Vi som målar utomhus måste passa på när det är fint väder som i helgen. Jag tog och grundade vagnskorgarna med Hagmans rödbruna grundfärg. Det finns inte färg överallt än, många tunna lager som ni vet, men jag tycker att det ser lovande ut.

- NN3 003.JPG (91.6 KiB) Visad 4652 gånger
Då mina hjulaxlar är längre än de som modellen är konstruerade för så räknar jag med att inte kunna ta av hjulen när jag lött fast den sista lagergaffeln. Därför har jag valt att måla hela hjulupphängningen innan jag gör den sista lödningen. Detta för att komma åt med färg på knepiga ställen. Enligt bygganvisningen så skall det vara svart men jag tycker att mörkgrått (RAL 7021) ger ett bättre intryck av solblekt och lätt dammigt svart.
Att dessutom måla bromsklossarna rostfärgade (bränd umbra) och klossarnas anläggningsytor mot hjulen med ”natural steel” var ganska onödigt då man bara kommer att se dessa delar i motljus och det kommer att vara omöjligt att avgöra kulören; men det var kul.

- NN3 004.JPG (896.32 KiB) Visad 4652 gånger
Jag gillar att jobba i trädgården; med mina tåg. Så eftersom vädret tillät satt jag kvar ute och målade även hjulen. Mest för att få bort det plastblanka svarta.
Målat och omålat hjul nedan. Fotot är taget innan färgen torkat så det målade ser blankare ut än vad det blir.

- NN3 005.JPG (504.22 KiB) Visad 4652 gånger
Det gick rätt snabbt att måla alla hjulen. Den uppmärksamma ser att två av axlarna avviker något. Sex axlar är från Schnellenkamp och två är gamla axlar från numera avsomnade 0-scale models.

- NN3 006.JPG (342.54 KiB) Visad 4652 gånger
Slutligen en bild på den portabla arbetsbänk som jag använder ute i trädgården. Innehållet i glaset är inte nödvändigt för arbetet men gott. En brittisk öl som den skall vara; nästan helt fri från kolsyra och smak.

- DSC_0359.JPG (221.58 KiB) Visad 4652 gånger