
Rex var ett tidigt lastmotorfartyg, Linköpings första faktiskt. 21 juni 1910 stod att läsa i Linköpings Hamnstyrelses dagbok att "motorpråmen" Rex var nybyggd. Byggd med den inte helt ovanliga metoden kravell på järnspant.
Befälhavare fram till 1916 var Axel Johansson, efterträdd av Werner Johansson.

Rex seglade ofta på Vättern och Vänern med gödning och spannmålslaster. I flera omgångar nämns hon inte i Linköpings hamnjournaler, som t ex 1918 och 1924 - 1927, trots att Linköping fortsättningsvis är hemmahamn.
1919 - 1923 var Gust. Karlsson befälhavare (lustig sed man hade att förkorta förnamn förr i världen! Kan karlen ha hetat mycket annat än Gustav / Gustaf?).
1925 blev Linköpings Förenade Rederier ägare, följt av en ägarcirkus i slutet på 1920-talet, utmynnande i att Ludvig Jonsson i Rimforsa övertog fartyget 1931.

Ludvig Jonsson kallades "Lucke på REX". Han var en man med ett hetsigt humör. Han beskrevs som en liten man med ett öga. Han gormade till andra om att sträcka tampar och hålla ifrån i slussarna. (Han ville ha förtur i slussarna och gnällde ofta om någon hann före.)
1940 dog Ludvig, och hans änka Hedvig ärvde båten men sålde den bums vidare till Fritiof Källson i Lidköping, som fortsatte med ungefär samma trafik som förut.
1958 var vätterseglationen all, då hon hamnade i Grönhögen. Förlist, blev vrak vid Hanö i oktober 1961.
För er som vill veta mer om Kinda Kanal och båtarna där finns en mycket trevlig hemsida som är aktiv och uppdateras då och då:
http://www.hjulsbrovarvet.se/
Hon (han?) ligger inte så djupt som man kan tro, utan är lågt byggd – det behövdes väl inte så mycket fribord på Kinda Kanal, och vågar man sätta förliga pollarna direkt på relingen antar jag man inte tänker övernatta i några stormbenägna hamnar. Styrhytter hade ju lastångarna haft länge, liksom de pråmar som bogserades. Och man bör observera att REX gråa skrov är ett TRÄ-skrov! (Sedan finns en liten tidsmässig poäng: Rex byggdes ursprungligen utan inbyggd styrhytt, så i någon liten mån figurerar tidsmaskinen med Doc Emmett Brown även på MHJ).
1910 är Rex sprillans ny, likaså MHJ med sitt bredspår och sin (nästan fungerande) ångvagn från Arlöf. Så detta är tidens hi-tech!
Sedan bör nogsamt noteras att hemmahamnen på 1930-talet uttalas Woimfoscha, inte "Rimfossa"!