HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
mikath

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Inlägg av mikath »

@HLS
Jo, jag har funderat på detta också. Att rött är usel med att täcka är ingen underdrift. Skulle vara som Danskarna, ha svarta buffertbalkar då hade det gått som en dans.
Det får bli ett lager röd färg till här idag, och sedan hoppas jag att det täcker tillräckligt.

/Mika
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

janclaesson skrev: Jag tror att Johan menar tenn som smälter vid 70 grader, kanske färgen håller för den temperaturen? Mycket snyggt arbete du har gjort med loket! Ursnyggt Mika!

Mvh Janne C

Jo precis, och så skrapa rent från färg och löda från insidan. Färgen bör klara det, men att testa på en provbit är nog inte fel.

Betänk att man kan koka isär en fellödd vitmetallmodell...

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
mikath

Inlägg av mikath »

@Johan Winell
Jag förstår mycket väl hur du tänker, men som jag tidigare nämnt så tycker jag, notera "jag" och jag säger inte att det behöver vara så, det känns lite skakigt att på en målad modell gå på med syra, värme och lod igen som negativt kan påverka det totala slutresultatet. På något vis måste allt detta bort igen och frågan är hur detta påverkar målningen eller den fortsatta målningen.
Jag är ingen mästare (och jag har säkert fel) som vet hur det är, men göra något som "jag" inte känner 100 för känns oerhört svårt och som en dumdristig genväg.

Alltså absolut INGEN kritik mot dig Johan, utan mer kritik till mig själv som möjligen är för enkelriktad och trångsynt...

/Mika
mikath

Inlägg av mikath »

Hjulen har kommit på lokramen.

Bild

/Mika
mikath

Inlägg av mikath »

Nu har jag gjort sista strykningen av den röda, och nu får det vara bra så. Nu skall jag bara dutta i lite svart där det har kommit rött på fel ställe.

Bild

/Mika
Johan.L

Inlägg av Johan.L »

Man ser att den som gjort gjutorginal till säkerhetsventil och lite annat inte har haft full koll på vilken skala han jobbat, den verkar vara 3X för stor om du jämför med bilden på loket på bilden.
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

mikath skrev: @Johan Winell
Jag förstår mycket väl hur du tänker, men som jag tidigare nämnt så tycker jag, notera "jag" och jag säger inte att det behöver vara så, det känns lite skakigt att på en målad modell gå på med syra, värme och lod igen som negativt kan påverka det totala slutresultatet. På något vis måste allt detta bort igen och frågan är hur detta påverkar målningen eller den fortsatta målningen.
Jag är ingen mästare (och jag har säkert fel) som vet hur det är, men göra något som "jag" inte känner 100 för känns oerhört svårt och som en dumdristig genväg.

Alltså absolut INGEN kritik mot dig Johan, utan mer kritik till mig själv som möjligen är för enkelriktad och trångsynt...

/Mika

Ingen fara, ser inte diskussioner på det sättet. Visst är lågtemplödning en chansning, med du ville ju gärna löda dit de sista delarna, och då finns nog ingen annan väg. En provlödning borde ge svaret om det går eller inte.

Tycker verkligen du lyckats fint med det röda, det är trickigt, nästa lika svårt som att måla gult. En annan väg om man vill spruta det röda är att måla allt rött och sedan pensla det svarta.

Supersnyggt bygge. Kommer du bygga Gp från HNJ?

VH /Johan
Vänliga hälsningar

Johan
mikath

Inlägg av mikath »

@Johan Winell
Grazie mille! =)
Jag får prova en annan metod på någon av mina egna modeller, men jag vill inte göra det på en modell jag bygger åt någon annan.
Ja, jag har beställt en Gp, så det får bli ett bygge sedan också.

En sista bild för kvällen.

Bild

/Mika
mikath

Inlägg av mikath »

Dekalerna har nu också kommit på plats.

Bild

Bild

/Mika
mikath

Inlägg av mikath »

Ingen som har L8-skyltar till mig?
Jag får skyltar vecka 15, men skulle vilja haft dem igår...

/Mika
Skriv svar