Vestra Wetterns Järnväg, VWJ
Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ
Hej pojkar. Jo jag har ju en viss böjelse för gamla passagerarångare, helst de litet mindre. Lastbåtar är trevliga alster också. Som så många andra modellbyggare kan jag förståss inte nöja mig med ett alster åt gången utan parallellbygger en hel del. En del båtar eller kåkar eller till och med vagnar stannar av halvfärdiga ett antal år, värst var det med waxholmsångaren Sunnan, den stod halvfärdig i tio år innan jag byggde den klar. Nu när man blivit en gammal gubbe kan man ju inte vänta i tiotals år för jag tror inte Sankte Per tillåter något modellbyggeri dit man sedan hamnar.
Nåväl, till Johans frågeställning så började Vinterhamn i sin ungdom som ångfartyget Gustafsberg II, byggdes om radikalt 1907-1908 och fick ny ångpanna, nytt maskineri och helt ny överbyggnad. Det enda som möjligen överlevde var matsalongen/försalongen nere i källaren i fören. I mogna år såldes fartyget till Sandhamnsbolaget som ville ersätta sin motorslup Vidar, i folkmun kallad Inget Vidare, enär det var svårt att få fram dieselolja under krigsåren, och Gustavsberg II nu med ny stavning för att verka modernare, fick nya namnet Vinterhamn och tuffade fram och tillbaka mellan Stavsnäs vinterhamn, Harö och Sandhamn till och med 1945. Midsommarafton 1946 också, sedan lades skutan upp, övertogs för dyra penningar av Waxholms Nya som inte ville ha konkurrens, låg sedan och förföll till och med 1951 då den såldes till olika privatpersoner med divergerande ambitioner, låg mestadels halvskrotad och halvsjunken i Ulvsunda tills någon förbarmade sig över eländet och skar ned det till skrot.
Modellen får väl bida sin tid på ett hyllplan tills jag vet vart jag skall lägga den, kanske bygger någon entusiast den tänkta järnvägsförbindelsen mellan Stockholm-Värmdö-Stavsnäs och då finns det en adressat.
Bilder kommer.
Nåväl, till Johans frågeställning så började Vinterhamn i sin ungdom som ångfartyget Gustafsberg II, byggdes om radikalt 1907-1908 och fick ny ångpanna, nytt maskineri och helt ny överbyggnad. Det enda som möjligen överlevde var matsalongen/försalongen nere i källaren i fören. I mogna år såldes fartyget till Sandhamnsbolaget som ville ersätta sin motorslup Vidar, i folkmun kallad Inget Vidare, enär det var svårt att få fram dieselolja under krigsåren, och Gustavsberg II nu med ny stavning för att verka modernare, fick nya namnet Vinterhamn och tuffade fram och tillbaka mellan Stavsnäs vinterhamn, Harö och Sandhamn till och med 1945. Midsommarafton 1946 också, sedan lades skutan upp, övertogs för dyra penningar av Waxholms Nya som inte ville ha konkurrens, låg sedan och förföll till och med 1951 då den såldes till olika privatpersoner med divergerande ambitioner, låg mestadels halvskrotad och halvsjunken i Ulvsunda tills någon förbarmade sig över eländet och skar ned det till skrot.
Modellen får väl bida sin tid på ett hyllplan tills jag vet vart jag skall lägga den, kanske bygger någon entusiast den tänkta järnvägsförbindelsen mellan Stockholm-Värmdö-Stavsnäs och då finns det en adressat.
Bilder kommer.
-
jag tror inte Sankte Per tillåter något modellbyggeri dit man sedan hamnar.
Om det finns en himmel så måste självklart modellbygge vara en viktig sysselsättning där! Eller ska vi alla som lyckas hamna där bli satta att tillverka glorior? Frågan är om de ska vara av mässing eller kartong...

Tyvärr finns inget årtal på ritningen men ett samtal med sakkunnig på området (läs: CeGe Olsson) så torde skutritningen vara ett utkast från 1920-talet.

Här en bild på båten med vattenavvisarlisten på plats. Om den hade någon är jag osäker på, ritningen
visar något som skulle kunna vara det.

Skutan målad och försedd med trädäck av NE-flak. Bordläggningens insida skall dock målas i en annan
färg än svart. Lastluckans ram har också skurits till och passats i läge.
/Göran T

Här en bild på båten med vattenavvisarlisten på plats. Om den hade någon är jag osäker på, ritningen
visar något som skulle kunna vara det.

