HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Klas Blomberg

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. L8.

Inlägg av Klas Blomberg »

mikath skrev: Jag rengör efter varje gång jag har lött på modellen.
Då sköljer jag den noga under vanligt "bonna-vatten" och skrubbar med en gammal tandborset eller pensel där det sitter lite ömtåligare detaljer.
Inga hemliga häxbrygder här inte!

For ett tag sedan satt jag och putsade mässingsljusstakar med "Häxans metallputs" - en gammal klassiker - och då började jag fundera över varför man inte använder det när man gör rent sina mässingsbyggen? Nej, jag har inte vågar prova.
Bengt Andréasson

Inlägg av Bengt Andréasson »

mikath skrev: @Bengt Andréasson
Dagliga, och dagliga...
Jag rengör efter varje gång jag har lött på modellen.
Då sköljer jag den noga under vanligt "bonna-vatten" och skrubbar med en gammal tandborset eller pensel där det sitter lite ömtåligare detaljer.
Inga hemliga häxbrygder här inte!

[...]
Vanligt "bonna-vatten". Inte illa. Jag har alltid trott att det var viktigt att neutralisera lödvätskeresterna med något lätt basiskt. Det brukar ju rekommenderas olika icke slipande ”skurmedel” – som tenderar att byta varumärkesnamn mellan varje gång man ska ha dem i butiken. Det ser ju verkligen ut som om din noggrannhet med skurtandborste och dricksvatten är fullt tillräcklig. Kommunalt vattenledningsvatten håller ju normalt ett pH på runt 8 – fast det kanske heter ”sta-vatten”?

Har du skyddshandskar när du tar i bygget? Det syns ju inte minsta fingeravtryck. Fingeravtrycksfett brukar ju synas bra och inte spolas bort – men väl skrubbas bort kanske…

Alltnog - mycket fint, strålande glans och fina bilder! Tack för tvättinfon!

/Bengt
mikath

Inlägg av mikath »

@Klas Blomberg
Nä, det skulle jag inte våga, för efter att man putsat så finns det alltid lite rester kvar efter putsmedlet.

@Bengt Andréasson
Ja, man skall inte gå över ån efter vatten. Enkelt, bra och billigt.
Visst är det bra att neutralisera lödblasket, men jag har för mig att 12%:ig forsforsyra BARA är aktiv vid kokpunkt och inte aggressiv "kall". Sedan har man egenskapen av att fosforsyran är sur, men jag har modeller som jag byggt för flera år och inte blivit målade.

Denna modell fotograferade jag 11/12-2007.

Bild

Och denna bild tog jag idag 12/3-2013.
Bild

Denna vagn har stått i vitrinskåp och varit med på träffar utan någon rengöring under alla år.
Sköljer man bara noga så har min erfarenhet varit att det räcker och modellen står sig, inga hokus-pokus häxbrygder här inte.
Den dag när jag skall måla denna så får jag självklart tvätta den igen för om man känner på metallen så har den fått en liten hinna av vardagligt damm och så.

/Mika
mikath

Inlägg av mikath »

Idag har jag grundmålat ramen till loket och tendern, kommer att grundmåla de andra delarna också, men får se om jag orkar idag.

/Mika
mikath

Inlägg av mikath »

Just uppkommen från källaren där jag avslutat grundmålningen av loket och tendern.
Nu skall grundfärgen få härda i ett par dagar innan jag går på men svart.

/Mika
mikath

Inlägg av mikath »

Väntar på att grundfärgen skall torka riktigt ordentligt.

Bild

Bjuder på en bild under tiden.

/Mika
Anders Johansson

Inlägg av Anders Johansson »

Ruggigt snyggt!

Ser att Du kommer att ägna Dig åt en skala 1:1 företeelse också,
lagerskavning... ;-)
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

mikath skrev: Just uppkommen från källaren där jag avslutat grundmålningen av loket och tendern.
Nu skall grundfärgen få härda i ett par dagar innan jag går på men svart.

/Mika

Ser veldig bra ut!
Hva grunner du forresten med?
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
mikath

Inlägg av mikath »

Tack skall ni ha! =)

När grundfärgen kommer på så kan jag se direkt om jag fått lön för min möda med noggrann rengöring av lod och lödrester.

@Hauk
Tamiya 87026
Jag har en 2-komponent etsande primer, men den vågar jag inte hälla i min Iwata Custom Micron-spruta för får man inte sprutan riktigt ren så etsar primern sönder munstycket och nålen sönder och samman.

Bild

Bild

Möjligen skulle jag våga hälla den primern i min "skräpspruta" Harder & Steenbeck (infinity)... ;)

/Mika
mikath

Inlägg av mikath »

Fick lite tid över så jag fick på lite färg på lokramen i alla fall.

Bild

/Mika
Skriv svar