Vestra Wetterns Järnväg, VWJ
-
Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ
Museijärnvägsentusiaster vid den tiden bör inte ha varit rikare än ångbåtsbevarare, så där fanns väl inte så mycket pengar att hämta.
Funderade på manskapsvagnar vid rivningståg, men även här bör man väl ha brukat vad man hade kvar av gamla personvagnar.
Möjligen såldes vagnarna till samme amerikanske entusiast som köpte London Bridge i tron att det var Tower Bridge…
Dessa vagnar i släp efter ett smalspårslok från Rio Grande måste ju ha varit häpnadsväckande!
Funderade på manskapsvagnar vid rivningståg, men även här bör man väl ha brukat vad man hade kvar av gamla personvagnar.
Möjligen såldes vagnarna till samme amerikanske entusiast som köpte London Bridge i tron att det var Tower Bridge…
Dessa vagnar i släp efter ett smalspårslok från Rio Grande måste ju ha varit häpnadsväckande!
Inspirerad av olika byggare på vårt kreativa forum har även jag gett mig iväg ut på okända vatten. Dock inte i denna, ännu så länge sjöodugliga papyrusbåt. Detta är mitt första trevande försök till ett maritimt scratchbygge. Efter en trevlig "pappersjunta" den gångna helgen och under överinseende av den på området långt mer rutinerade Hr Olsson har lågan tänts och modellbyggeriet har för min del fått ytterligare en dimension.

Göran T

Göran T
-
Yesss!!!
Det ser väldigt bra ut Göran. Jag ser fram emot fler rapporter från din fina hamnmiljö.
Jan
Jan

Här har bygget påbörjats och ritningen är en typritning på en motorskuta från Sjötorp. Om båten byggdes eller inte är mig obekant men snarlika farkoster finns i Sjöhistoriskas bilddatabas. Det är ingen vacker båt, men charmig och kommer att tjäna sina kommande transportuppgifter väl. Kalk, sand och timmer är godsslag som kommer att fylla lastrummet.

Båbyggare Olsson i full sving. Medan vi andra höll på och klurade hur vi skulle angripa bygget hade Hr Olsson kommit en bra bit på väg.
Men tack för lektionen i modellbåtsbygge! Den gav som sagt mersmak.
/Göran T
-
Men så trevligt! Pappersjunta, hehe. Nya sorts juntor minsann ;o) Snabbt har det gått Göran, såg spanten redan resta i lördags. Tjusigt!
Janne C
Janne C
-
Det var en härlig liten skuta du hittat Göran! Får man fråga hur stor den är? Den ser ut att kunna vara i ungefär samma storlek som min lilla puffer.
Kul att det blir fler skutor på anläggningarna! heja på!
Mvh
/Peter
Kul att det blir fler skutor på anläggningarna! heja på!
Mvh
/Peter
-
Och båtbyggare Olsson är i full färd med att knåpa ihop en skärgårdsångare. Det är jag helt säker på...
Janne C
Janne C
Tack för glada tillrop!
Fartyget är som sagt en "Sjötorpare" och mäter i skala 1/87 24 cm löa och största bredd 7 cm. Likheten med en pråm är slående och skutan hade nog aldrig blivit någon "Wetterns vinthund" direkt.
Hr Olsson håller mycket riktigt på med en skärgårdsångare. Det är VINTERHAMN, om jag inte minns helt fel...
/Göran
Fartyget är som sagt en "Sjötorpare" och mäter i skala 1/87 24 cm löa och största bredd 7 cm. Likheten med en pråm är slående och skutan hade nog aldrig blivit någon "Wetterns vinthund" direkt.
Hr Olsson håller mycket riktigt på med en skärgårdsångare. Det är VINTERHAMN, om jag inte minns helt fel...
/Göran
-
Utomordentligt trevligt knåp av ett slag som ligger mig personligen varmt om hjärtat!
Har ritningen något årtal?
VINTERHAMN är väl gamla GUSTAFSBERG III? eller är jag ute och seglar (hrmmm...) nu?
Har ritningen något årtal?
VINTERHAMN är väl gamla GUSTAFSBERG III? eller är jag ute och seglar (hrmmm...) nu?