M1 Malmvagn

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Kjell Olovsson

Re: M1 Malmvagn

Inlägg av Kjell Olovsson »

Lite mer jobb under kvällen, innerkorgen har blivit monterad på vagn nummer 2. Jag har valt att bocka korgkanten efter att jag lött fast sidorna den här gången. Det gör det betydligt lättare att spänna fast dem med tex krokodilklämmor under själva lödningen. På de tidigare byggena bockade jag kanten innan innersidorna monterades. Det gjorde det lite knepigare att hålla dem på plats under fastlödningen och ganska lätt att skada själva kanten.

Bild
Bild

Kjell
Kjell Olovsson

Har inte byggt så mycket den senaste tiden, men suttit och häckat framför datorn och det ger lite resultat. 1888 års modell börjar bli mer eller mindre klar att lägga ut på en etsplåt. Väntar fortfarande på en del delar för att bestämma hur jag avslutar designen.

Hursomhelst, så här skulle det kunna se ut som klart (ok, ok han som målade har glömt några detaljer, som buffertar och lite annat mässingsskrot som sticker fram..)

Bild

Kjell
Kjell Olovsson

Har jobbat vidare lite med malmvagnarna:
Bild
Bild

Blir två TGOJ varianter också, men fick inte riktigt till färgen. Lite för chokladbrunt… :-)
Bild

Börjar närma sig en första provetsning.

Kjell
Stefan Jönsson

Inlägg av Stefan Jönsson »

Det ser synnerligen smaskigt ut Kjell!
Olof

Inlägg av Olof »

Kjell Olovsson skrev: Bild

Snygg bild!

/Olof
1956

Inlägg av 1956 »

Så imponerande och proffsigt! 3D-bilderna är ju helt fantastiska!
Kjell Olovsson

Tackar grabbar, det uppskattas!

Tyvärr hinner man inte bygga så mycket när man sitter och hänger framför datorn. Men jag har lyckats gjort lite de senaste kvällarna:
Bild

Ett rörligt skruvkoppel i skala 1:87 och ett fast (som bara är rörligt i den del som sitter fast i kroken). Vilket som är rörligt i alla lederna framgår väl av bilden :-). Det ”rörliga” är något lite klumpigare, men knappt märkbart i verkligheten om man inte har det andra att jämföra med. Det rörliga sitter föresten på 3D bilderna ovan, så där har ni något så att ni kan se storleken.

Hur pillade jag ihop det här då? Ni får gissa :-).

Kjell

Kjell
wen

Inlägg av wen »

Hej Kjell och alla andra.
Kompletterar tråden med en TGOJ variant på din byggsats.
Kan varmt rekommendera byggsatsen.
Mvh
Stefan V

Bild
Kjell Olovsson

Fantastiskt fint bygge Stefan! Väldigt kul när lite ”plåttrassel” från en annan kan bli så fint. Bara ett lite fel på bilden, det borde vara ett M3t först :-).

Själv ligger jag lite efter i byggschemat, men har kommit en bit på vägen. Ska jag åka till Norra Sandby, så tänker jag ha åtminstone en vagn till med mig:

Så här ser det ut just nu:
Bild
Bild
Bild
Bild

/Kjell
Kjell Olovsson

Inspirerad av Stefans fina TGOJ vagn tog jag mig lite tid i dag och pillade vidare på ramverket till en av vagnarna (trots det fina vädret :)).

Bild

Som ni vet har jag provat att 3D printat lite delar till vagnen och en av de delar jag ”skrev ut” var fjädrar och lagerboxar:
Bild
Bild

Här provmonterade på ena sidan. Tycker att resultatet är fullt acceptabelt. Det vita är plastdamm från slipningen av fjäderhängena, det är alltså inte jag som målat taskigt (för en gångs skull:)).
Tror att det här blir fullt användbart i bygget och det öppnar definitivt helt nya möjligheter när man vill göra delar som inte finns på marknaden.

Kjell
Skriv svar