Björn D skrev:
Jag tror att det kan bli mycket knepigt att tillverka ett Tp-chassi för 12 mm spårvidd. Det är redan lite trångt vid 10,5 mm spårvidd. Ett normalt H0n3 hjul är nästan 1 mm för brett, sedan måste man öka ramtjockleken lite, lite större tolleranser och då börjar koppeltapparna närma sig fotstegen...
Brimalm använde sig av hjul som var smalare än NMRA:s standard.
Med vänlig hälsning
Björn Dahlström
Nu ska vi inte ge opp,har alldeles nyss talat med Sture Holmberg och vi är överens om att han ska klura lite på att få fram en drivning till Tp-loket.
bermod
Björn D skrev:
Jag tror att det kan bli mycket knepigt att tillverka ett Tp-chassi för 12 mm spårvidd. Det är redan lite trångt vid 10,5 mm spårvidd. Ett normalt H0n3 hjul är nästan 1 mm för brett, sedan måste man öka ramtjockleken lite, lite större tolleranser och då börjar koppeltapparna närma sig fotstegen...
Brimalm använde sig av hjul som var smalare än NMRA:s standard.
Med vänlig hälsning
Björn Dahlström
Nu ska vi inte ge opp,har alldeles nyss talat med Sture Holmberg och vi är överens om att han ska klura lite på att få fram en drivning till Tp-loket.
bermod
I boken Modelltåg 95 finns en måttsatt ritning för drivning till Tp loket, en artikel av Anders Johansson om bygge av ett Tp lok. Hade varit kul om man även kunde köpa drivningen som byggsats, har själv ganska nyligen upptäckt att jag tycker det är kul att bygga drivningar.
Björn D skrev:
Jag tror att det kan bli mycket knepigt att tillverka ett Tp-chassi för 12 mm spårvidd. Det är redan lite trångt vid 10,5 mm spårvidd. Ett normalt H0n3 hjul är nästan 1 mm för brett, sedan måste man öka ramtjockleken lite, lite större tolleranser och då börjar koppeltapparna närma sig fotstegen...
Brimalm använde sig av hjul som var smalare än NMRA:s standard.
Med vänlig hälsning
Björn Dahlström
Nu ska vi inte ge opp,har alldeles nyss talat med Sture Holmberg och vi är överens om att han ska klura lite på att få fram en drivning till Tp-loket.
bermod
I boken Modelltåg 95 finns en måttsatt ritning för drivning till Tp loket, en artikel av Anders Johansson om bygge av ett Tp lok. Hade varit kul om man även kunde köpa drivningen som byggsats, har själv ganska nyligen upptäckt att jag tycker det är kul att bygga drivningar.
Hej Lasse.
Jag har beställt lite kuggdrev nu ifrån Roco och ska se när dessa förhoppningsfullt kommer så ska jag se om vi inte ska kunna fixa ihop även drivning för den som vill knåpa själv,inget 100% löfte utan ska se vad jag kan göra.
bermod
Lasse M skrev:
I boken Modelltåg 95 finns en måttsatt ritning för drivning till Tp loket, en artikel av Anders Johansson om bygge av ett Tp lok. Hade varit kul om man även kunde köpa drivningen som byggsats, har själv ganska nyligen upptäckt att jag tycker det är kul att bygga drivningar.
Hej Lasse.
Jag har beställt lite kuggdrev nu ifrån Roco och ska se när dessa förhoppningsfullt kommer så ska jag se om vi inte ska kunna fixa ihop även drivning för den som vill knåpa själv,inget 100% löfte utan ska se vad jag kan göra.
bermod
Ok, låter ju kul. Vill du/ni ha hjälp så skulle jag kunna rita upp ett etsunderlag för chassieplåtarna enligt måtten i Modelltågsartikeln. Det blir isåfall i Corel Draw enligt Mats B's metod.
Driv till Litt-Tp låter som ljuv musik i mina öron, själv kör jag på 9 mm räls och så kommer det att förbli. Jag vet att 10,5 bättre stämmer överens skalamässigt med trefot som jag kör, men jag får bäst pirr i maggropen av den lite smala varianten och för mig duger det (och tydligen för många fler med mig!). Jag är klart intresserad av ett driv till Tp om det blir i H0e alltså.