Sida 11 av 14
Re: Kisvogn i 0-skala
Postat: ons 30 mar 2016, 21:09
av Hauk
Micke Brane skrev:Det är en fröjd att se ditt detaljarbete.
Att det sedan är i 1:45 och inte 1:1 är ännu mer imponerande.
Man takker!
Alt metallarbeidet på arbeidsvognen er nå ferdig, men bremsesystemet tok uhyggelig lang tid. Her må jeg finne opp noen samlebåndsrutiner, ellers blir det nok aldri noe tog med kisvogner...
Takk for oppmerksomheten!
Re: Kisvogn i 0-skala
Postat: tor 31 mar 2016, 12:13
av zikkan
Jaaa... i brist på bättre uttryck: Mums!!
Riktigt tjusigt detaljarbete på bromsutrustningen. Vet inte inte om du har nämnt det men hur har du "isolerat" bromsbackarna mot hjulen?
Mvh
zikkan
Re: Kisvogn i 0-skala
Postat: tor 31 mar 2016, 15:16
av Hauk
zikkan skrev:Jaaa... i brist på bättre uttryck: Mums!!
Riktigt tjusigt detaljarbete på bromsutrustningen. Vet inte inte om du har nämnt det men hur har du "isolerat" bromsbackarna mot hjulen?
Mvh
zikkan
Takker og bukker!
Bremseklossene ble beskrevet i en tidligere posting. Men det begynner å bli mange postinger etterhvert, så det er ikke rart om man går glipp av noen!
Så her kommer beskrivelsen på nytt:
Startet med å dreie en ring i svart hardplast med et spor til etsedelene. Slik som dette:

Re: Kisvogn i 0-skala
Postat: tor 31 mar 2016, 16:21
av Micke Brane
Men kommer inte bromsklossar i plast att slitas ned väldigt fort Håvard?
Re: Kisvogn i 0-skala
Postat: fre 01 apr 2016, 13:34
av Mallet
Och rälsen är ju supersnygg den med....
Mvh LH
Re: Kisvogn i 0-skala
Postat: lör 02 apr 2016, 20:09
av Hauk
Micke Brane skrev:Men kommer inte bromsklossar i plast att slitas ned väldigt fort Håvard?
Hmm, ja... Spørs om jeg må lodde fast bremserattet!
Re: Kisvogn i 0-skala
Postat: sön 11 dec 2016, 21:46
av Hauk
Ikke mye posting i det siste, men prosjektet er ikke lagt på hyllen.
4 bromsmanicker ble bygd i dag:

Re: Kisvogn i 0-skala
Postat: tor 15 dec 2016, 07:36
av Hauk
Noe som har vært en utfordring i dette prosjektet er å frese & borre i messingdeler. For eksempel må det freses et 1,8mm dypt og 1.1mm bredt spor i baksiden av disse Walde fjederpaketene for å gi plass til akselendene:
Brakk mange fresebor på denne jobben, og lurer på om jeg bruker feil type fresebor og feil mating og spindelhastighet.
Først kjørte jeg med 2mm pr sek. mating, ca 20 000 RPM og 0,3 skjæredybde. 2 skjærs fresebor i HSS. Da brakk borene helt på slutten av fresingen. Gikk over til 1mm pr sek. mating, og da gikk det bedre. Men er det noen der ute som har gode tips nå det gjelder fresing og boring i messing?
Her er status for hvor langt jeg har kommet med de to kisvognene jeg bygger i tandem:
På tre kvelder fokk jeg bygget svanehalsene, montert koblinger og fjederpaket samt loddet på akselbokslokk på disse. Det går sakte, men sikkert fremover!
Re: Kisvogn i 0-skala
Postat: tor 15 dec 2016, 14:35
av zikkan
Fortsatt mycket imponerande! Rena filigranarbetet!
Den runda "mässingsklumpen" i bortre delen av vagnen, är det bromscylindern? Som sitter ovanför balkarna på den här typen av vagn?
Mvh
zikkan
Re: Kisvogn i 0-skala
Postat: tor 15 dec 2016, 14:46
av Daniel Bergqvist
Mycket snyggt och mycket imponerande!
Jag är helt grön på att fräsa mässing, men har fräst lite grann och jag tror jag körde med 90 mm / min, alltså 1,5 mm / sekund. Och då var det
1mm fräs och jag fräste i gravyrmässing. Spindelhastigheten satte jag till 24000 rpm, vilket är max vad min maskin klarar. Skärdjupet kommer jag inte ihåg, men det är nog ungefär samma som dig.
Vilken dimension har du på fräsen?
En fråga som jag inte har något svar på är huruvida fjäderpaketen är gjutna i vanlig mässing eller gravyrmässing.
Fräser du manuellt eller har du tillgång till en CNC-maskin? Jag har noterat att CAD/CAM-programvaran som jag använder för att programmera fräsen inte borrar rakt ner, utan borrar sig ner i en helix, vilket gör att en vanlig fräs som egentligen inte kan användas till att borra med funkar alldeles utmärkt för att borra, förutsatt att fräsens diameter är mindre än hålet som ska borras.
Med vänlig hälsning
Daniel