Skutan målad och försedd med trädäck av NE-flak. Bordläggningens insida skall dock målas i en annan
färg än svart. Lastluckans ram har också skurits till och passats i läge.
/Göran T
-
Läckert Guran, en sk avbärarlist. Brukade vara ett extra tjockt skarndäck som sticker ut under relingen/brädgången. Inte fel, ser riktigt bra ut. Möjligtvis ska det nog vara ett par spanttoppar till längs rundningen akterut + akterkölens uppstick allra längst akterut på insidan av relingens bakkant.
Janne C
Janne C
-
Håller med Janne C fullt ut. Även på min puffer fanns en motsvarande avbärarlist trots att S/S Puff var en stålare (fartyg av stålplåt).
Du har fått till skrovet snyggt och jämnt (de var itne jämnare än så på sin tid. Trä är ett naturmaterial med egen vilja ju. Ska bli spännande att se fortsättningen med däckshus och riggning.
Mvh
/Peter
Du har fått till skrovet snyggt och jämnt (de var itne jämnare än så på sin tid. Trä är ett naturmaterial med egen vilja ju. Ska bli spännande att se fortsättningen med däckshus och riggning.
Mvh
/Peter
-
Även jag följer - givetvis!!! - detta projekt med största intresse!
Imponerad av att du försöker lägga kravelldäcket planka för planka, så långt sträcker sig inte mitt tålamod...
Men detta är ju mannen som lagt ett tegeltak med 1800 enstaka takpannor en gång, så förvånande är det inte!
))
Imponerad av att du försöker lägga kravelldäcket planka för planka, så långt sträcker sig inte mitt tålamod...
Men detta är ju mannen som lagt ett tegeltak med 1800 enstaka takpannor en gång, så förvånande är det inte!

Tack för sakkunnigt råd och stöd. Visst bör det vara lite stöttor i "rumpan" på båten Janne. Den blir väl lite väl rank annars? Jag har ju utelämnat vartannat spant på långsidorna men tycker att det blir väldigt tätt om jag sätter dit fler. Å andra sidan blir det mer symmetriskt.
Det jag funderar på nu är hur lastluckorna såg ut. Tittade på bilder från Sjöhistoriskas bilddatabas och hittade bilder på "BALTICA" och noterade hur lastluckorna såg ut på den. Det sitter någon lång stång utmed lasluckans långsida och jag gissar att det är någon sorts låsning för en täckande pressening?
Johan: Du tar då i. Så många som 1800 var det inte. Det vara 1162 tegelpannor.
/Göran T
Det jag funderar på nu är hur lastluckorna såg ut. Tittade på bilder från Sjöhistoriskas bilddatabas och hittade bilder på "BALTICA" och noterade hur lastluckorna såg ut på den. Det sitter någon lång stång utmed lasluckans långsida och jag gissar att det är någon sorts låsning för en täckande pressening?
Johan: Du tar då i. Så många som 1800 var det inte. Det vara 1162 tegelpannor.

/Göran T
- Micke Brane
Tjena Göran.
Tjusig Skuta, följer ditt bygge spant för spant.
Nästan så jag triggas att börja med hobbyn igen efter 3 års uppehåll.
Din ÖL-mjuke Tjena-re
Micke B
Tjusig Skuta, följer ditt bygge spant för spant.
Nästan så jag triggas att börja med hobbyn igen efter 3 års uppehåll.
Din ÖL-mjuke Tjena-re
Micke B
En förvirrad återfalls rallare
-
Nu ser jag ju att akterkölens uppstick redan finns på plats, såg mest på den bilden där skrovet är målat. Jo den där långa "stången" ska låsa fast presseningarna, man lyfte dit plattjärnet över nedviken och låste fast alltsammans med kilar av trä. Kanske jag har någon närbild på Baltica där det syns hur det är gjort. Annars gjorde Allt om hobby ett reportage om skutan med mycket bra bilder. Bilddatabasen har jag glömt att kolla...
Janne C
Janne C

Så här ser däcket och bordläggningens insida ut just nu efter målning. Några fler stöttor i aktern har monterats (blir det bra så Janne?) Däcket är som sagt NE-flak som borstats med torrpastellfärger. Lastutrymmet kommer att kunna vara synligt och olika "lastproppar" med kalk, kol och sand kommer att kunna stuvas i hålet.

Masten tillfilad och inpassad. Bör smalna av lite mer tycker jag. Bordläggningen har fått sig ytterligare en strykning med matt svart då det förra lagret blänkte lite irriterande. Kanske blankare svart kan få förekomma i närheten av vattenlinjen för att simulera skutans kontakt med vatten.
Bygget går vidare. Nu väntar styrhytten och relingen samt kranbommen.
/Göran T