
var en myndig person. Stationsföreståndaren i Hästholmen hade ofta tjänsten som hamnfogde också. Hamnvakten var den som skötte "vardagsgörat".
I fiktionen finns ju ingen stins i Hästholmen! Hamnföreståndare Birger Hugosson får iklä sig rollen som hamnvakt också, liksom stins i Hästholmens Hamn. Han har inte protesterat hittills...

Första uppgiften för dagen består i att släcka fyren uppe på Husbacken.
Mörka stormnätter hände det också att han måste ge sig upp till fyren, om någon inväntad båt var försenad, för att se om den syntes till. Det var precis detta som hände 1918, när Per Brahe aldrig anlände Hästholmen.
Besöken var dock kortvariga, på morgonen för att släcka fyren, och på kvällen för att tända den. På dagtid befann sig hamnfogden alltid med fötterna stadigt förankrade på jorden. Då anvisade han båtarna sina förtöjningsplatser, ledde lastning och lossning, skötte kontakterna med järnvägsstationen och såg personligen till att avgående skutor kastade loss. Så så många fler bilder av honom uppe i fyren dyker det nog inte upp...
Dessutom var han ju som vi sett tidigare "kvalitetskontrollant" av de produkter som skeppades ut. I den rollen kunde Birger Hugosson bli rätt om inte stadig så stagad...

Därefter styrs kosan till hamnkontoret. Vid kallt väder ska kaminen tändas. Arbetsuppgifterna för dagen kontrolleras sedan, vilka båtar som ligger inne och ska lossas eller lastas, och vilka som väntas in.
Lilla hamnkontoret har en "telefonfilial" till järnvägsstationen.
Hugosson lyfter således luren till stationsföreståndare Karl-Erik Axelsson för att meddela läget i hamnen och få eventuella direktiv av honom.
Traktens starke "man", handelsman Johanna (...) som var intiativtagare till såväl hamnbygget som första telegrafstationen i Hästholmen, upplät 1864 mark på 50 år för byggandet av ett schweizeri. Utan svårighet fick man utskänkningstillstånd från Kungl. Maj:t. Första innehavare blev hennes andra dotter, fru Emilia Abrahamsson.
I schweizeriet serverades kaffe med önskad starkvara av finare slag tillsammans med goda bakelser eller smårätter.
Strindberg hävdade att schweizerier "besökas af riktigt fint folk, en del till och med af fruntimmer".
Tyvärr bar sig inte schweizeriet utan gick i konkurs, trots att det var populärt.
Möjligen var det detta arrende,där hamnbolaget var inblandat som fick bolagets direktionsordförande Rosin att i en reservation skriva att "ett genom allmänna medel tillkommet bolag ej såsom någon familjeangelägenhet böra avses och skötas".
1890 flyttades schweizeribyggnaden till hamnen för att tjänstgöra som hamnkontor.
I bakgrunden skymtar gamle indelte soldaten Måås stuga.

Hamnarbetare anställdes dag för dag, i regel hästholmsbor. Här är det Ture och Rudolf som tjänar en extra hacka, sedan morgonfisket är klart.
Hamnarbetarna har att se till att gods som lagras i väntan på senare transport är skyddat av presenningar.
Vid ledig stund passar man på att ta kaffe- eller matrast. Kaffehurran stod jämt på i hamnkontoret, och besökare kom helt enkelt inte ut därifrån utan en kopp java först. Är det riktigt lugnt kan man t o m ta en tur hem.
Hamnen stod färdig och kunde avsynas i oktober 1859 av distriktschefen i Väg- och Vatten, CA Grafström.
1906 byggde Östgöta Lantmännens Centralförening magasinet på bilden för torkning och lagring av spannmål. Det är samma år som den långvarige direktionsordföranden för hamnbolaget S Gust Larsson avgår. Både han och hans hustru avlider samma år, kort tid efter hans avgång.
Efter honom väljs "Larsson den andre", CA Larsson från Broby. Under hans tid är det goda tider och man "kan kosta på sig dubbel italiensk bokföring".
Hamnföreståndaren har under dagen att kolla att TRAFIK:s angöringsplats är ledig när båten kommer in i hamn, och frigjord från staplat gods. Hamnföreståndaren sköter också själv tamparna när båtar anländer och avgår, samt inkasserar hamnavgifterna.
På kvällen blir det till att klättra uppför Husbacken och tända fyrlampan igen.