Sida 2 av 2

Re: Julpyssel - Dannemoras växellok för malmvagnsväxlingen -

Postat: fre 22 jan 2010, 20:57
av Johan Winell
Ante S skrev: Jag har också gått i samma funderingar. Det fanns ett jättesnyggt koppel för några år sedan hos en tysk tillverkare som inte lämnade mig någon ro och som fick Kadee att se ut som... Jag vet inte vad. Kopplet verkar inte finnas längre och var rätt dyrt så jag har funderat på om det gick att... Johans koppel är därför jätteintressant! Vill ha!

Ante


Dessa var en gjutning i mässing har jag för mig. Därav priset skulle jag tro.
Lasse M skrev: [Du har alltså inte använt ditt skalakoppel tidigare?

Funkar det att köra med både Microtrains N-koppel och Kadee H0n3 koppel ihop? Har Kadee H0n3 på all min smalspårsmateriel men på ett lok skulle jag p g a utrymmesskäl behöva montera kopplet i ett "horn" som på din bild. Men tycker att ett "horn" som rymmer ett Kadee H0n3 koppel känns allt för klumpig, men "hornet" på ditt lok ser ju nästan skalenligt ut jämfört med förebilden så ett Microtrains N-koppel kan vara lösningen för mig. Vilka mått håller ditt "horn".

Så som sagt, någon som vet om dessa båda koppel funkar ihop?


Nej jag har bara kopplen på OV88 (Oskarhamns varvs lok tillvnr 88, om någon undrar).

Vad jag vet så är Kadee Hon3 och Microtrains N-koppel kompatibla, det som behöver göras på MT-kopplet är att förse det med längre avkopplingspinne (p.g.a. H0-höjd över rälsen).

Det som det är uppenbart att det måste jobbas på då det gäller Klemming-kopplet i skala H0 är:
  • Återställning i sidled
  • Avkoppling via magnet
  • Placera det i en "ficka" så att man kan byta ut MT- eller Kadee-kopplen ur sina respektive fickor
Jag har ideér om hur detta skulle kunna designas, men det kräver en del prototyping. Kanske kan det fungera.

VH

/Johan

Re: Julpyssel - Dannemoras växellok för malmvagnsväxlingen -

Postat: fre 22 jan 2010, 23:23
av Lasse M
Johan Winell skrev: Vad jag vet så är Kadee Hon3 och Microtrains N-koppel kompatibla, det som behöver göras på MT-kopplet är att förse det med längre avkopplingspinne (p.g.a. H0-höjd över rälsen).


Tack för infon, då ska jag prova med ett N-koppel på mitt lok.
Det som det är uppenbart att det måste jobbas på då det gäller Klemming-kopplet i skala H0 är:
  • Återställning i sidled
  • Avkoppling via magnet
  • Placera det i en "ficka" så att man kan byta ut MT- eller Kadee-kopplen ur sina respektive fickor
Jag har ideér om hur detta skulle kunna designas, men det kräver en del prototyping. Kanske kan det fungera.

VH

/Johan


Låter lovande, då kanske man ska sluta inhandla fler Kadeekoppel. :-)

Re: Julpyssel - Dannemoras växellok för malmvagnsväxlingen -

Postat: lör 23 jan 2010, 11:51
av Ante S
Låter lovande, då kanske man ska sluta inhandla fler Kadeekoppel. :-)


Japp! Jag står och tvekar mellan olika koppelsystem och ett stort antal av mina fordon är f n koppellösa (gäller f ö även normalspåret där övergången till TB-koppel går trögt p g a bristande tid/ork/inspiration/körbar bana). Detta vore naturligtvis ett mycket roligare alternativ än Kadee/MT -även om min bana rent geografiskt snarare borde ha hästskokoppel (enkammartyp) än Klemming, men man kan ju inte få allt....

Ante

Re: Julpyssel - Dannemoras växellok för malmvagnsväxlingen -

Postat: sön 24 jan 2010, 12:54
av Graffen
Skalenlighet i all ära, men användarvänligheten är väl ett ganska tungt vägande skäl att använda Kadee, eller? Att rangera med skalakoppel kan väl bli lite frustrerande, för jag vet ju hur det var när jag installerade Sergent koppel på ett par av mina lok och vagnar för att pröva. Man kan ju inte påstå att det blev mycket rangering med dem på.
Det var dessa jag hade på:
http://www.sergentengineering.com/
Men visst är det vackert!