Sida 19 av 38
Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ
Postat: lör 31 dec 2011, 20:19
av janclaesson
Precis, går att köra på allt tom fett. Tom restfett från amerikanska fettsugningar. Jag ställde den frågan på Pytagoras tändkulemuseum i Norrtälje. Visst var svaret...
Janne C
Ursäkta mej, jag lyckades byta sida. Backa tillbaka, Görans tändkula är värd att se...
Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ
Postat: lör 31 dec 2011, 20:33
av mikath
Tack Janne för detta utförliga svar.
Både motorn med oljetank och skeppare kommer att bli kronan på verket!
Jag vet en till som är bra sugen på att få se din båt "live".
En mycket trevlig långväga herre och jag har pratat ihop oss och kommer att försöka övertala dig och få komma och hälsa på VWJ.
/Mika
Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ
Postat: lör 31 dec 2011, 20:50
av janclaesson
Ja Görans bygge blir väldigt fint, kommer att göra ett mycket pittoreskt inslag vid nere vid hamnen. Och jag är garanterat ej svårövertalad då det gäller ett besök vid VWJ, vistelser där är alltid mycket trevliga. Det var ett tag sedan sist. Ser ut att bli ett extra trevligt år 2012!

)
Janne C
Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ
Postat: sön 01 jan 2012, 20:21
av Göran T
God fortsättning på 2012!
Som ett litet avbrott i det pågående båtbygget så hittade jag en bild på en av de SJ-vagnar som trafikerade VWJ emellanåt och som kan påminna om att min tråd i första hand handlar om järnväg (även om båtbygge är en mycket fascinerande bisyssla).
SJ:s Q14p-vagnar frekventerade mest VGJ men ibland förirrade sig en och annan vagn till VWJ då behovet av cement stundtals var stort och man då köpte direkt från Hällekis. Bygg svenskt fina etsplåt har visats tidigare på annan plats i detta forum men här är min vagn helt färdig med dekaler och lättare vädring. Notera den annorlunda placeringen av bromsrörelsen eftersom vagnen var försedd med centralt placerad bottentömning och bromsutrustningen då annars skulle suttit i vägen.

/Göran T
Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ
Postat: sön 01 jan 2012, 20:48
av janclaesson
Det samma! Den vagnen satt inte fel heller, mycket snyggt Göran. Var plåten svår att bygga?
Janne C
Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ
Postat: sön 01 jan 2012, 21:51
av Göran T
Trots avsaknad av byggbeskrivning så var vagnen ganska lätt att få ihop. Det som skapade de största frågetecknen var luckornas placering på behållarna samt bromsutrustningen. Det är några år sedan jag byggde den nu och kanske levereras vagnen med byggbeskrivning idag. Kanske Tomas P kan svara på det?
/Göran T
Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ
Postat: mån 02 jan 2012, 04:12
av Jan-Inge Gunarsson
Hej
Det stämmer mikath. Det var en lågvarvig 2 takts motor.
Dessa motorer anv. i alla möjliga områden allt från att dra
tröskor till att sitta i små fiskebåtar eller trålare, men då var
de oftast tvåcylindriga. man fick ut ett par tre hästkrafter
ur de minsta, jäkligt sega, och sedan var effekten uppåt.
En encylindrig tändkulemotor på 8 - 10 HP anv i en fiskebåt
6 till 8 meters längd.
Jigun
Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ
Postat: mån 02 jan 2012, 11:43
av janclaesson
Det blev visst lite mer fartyg på Görans tråd igen... Och i Görans fall en tändkula till en däcksvinsch för lastning och lossning via bommen. Kollegan på mitt arbete Stefan B knåpade ihop en sk "Lidanwinsch" till vårat gemensamma bygge av Baltica.
Här står 2 st löst placerade varav en på en av lastluckorna, Stefan svarvade och filade till den av ca 80 delar som löts ihop och därefter sprutmålat av mej med cellulosafärg. Vi mätte upp en originalvinsch på ett museum vid Sjötorp. Skalan är 1:50, det lustiga är att bottenplattan efter våran uppmätning passade exakt enligt ritningen på skutan. Fartyget hade en tändkula modell större som huvudmaskin.
Janne C
Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ
Postat: mån 02 jan 2012, 18:31
av Göran T
Det där är vad jag kallar Model engineering. Skulle nästan inte förvåna mig om den går att köra också

. Hur som, snyggt är det och jag har tjuvtittat på just den modellen samt på en "Lidköpingskula" som också finns i Sjöhistorskas bildarkiv. Min har väl bara blivit ett blek och högst improviserat försök till plagiat, men det får duga så länge...
/Göran T
Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ
Postat: mån 02 jan 2012, 21:18
av lenelg
janclaesson skrev:
Precis, går att köra på allt tom fett. Tom restfett från amerikanska fettsugningar. Jag ställde den frågan på Pytagoras tändkulemuseum i Norrtälje. Visst var svaret..
De brukar avsluta visningar av museet med att starta en motor inomhus på jordnötsolja. Luktar popcorn om avgaserna.. Museet är väl värt ett besök om ni är i närheten. Det är inte en utställning av gamla motorer, utan en komplett fabrik från 30-talet, massor av detaljer att fånga upp!