U-profiler istället. Annars så har skruvar på koppelhållarna kommit på plats och hållarna till säkerhetskedjorna sitter nu på "buffertbalken".

Mvh
zikkan
Peter Estelius

Inlägg av Peter Estelius »

Zikkan, du har inte funderat på att ritsa plankmönstre istället för att fila ut det???

Med en skärlinjal ochn enn bra hårdmetallrits så borde du kunna få ett väl så bra resultat som med filning.

Mvh

/Peter
zikkan

Inlägg av zikkan »

Hmm... nää... det hade jag inte tänkt på! Men det har du ju rätt i. Värt ett försök. Jag har en rits men den är lite väl gammal och trubbig men när jag letar lite ser jag att Biltema har en som verkar vara tillräckligt lång och spetsig. :-)
Tack för tipset!

Mvh
zikkan
zikkan

Inlägg av zikkan »

Har nu provat att ritsa planklinjerna men utan större framgång, så det får nog vara. Jag får se hur det ser när U-balkarna kommit på plats.

För att få plats med nitremsorna i en U-profil som är 2x1mm så har jag slipat ner bredden på dem, det blir lite vingligt men det fungerar ganska bra när de väl kommer på plats i profilen... Lite kladdigt blir det när tennet "envisas" med att följa med lödspetsen lite väl bra..... :-).

Bild

mvh
zikkan
zikkan

Inlägg av zikkan »

Ytterligare små steg framåt i byggprocessen.... Jag måste erkänna att det känns lite "tråkigt" att bygga i 2D nu.... :-)
Vill snart att det skall bli vagn av det här så att säga! :-)

Bild

Det jag funderar på närmast är de nitremsor som skall sitta i hörnen. Jag har lött fast en remsa på de hörn som skall vikas men när sätter man den andra på plats? Före eller efter man viker hörnet?? Sedan de remsor som skall sitta där man löder ihop de två halvorna; Löda dem (en eller bägge) före eller efter "sammanfogningen"? Att använda lod med olika temperatur är kanske en bra idé...?..

Mvh
zikkan
Olof

Inlägg av Olof »

zikkan skrev: Det jag funderar på närmast är de nitremsor som skall sitta i hörnen. Jag har lött fast en remsa på de hörn som skall vikas men när sätter man den andra på plats? Före eller efter man viker hörnet??

Jag satte båda efter vikningen, annars tror jag inte jag skulle kunnat vika sidan. För stor risk att de löds ihop eller att tenn hamnar över vecket och hindrar försvårar ett skarpt veck.
zikkan skrev: Sedan de remsor som skall sitta där man löder ihop de två halvorna; Löda dem (en eller bägge) före eller efter "sammanfogningen"? Att använda lod med olika temperatur är kanske en bra idé...?..

Dessa satte jag före, lite omlott, motsatt vagnssidorna, för att få en tjockare fog vid sammanfogningen.

/Olof
Skriv svar