Tack Peter, trevligt att mina berättelser uppskattas.
Tipset om tidningen var bra, jag skall se om jag kan få tag på den vid tillfälle. Engelsmännen är ju mästare på att bygga små verklighetstrogna anläggningar. Jag har en belgisk mj-tidning någonstans i mina lådor där man skrev om en brittisk anläggning som egentligen bara var några spår (som en time saver ungefär) med några fabriksbyggnader/lagerhallar som bakgrund och med en kajkant med tillhörande "vatten" i förgrunden. Den var enormt fin och skall jag vara ärlig så var det inslaget det enda som fick mig att köpa tidningen. Jag hade varit glad om jag kommit bara hälften så långt vad gäller illusionen av verklighet. Jag antar att det bara är att ta nya tag och träna på.
Herman Schröder är en intressant karaktär som jag helt fräckt lånat av Rikard. Herman får väl nästan anses vara MMJ's "hovfotograf" men eftersom han uppenbarligen härstammar från Tyskland så tyckte jag att det kunde vara kul att beskriva hans liv och leverne innan han begav sig till Sverige. Jag tror mig ha förstått att jag har upphovsmannens vänliga bifall att nyttja Herman i mina, mer eller mindre, sanna berättelser.
För att ge en liten bakgrund till Schröders tyska liv lägger jag in lite text och bilder som tidigare presenterats i annat forum så den som känner igen sig får ursäkta "återutgivningen".
Herman Schröder och hans bror Eberhart föddes i Eckernförde i Schleswig-Holstein i norra Tyskland (eller Slesvig-Holsten som det hette när det var danskt). Tidpunkten är något oklar men bör ha varit runt 1900. Herman var äldst och lite tuffare än Eberhart som blev bortklemad av mamma Schröder. Eberhart startade så småningom ett litet antikvariat i Kappelns hamn (med betoning på litet). Mer om detta intressanta byggnadsverk senare.
Herman blev tidigt intresserad av teknik i allmänhet och fotografi i synnerhet. Han kände naturligtvis till den kände fotografen Wilhelm Dreesen (1840 – 1926) som också var född i Eckernförde. Herman fascinerades av de fotografier som Wilhelm tagit under 1800-talet och det här fotografiet från 1893 som föreställer den Kejserliga Överpostdirektionen i Kiel med järnvägsspår och tillhörande vagnar var speciellt intressant. Herman anammade senare Wilhelms känsla för detaljer och perspektiv vilket är väl synbart i hans fotodokumentation över MMJ's Trafikområde.
Herman arbetade redan under skoltiden och för sina intjänade slantar köpte han en begagnad kamera av Wilhelm Dreesen som då hade öppnat en fotoateljé i Kappeln (en filial till huvudbutiken i Flensburg). Dreesen tog sig an den unge Schröder och de blev väldigt goda vänner. Senare i livet skulle Herman till det yttre bli alltmer lik Wilhelm Dreesen. Det finns ett foto i MMJ’s fotoarkiv där Herman ståtar i vit kostym och kamera framför järnvägshotellet i Mollsjö. Bortsett från färgen på kostymen och möjligen årsmodell på kameran så är det ganska likt Wilhelm Dreesen på nedanstående självporträtt från 1894.
Dreesen var född dansk och kämpade mot Preussen under dansk-tyska kriget. Efter kriget verkade han som fotograf inte bara i norra Tyskland utan också i Skandinavien. Detta antas ligga till grund för Hermans val av bostadsort senare i livet (även om tidpunkten för utflyttning blev tvingande av annan orsak som kommer att beskrivas senare).