Sida 2 av 7
Re: Rimbo Grande Z4p
Postat: mån 01 mar 2010, 15:56
av Arne Falk
1956 skrev:
Suveränt bygge, det är inte utan att jag blir sugen på att bygga smalspår när jag ser det här.
/Rikard
Tack Rikard!
Jag tittar ofta i på MMJ och beundrar ditt verk och dina bilder. En bra inspirationskälla.
Sen är det är väl inget som hindrar att du sätter igång att bygga en slinga smalspår?
/Arne
Re: Rimbo Grande Z4p
Postat: tis 02 mar 2010, 15:48
av Arne Falk
Kan någon som monterat SJ-bokstäverna framgångsrikt på hyttsidan, berätta hur man gör utan att riskera modell och nerver?
Att löda fast dem direkt finner jag inte som något alternativ för min del. Har funderat på att limma dem med t.ex. vitlim så man får en chans att justera.
Eventuellt löda när limmet torkat. Kan inte sjabbla bort fler. En uppsättning drog som en avlöning när jag klippte loss dem.
/Arne F
Re: Rimbo Grande Z4p
Postat: tis 02 mar 2010, 16:05
av bermod
Jag tidigare limmat den typen med en eller två små klickar epoxilim.
bermod
Re: Rimbo Grande Z4p
Postat: tis 02 mar 2010, 20:03
av Göran T
Hej Arne!
Ditt Z4p-bygge ser väldigt prydligt ut. Jag satte mina SJ-bokstäver efter att modellen var målad. De vitmålade bokstäverna satte jag fast med ytterst lite Cascol (ett alldeles utomordentligt allroundlim). När detta fått torka så skall ju modellen klarlackas och det gjorde jag med bokstäverna på plats. Lacken kryper in och nyper fast bokstäverna ytterrligare när lacken torkat. Sedan skall ju dekalerna dit och därefter ett lager klarlack. När den har torkat så kan jag garantera att du inte behöver vara orolig för att din SJ-märkning behöver lossna Trots mycket hanterande så sitter mina kvar på min Z4p nr 319. Du har säkert sett den på [link=
http://www.rimbogrande.se/startsv.html]Rimbo Grandes hemsida[/link]
/Göran
Re: Rimbo Grande Z4p
Postat: tis 02 mar 2010, 20:54
av Arne Falk
Tack Bertil o Göran!
Jag har ägnat mig åt egen forskning med skrotdelar, och konstaterat att vitlim och kontaktlim inte duger ifall man tänker löda efteråt. De ”släpper sig”. Limmet klarar inte värmen.
Jag har även fått ett tips där man löder bokstäverna med olika smältpunkt på tennet. Jag får se var det landar. Det känns som om jag vill undvika lödning. Verkar vanskligt och kan nog lätt misslyckas om man är ovan.
Stort Tack!
/Arne
Re: Rimbo Grande Z4p
Postat: ons 03 mar 2010, 04:01
av Lasse M
Det bästa är nog precis som Göran gjort att montera SJ bokstäverna efter att modellen är målad. Förenklar ju avsevärt för att få det snyggt. Att måla bokstäverna vita efter att dom monterats går säkert men innebär ett jäkla pilleri för att få det snyggt.
Ett annat alternativ är ju att använda dekaler även till SJ. Finns bl.a här:
Z4p dekaler
Re: Rimbo Grande Z4p
Postat: fre 05 mar 2010, 13:43
av Arne Falk
Slutlött och slutfilat på den här modellen! Har grundmålat med en primer från Hagmans, 1-K rostskyddsprimer. Nu skall den få torka ordentligt över helgen. Kommer att ge den en något mörkare nyans. Inte fullt så röd.
/Arne F
Re: Rimbo Grande Z4p
Postat: fre 05 mar 2010, 16:56
av Olsson
Jättesnyggt bygge med otrolig fin finish, men nu måste jag krångla lite...
Jag har ett klart minne av att Z4p brukar ha bromsslangarna vikta åt (höger-)sidan istället för hängande rakt ner. Är det olika på olika individer?
Re: Rimbo Grande Z4p
Postat: fre 05 mar 2010, 17:30
av Johan Winell
Arne Falk skrev:
Slutlött och slutfilat på den här modellen! Har grundmålat med en primer från Hagmans, 1-K rostskyddsprimer. Nu skall den få torka ordentligt över helgen. Kommer att ge den en något mörkare nyans. Inte fullt så röd.
/Arne F
Snyggt byggt Arne!
Har du målat med färg direkt ur Hagmans burk, eller använt Hagmans färg i airbrush?
Du har inte en bild på lokomotorn i samma upplösning och skärpa då den var plåtren? Vore kul att se vilken finish din slutrengöring hade innan målning. Finishen efter målning är riktigt på topp.
VH
/Johan
Re: Rimbo Grande Z4p
Postat: fre 05 mar 2010, 19:50
av bermod
Ursäkta Arne att jag tränger på men en färgjämnförelse en Z-43 som är nysprutad med Bauhaus Dupli-Color basic
bermod

[/img]